V Česku by se mohla prodávat levná auta, ale EU je de facto nedovolí kupovat. Nová daň je prakticky zakáže

Evropská unie tvrdí, že vyšší daně pomohou srovnat podmínky na trhu. Nejde ale o pravý opak, o poškození zákazníků a protekci drahých automobilek?

i Zdroj fotografie: Tesla
                   

Každá mince má dvě strany. Na jedné misce vah je tady pomyslná volnost, neviditelná ruka trhu. Svoboda. Na druhé straně snaha chránit vlastní investice, vlastní kapitál, zázemí, občany. Evropská unie v rámci druhého zmíněného přijímá opatření, která by mohla mít významný dopad na trh s levnými automobily. Prezidentka EU Ursula von der Leyenová se postavila proti levným vozům z Číny, které díky státním dotacím lákají spotřebitele.

Rozhodnutí má významný dopad na trh s levnými automobily

Von der Leyenová tvrdí, že takové vozy deformují trh a ohrožují evropské výrobce. Nedávným prohlášením Ursuly von der Leyenové se stala situace pro výrobce levných automobilů z Číny mnohem složitější. Prezidentka EU uvedla, že levná vozidla, která jsou vyráběna díky vysokým státním dotacím v Číně, narušují trh a konkurenci. To znamená, že EU plánuje zavést vyrovnávací cla na dovoz těchto levných automobilů, což by mohlo výrazně zvýšit jejich cenu pro evropské zákazníky.

iZdroj fotografie: Lynk Co

Ursula von der Leyenová zdůraznila, že evropské společnosti byly v minulosti často vyloučeny ze zahraničních trhů kvůli nekalým obchodním praktikám Číny. Jako příklad uvedla fotovoltaický průmysl, kde čínská konkurence díky dotacím vytlačila mnoho evropských firem. Prezidentka EU se nyní snaží zabránit podobnému scénáři v automobilovém průmyslu. Evropská unie plánuje v rámci těchto opatření zvýšit cla na dovoz levných automobilů z Číny.

Čínská kopie Volswagenu Arteon se prodává násobně lépe, než originál. Cena padělku je totiž naprosto směšná

Kromě již existujících celních tarifů, které činí 10 %, budou přidána další vyrovnávací cla. To by mohlo zvýšit cenu těchto vozidel a výrazně omezit jejich atraktivitu pro evropské zákazníky. U některých by to mohlo de facto znamenat, že budou neprodejné. Je to správně, nebo ne? Čína a její obchodní praktiky jsou obecně leckdy kontroverzní, takže kontroverzní mohou být i reakce na ně.

Čínské napodobeniny jsou levnější, kvalita je leckdy sporná

Opatření jsou prezentována jako krok k ochraně evropských výrobců, mohou mít negativní dopad na spotřebitele, kteří hledají cenově dostupná vozidla. Příchod čínských automobilových výrobců do Evropy může také způsobit situaci podobnou tomu, co se stalo v leteckém průmyslu, kde nízkonákladové aerolinky způsobily zvýšení nákladů pro tradiční letecké společnosti. Z levných čínských aut se stanou drahá auta. Jestli jde ve skutečnosti o ochranu spotřebitele, nebo snahu omezit vliv Číny a v podstatě pomoci evropským výrobcům, je otázkou.

Koupili byste si čínské auto?

Zdroj: Politico
Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články