Čerpací stanice budou muset splnit nový požadavek kvůli elektromobilům. Ostatní řidiči se musí obrnit trpělivostí

Ke slibům politiků o světlých zítřcích jsme již celkem otupělí, ostatně slýcháme je večer co večer z obrazovek. Pokud se ale dotýkají elektromobilů, měli bychom možná zpozornět.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Rozmach elektromobilů (a jejich nepokryté protežování ze strany nejen evropských orgánů) s sebou kromě údajného snížení emisí nese i daň v podobě budování nové infrastruktury, která je ve většině států teprve v plenkách. A i když se politici předhánějí ve vzletných plánech a slibech o tom, jak se všechno změní přes noc, všem je víceméně jasné, že přes noc se nestane vůbec nic. A teprve party techniků a montérů a mravenčí práce na dlouhé měsíce dopředu může něco změnit. A to nejen v České republice. Pojďme se na to podívat společně.

Na každou benzinku jednu nabíječku! A co nejrychleji, prosím

V nám nejbližším Německu, ze kterého si naši politici tak rádi berou často příklad, se celou situaci pokouší vyřešit tím, že začali vyžadovat, aby čerpací stanice instalovaly nabíječky pro elektromobily. To je pravda celkem smělý plán, s ohledem na to, že je potřeba na každou čerpací stanici nejprve přivést dostatečně dimenzovanou elektrickou přípojku a teprve potom je možné stavět nabíječku. Ve městě s tím nebude problém, přípojných míst je kolem mnoho, ale někde na samotě na vsi?

EU nechápe realitu. Česká přenosová soustava není připravena na elektromobily, změna je v nedohlednu

Německý kancléř Olaf Scholz podle agentury Reuters během veletrhu IAA Mobility v Mnichově dokonce vysvětlil, že Německo bude „první zemí v Evropě, která zavede zákon vyžadující, aby provozovatelé 80 % všech čerpacích stanic poskytovali možnosti rychlého nabíjení s nejméně 150 kilowatty výkonu“. Ano, to je přesně to, o čem píšeme o několik řádků výše. Na veletrhu, před objektivy kamer a diktafony novinářů se dá pronést leccos. Pokud to navíc pěkně vypadá, pak tím lépe. S realizací nechť si poradí jiní.

Politici jsou schopni vše stihnout během jednoho projevu

Harmonogram zavedení zákona Scholz neuvedl. V současné době je v Německu veřejně dostupných 90 000 nabíječek pro elektromobily. Vláda doufá, že do konce dekády zvýší tento počet na 1 milion nabíječek, protože si klade za cíl uvolnit více elektrických vozidel na silnicích v zemi. Pro srovnání, do ledna 2023 bylo v USA instalováno přes 160 000 nabíječek, i když rozmístěných na ploše 27krát větší. Jak to chtějí Němci zvládnout? V době, která je cokoli, jenom ne ekonomicky příznivá a optimistická?

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

A navíc, když se řekne „A“, mělo by se říct i „B“. Při instalaci přípojek a stavbě nabíječek bude mnoho stanic dočasně mimo provoz, nebo minimálně provoz omezí. Kopání, pokládání kabelů, montáž – to všechno politici zvládnou přes noc, ale právě jen politici. Montážním četám to zabere dny a týdny, to stejné budou muset tolerovat řidiči při výlukách a omezeních. A obrnit se trpělivostí. Nicméně, co by většina z nás pro rozvoj elektromobility v Evropě neudělala.

Jak to vidíte vy? Dokážeme také „elektrifikovat republiku lusknutím prstů“, jak to slibují v Německu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že se povede na každé čerpací stanici postavit i nabíječku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články