Nová povinná výbava už je v platnosti, teď se rozšiřuje do nových aut. Řidiči ji nenávidí!

Auto, které myslí a rozhoduje za řidiče, je nyní povinností. Místo řidiče rozhodne o tom, jestli jede rychle, nebo ne.

i Zdroj fotografie: Volvo
                   

Ticho po pěšině. Tak by se dalo nazvat to, jak se Evropská unie chová ohledně tématu povinných omezovačů rychlosti. Schváleny byly v roce 2019 a v platnost nařízení vstoupilo v červenci loňského roku. Mluví se kolem toho opravdu minimálně, zřejmě aby zbytečně nedocházelo k dráždění motoristů. Právě ti totiž ve výsledku tento eurounijní výmysl zaplatí. Jak jinak!

EU zase jednou „myslí na naše dobro“ a omezuje naši svobodu

Evropská unie tedy schválila nové předpisy a výbavu automobilů. Systém povinných omezovačů rychlosti se objevuje už u prvních vozů. Podle předpisů je musí mít všechna nově vyrobená auta. Omezovačům se říká ISA (Intelligent Speed Assistance) a je to tedy nová povinná výbava implementovaná přímo do aut. Vnímáte to „ohlušující“ ticho? EU toto téma záměrně neprobírá, aby nevyvolala příliš velký odpor veřejnosti.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Od 6. července 2022 se systém stal povinným pro všechny nové modely automobilů, které byly homologovány pro provoz na silnicích EU. To však nezahrnuje auta, která byla uvedena na trh po tomto datu a obdržela schválení jako samostatné modely. Tento proces homologace a zavedení nové výbavy může trvat nějakou dobu. Proto je v současné době stále jen omezené množství nových aut vybaveno tímto systémem.

Evropská unie rozhodla o vyřazení naftových a benzínových motorů. Už není cesty zpět

Skutečná povinnost pro všechny nové vozy bez ohledu na datum homologace vstoupí v platnost až od 7. července 2024. To znamená, že postupné zavedení systému pomáhá minimalizovat odpor veřejnosti a dává výrobcům čas na přizpůsobení. Salámová metoda, jinak to EU neumí. Je třeba poznamenat, že nová povinná výbava může zvýšit náklady na vozy až o 10 659 Kč.

Doba, kdy z řidiče bude pasivní cestující, se o krok přiblížila

Systém vyžaduje instalaci dalších kamer, radarů a dalšího vybavení, které budou muset řidiči platit. A proč? Povinné omezovače rychlosti mají za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích a snížit riziko nehod způsobených nadměrnou rychlostí. ISA využívá kamery k monitoringu dopravních značek, sleduje mapové podklady s uvedenými rychlostními limity a čte informace o aktuální poloze vozidla.

iZdroj fotografie: Škoda

To vše ke kontrole, zda řidič nepřekračuje nejvyšší povolenou rychlost v daném úseku. Pokud systém vyhodnotí, že řidič nejvyšší povolenou rychlost překročil, může jej varovat, a dokonce snížit rychlost na místně stanovené limity. Jinak řečeno, sbohem svobodo! Až budete někdy spěchat s poraněným dítětem v ohrožení života k lékaři a systém vám nedovolí jet rychleji, vzpomeňte si na tuto chvíli. Na to, že to EU myslí na vaše dobro!

Líbí se vám povinné omezovače?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články