Koupit jednu z nejlepších generací naší Octavie, navíc „v plynu“ a s úsporným motorem je jasným důkazem toho, proč nemá smysl zbytečně platit více. S tímhle autem ušetříte.
Pokud v dnešních dnech navštívíte známý showroom, kam jste roky chodívali roky pro nové auto, můžete si poměrně snadno způsobit lehký duševní kolaps. Ceny se posunuly do výšin, kde si je leckdo ještě před několika málo lety nedovedl představit. Navíc spolu s faktem, že se pomalu, ale jistě vytratila kategorie malých, levných vozidel vypadá všechno ještě o kus dražší. Pro mnoho zájemců o prostorná, rodinná kombi s úsporným motorem tak nezbývá, než se poohlédnout po ojetinách. Na jednu zajímavou se pojďme podívat společně.
Nájezd do 100 000 kilometrů a spolehlivý motor
Stanovili jsme si v redakci při výběru a hledání rodinného kombi požadavek rodinné kombi, do 100 000 kilometrů nájezdu, do 15 let stáří a ceny ideálně do 200 000 korun. S tím, že ani následný provoz vozu by neměl svého majitele zruinovat. A aby jeho servis byl pokud možno snadný a dostupný. Z výběru tedy vypadly všechny motory s potenciálním rizikem drahých oprav, stejně jako další lákavé nabídky, u nichž jsme si však nebyli jisti, nakolik se jejich deklarovanému stavu dá věřit.
A i když osobně opravdu nejsem příznivce faceliftu „dvojkové“ Octavie (o jehož čínském původu, o kterém jsem se dočítal v aktuálních letech dnes raději pomlčím), musím uznat, že konkrétně tento exemplář je vcelku zajímavý. S konstrukčně jednoduchým, snadno servisovatelným motorem 1,6/75 kW, jenž vás sice opravdu nenadchne v provozu, ale na přesun z bodu A do bodu B stačí, a především tovární instalací na CNG. A tedy stlačený zemní plyn. Což, pokud máte čerpací stanici v dosahu, skýtá hned několik výhod.
Úspora v provozu i na dálniční známce
Na mnoho z nich totiž ceny CNG klesly pod 30 korun za kilogram plynu, a i když se v reálném provozu stěží dostanete pod 4,5kg/100km, pořád je ekonomika provozu docela zajímavá. Nádrž na plyn má objem 20 kg, v kombinaci s 55litrovou nádrží na benzín se také značně rozšíří dojezd vozu. Navíc vás čeká i úspora 50% z ceny dálniční známky, jak dokládá níže přiložená tabulka. S vozem poháněným CNG máte totiž nárok na tzv. Eko cenu, která zohledňuje ekologický způsob pohonu.
1 rok | 30 dní | 10 dní | |
Standardní cena | 1 500 Kč | 440 Kč | 310 Kč |
Eko cena | 750 Kč | 220 Kč | 155 Kč |
Ten je mimochodem u vozu na stlačený zemní plyn možná ekologičtější, než u elektromobilu (se započítáním jeho nákladů na výrobu a provoz na elektřinu z tepelných elektráren). Motor spaluje téměř čistý methan a i bez katalyzátoru by byl schopen plnit emisní normy, katalyzátor však ve výfukovém systému musí být kvůli provozu na benzín. Škoda měla poměrně dlouhé „plynové“ období, kdy vozy na CNG dobře doplňovaly její ekologický status a kdy ještě nebylo zřejmé, jak to vůbec dopadne s elektromobily.
Což už dnes zřejmé je. Zřejmá je ale i jejich cena, pro mnoho smrtelníků zcela mimo jejich finanční možnosti. Tato „dvojková“ Octavia sice není zrovna ukázkou nejmodernější techniky, a její cena je pro nás tak říkajíc „na hraně“ (neb se již blíží třetí, podstatně modernější generaci). Zohledňuje však především opravdu nízký nájezd 93 000 kilometrů, bezvadný stav a hlavně jednoduchý, bezproblémový motor, který by neměl být zdrojem nečekaných a vysokých výdajů.