Češi už nechtějí auta. Čeká nás generační obměna jako žádná jiná. Mladí nám to vysvětlili celkem jasně

Doba, kdy řidičák v 18 a vlastnictví auta byly společenskou nutností jsou definitivně pryč. Nová generace „Z“ netouží vlastnit, chce jenom užívat. Důvody vás zřejmě překvapí.

i Zdroj fotografie: JiriMatejicek / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Od okamžiku svého vzniku byl automobil pro drtivou většinu svých zákazníků prémiovým, luxusním produktem. A snem pro všechny ty ostatní, kteří na něj z jekéhokoli důvodu nedosáhli. V průběhu let však hromadná výroba a snižování cen umožnily rozšířit sen o vlastních čtyřech kolech na mnohem větší skupinu lidí. S novými technologiemi a možnostmi sdílení jízdy i sdílení automobilů jako takových to však vypadá, že s vysněným vlastnictvím automobilu to začíná jít pomalu, ale jistě z kopce. Pojďme se na to podívat společně.

Dobíjet, sdílet, užívat (si). K čemu vlastnit?

Dnešní „generace Z“, tedy aktuálně ti nejmladší plnoletí, kteří právě opouštějí lavice gymnázií a učilišť a míří buďto na vysoké školy, nebo do svých prvních zaměstnání totiž ve vlastnictví osobního automobilu nijak zásadní výhody nevidí. Notabene automobilu se spalovacím motorem. Jsou moderní, stále online, zvyklí veškeré spotřebiče dobíjet a měli by náhle řešit něco jako výměny oleje, prohlídky v servisu, havarijní pojištění, zimní pneumatiky nebo dálniční známku? Pro mnohé z nich absurdní představa.

Sdílené elektrokoloběžky ve městech iritují chodce i řidiče. Nesdílené dělají to samé kdekoli jinde

A cosi jako cesta do pravěku. Chci se někam dostat rychle a relativně dostupně? V telefonu otevřu aplikaci, uvidím, kde se právě nachází volné auto ode mne, za jak dlouho dorazí ke mně a kolik mě bude stát cesta z bodu A do bodu B. Platím online kartou, za několik minut u mne zastaví auto a za chvíli jsem tam, kam jsem potřeboval dojet. Zpátky to stejné. Doma mám elektrokoloběžku, do města postačuje, na víkendy v lese elektrokolo, když chci někam dál, jedu vlakem. A autem z aplikace pokračuji na místě.

Turbodiesel je pro generaci Z prehistorická záležitost

Divíte se někomu s takovýmto „nastavením“, že nechce řešit aditiva do nafty a přemýšlet, kde sežene funkční EGR ventil, který na jeho starém Golfu TDI právě odešel? Já popravdě moc ne. Jsou jiní, jsou zcela pohlceni digitálním světem a auto je pro ně jenom prostředek dopravy z bodu A do bodu B, a je úplně jedno, jak vypadá a na co jezdí. Ideálně na elektřinu, budou mít dobrý pocit ve vztahu k planetě a cesta bude tichá. „Tesla? To je super firma a Elon Musk je borec“. To je mimochodem citát jednoho z mých svěřenců na kroužku. Je mu 14 let.

Frajer se pokoušel dostat do Tesly a vytáhnout z ní borce ven, ale nenašel kliky. Víc ztrapnit už se v nemohl

Pro moji generaci bylo vlastní auto, ideálně západní provenience čímsi jako snem, možností, kde trávit volný čas a prostředkem osobní svobody a mobility. Generace Z vidí osobní svobodu zcela jinak, pro ní je svoboda studium na škole v Británii, práce ve Francii a každý večer v jiném podniku. Na to poslední mi elektrokoloběžka stačí, na zbytek auto nechci. Budu s sebou „tahat“ auto do Británie? Když tam jezdí Bolt, Uber a další na každém rohu čeká někdo, kdo mne za pár drobných odveze? Nesmysl.

První rande v autě? Proč ne. Ale můžu si ho prosím půjčit?

A sdílení intimních chvil v autě, pro naši generaci něco zcela samozřejmého a jeden z důvodů, proč si kluci pořizovali svoje první auta hned po složení zkoušek v autoškole? To je pochopitelně i dnes pádný argument a možná jeden z důvodů, proč by někteří z nich vzali auto „na milost“. Ale pokud tedy plánuji výlet s milovanou osobou, mám opět deset online možností, jak se k tomu autu na víkend dostat, carsharingové služby fungují všude. Nebo mám kamaráda, rodiče, zkrátka někoho, kdo mi auto půjčí. A trable s jeho vlastnictvím (kupříkladu garáž) ať si řeší oni. Vychytralé.

Kdysi v tom autě měli první rande, po letech ho našel opuštěné v lese. Dal ho do kupy a dohnal manželku k slzám

Co s tím? Jak uvádí Svaz dovozců automobilů ČR, trh s novými osobními automobily stále meziročně klesá. Za první čtyři měsíce letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 9,35 % nižší než v minulém roce, a o 24,75 % nižší než v roce 2019. Zejména to druhé číslo pak o lecčems vypovídá. Na jednu stranu o snižování kupní síly, na druhou stranu o snižování zájmu o nové automobily. A naše budoucí generace tento trend zřejmě nezvrátí. Zadlužit se kvůli autu? Splácet auto? Když mám v mobilu Bolt a Uber? Nesmysl.

Jak to vidíte vy, chápete jejich postoje a ztrátu zájmu o vlastnictví automobilu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Rozumíte mladé generaci ve ztrátě zájmu o vlastnictví auta?

Zdroj: SDA
Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články