Drakonické zvýšení nákladů na výrobu v souvislosti s chystanou normou EURO 7 vzalo s její poslední změnou alespoň trochu za své. Nečekaně tak svitla naděje nejen pro Fabii Combi.
O vítězství rozumu v bitvě s úředníky EU jsme již na těchto stránkách psali. Ano, je tomu tak, emisní norma EURO 7 se dočkala zmírnění a s ním přišla i úleva v technických odděleních jednotlivých automobilek: je konec trápení s měřením emisí oxidu dusíku od pneumatik nebo brzd. Současně se zmírněním EURO 7 však nastala zajímavá situace: již odepsaným malým (a na výrobu neefektivním) vozům svitla naděje na obnovení výroby. Což se týká mj. i naší Fabie Combi. Jaké jsou tedy možnosti? Pojďme se na to podívat společně.
EURO 7 v původní verzi by znamenala citelné zdražení malých aut
Malá auta totiž možná dostala „záchranné lano“ s návrhem Evropské rady na snížení plánovaných emisních norem Euro 7, o kterých automobilky tvrdily, že by odklonily investice od elektrických vozidel a vyžadovaly by nákladné přepracování stávajících modelů se spalováním. Evropská rada od minulého pondělí podporuje verzi Euro 7, která by udržela emise na současné úrovni pro osobní auta, nicméně by vyžadovala zlepšení pro těžká nákladní vozidla.
Proti tomu asi nelze nic namítat. Mimochodem, Volkswagen ještě začátkem září 2023 uvedl, že přísná norma EURO 7 by mohla přispět k zániku malého hatchbacku Polo v Evropě. Ten začíná zhruba na ceně 20 000 euro (zhruba půl milionu korun), uvádí zpráva The Financial Times. V roce 2022 šéf značky VW Thomas Schaefer řekl, že nová pravidla by mohla přidat 3 000 – 5 000 eur (zhruba 75 000 – 125 000 korun) k ceně Pola. Škoda oproti tomu jasně uvedla, že neobnovuje verzi kombi Fabie právě kvůli nutnému zdražení na úkor normy EURO 7.
Šéfové automobilek k EURO 7: jednoznačná kritika
Deník Automotive News vznesl tedy dotaz, zda Škoda přehodnotí výrobu malého kombi. Škoda v odpovědi uvedla, že automobilka „nebude komentovat spekulace o jednotlivých produktových rozhodnutích“. A dodala: „Pravidelně a komplexně přezkoumáváme plány cyklů našich modelů, abychom mohli pružně reagovat na požadavky zákazníků, trhu a legislativy týkající se CO2 a emisí.“ Což je sice vyloženě neutrální odpověď, nicméně kus naděje na obnovení výroby v ní nalézt lze.
Podobně nekompromisně se k původnímu návrhu EURO7 vyjádřili i další kapitáni evropského automotivu. Například generální ředitel BMW Oliver Zipse řekl, že by to znamenalo „více regulace, bez jakéhokoli zlepšení kvality ovzduší“. Zatímco generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares označil normy výfuku za „zbytečné“. Generální ředitel Renault Group Luca de Meo, který je prezidentem ACEA, v lednu uvedl v zásadě to stejné. Tedy že pokud by Euro 7 bylo zavedeno tak, jak bylo původně navrženo, mohlo by to ohrozit evropská pracovní místa.
Fabia Combi má (možná) šanci na obnovení výroby
Přesněji: zvýšení cen by mohlo snížit prodej nových vozidel o 7 až 10 procent, jak řekl de Meo ve své funkci prezidenta ACEA, a vést například k uzavření čtyř továren ve skupině Renault. To nejsou plané výhružky od někoho, kdo svému oboru nerozumí. Naopak jsou to poměrně silná slova od odborníka, pohybujícího se celý svůj profesní život v branži. A který evidentně ví, co říká. Škoda a její Fabia Combi by tedy, ve světle těchto slov a určité úlevy superpřísné normy EURO 7, mohla mít šanci na „zmrtvýchvstání“.
Jak to vidíte vy, měla by Škoda obnovit výrobu Fabie Combi, pokud to jen trochu bude možné? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!