Nabídnout elektromobil prémiové značky za přijatelnou cenu může znamenat jediné: mnoho zákazníků bude mít o důvod víc k zamyšlení, jestli benzín ještě dává smysl.
Pokud jste si dodnes mysleli, jak jsou elektromobily výrazně dražší, než jejich konkurence se spalovacími motory, tak nejpozději po přečtení tohoto článku myslím změníte názor. A pokud si myslíte, že u elektromobilů se tak či onak jedná o slepou větev vývoje automobilů (a jako takové se nikdy nikdy se nemohou prosadit), tak čtěte dále. Protože k Volkswagenu se přidává další z evropských hráčů, nabízejících opravdu zajímavý model za nečekaně přijatelnou cenu. Pojdme se na to cenové sbližování podívat společně.
Krom čínských začínají cenovou válku i automobilky z Evropy
Že se totiž o něj snaží čínští výrobci, je vcelku pochopitelné. Ostatně nějak zaujmout musí, jdou v Evropě „s kůží na trh“ a cena se nabízí jako ideální způsob, jak si vybudovat místo na trhu. Že jsou ceny čínských automobilů „tak trochu“ (někdy zřejmě „tak trochu dost“) dotovány čínskou vládou, a nejde tedy o úplně férovou soutěž, je věc druhá. Ostatně samotná předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová začala kvůli tomu iniciovat sankční procesy vůči Číně.
Ale že podobným směrem půjdou „evropští premianti“ bylo dosud nevídané. Mohli jste si pravda koupit malé elektromobily do města (Fiatem e500 počínaje a elektrickou Corsou nebo Peugeotem 208 konče), jenže u tak malého auta byl cenový odstup (proti benzínové/naftové verzi) snad ještě citelnější. Stále jste se pohybovali ve vyšších stovkách tisíc korun. Za malé autíčko na nákupy. VW to s ID.3 zkusil změnit, nicméně i u něj cena startovala kolem jednoho milionu. A to je docela dost.
Volvo nasadilo na EX30 velmi slušnou cenovku
V Čechách se pak nabízí kompaktní hatchback MG4 v cenové hladině kolem 800 tisíc korun, a podobně by mělo stát i avizované kombi MG5. To už bude zajímavé, kombi je velikostí podobné Astře a 479 litrů zavazadlového prostoru by mohlo leckomu stačit na jeden rodinný automobil. Nejnověji se však do klubu „kolem 800 tisíc za slušné auto“ podívalo i Volvo se svým malým SUV EX30. A nasadilo na něj opravdu agresivní cenovku 869 tisíc korun. Což je na SUV prémiové značky a elektromobil k tomu velmi slušná cenovka.
Jakkoli to není až tak „evropská prémiovka“. Volvo patří čínskému koncernu Geely a momentální cenová politika nemusí být nepodobná té, o které u čínských výrobců píšeme o několik řádků výše. To však nic nemění na tom, že tyto peníze dostanete opravdu kvalitně zpracovaný, výborně vypadající automobil. Jenž ve své základní verzi nabídne výkon 200 kW, pohon zadních kol a dojezd dle WLTP 344 km. S možností dobíjení výkonem až 134 kW, případně 11 kW u palubní nabíječky. 200 kW na základní model? Slušné.
Malé SUV na baterie s výkony supersportu
Ale to je teprve začátek. Další verze EX30 přidává nikl-mangan-kobaltovou baterii, která disponuje celkovou využitelnou kapacitou 64 kWh. A nabídne dojezd již velmi slušných 476 km, s možností dobíjení výkonem až 153 kW, kde z 10 na 80 procentech budete do půl hodiny. Palubní nabíječka pak umí „střídavých“ 22 kW. Vrcholná verze se dvěma motory o celkovém výkonu 315 kW (!!!) a pohonem všech kol má dojezd o něco menší – 450 km, na druhou stranu konkuruje supersportům ve zrychlení: z 0 na 100 km/h je za famózních 3,8 sekundy.
Nicméně myslím, že hlavním tahounem prodejů bude právě nejlevnější a nejdostupnější EX30. Ekologicky smýšlející zákazníky by krom pohonu mohlo inspirovat to, že Volvo použilo v základním modelu značky recyklované a obnovitelné materiály, jakými jsou je džínovina, len a vlna. Osobou, která v tom sehrála klíčovou roli, je šéfka interiérového designu Lisa Reeves, která od svého příchodu z Bentley v roce 2014 pomohla vytvořit vnitřní prostředí pro modely Volvo. Více ve videu:
Cena, kvalita a výkony rychlost jsou pak jedním z důvodů, proč je generální ředitel Volva Jim Rowan přesvědčen, že EX30 bude hrát klíčovou roli při pomoci automobilce dosáhnout cílů pro rok 2025, a to zvýšit celosvětové prodeje o 95 procent ve srovnání s loňským rokem na 1,2 milionu, přičemž polovina z těchto modelů je plně elektrická. Zdá se, že s takovouto cenovou politikou by mu to mohlo vyjít. Jak to vidíte vy? Dává s takovouto cenovkou za malé elektrické Volvo benzín ještě smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!