Jízda po kruhovém objezdu je jiná než jízda křižovatkou, nebliká se, nezatáčí doleva. Kdo zná jedno pravidlo, projede kruháčem bez nehody.
Kruhový objezd by měl jako náhrada klasické křižovatky s přímým křížením zjednodušovat motoristům život. Bohužel se to tak neděje. Existují totiž dvě možnosti, jak kruhovým objezdem projet, a řidiči to kvůli „možnosti volby“ nezvládají. Ve skutečnosti nejde o alternativy, ale vždy pouze o jedno jediné správné rozhodnutí. To záleží na přítomnosti značky. Na grafice je nákres jednoduchého kruhové objezdu.
Kruháč má usnadňovat řidičům život, on ho ale komplikuje
Precizní čtenáře se smyslem pro detail prosíme o pochopení, že jde o schéma, a ne o přesné zobrazení reálné situace. Víme, že měřítko objezdu, komunikací a aut nesedí, stejně jako jsme si vědomi absence dopravních značek na příjezdových komunikacích. Pro ilustraci a pochopení však náš zjednodušený koncept stačí. Kruhový objezd, někdy také nazýván rondel nebo okružní křižovatka, je typ křižovatky kruhového tvaru.
Vyvýšený kruh uprostřed rozděluje celý prostor do několika jednoduchých křižovatek, čímž se pravidla i samotný průjezd tímto místem podstatně zjednoduší a urychlí, takže se zvýší bezpečnost a plynulost silničního provozu. Na kruhový objezd přijíždí řidič v červeném autě a je otázkou, jak se zachová? Pokud by bylo na kruhovém objezdu auto, musí mu dát přednost, anebo naopak přednost má? Obě možnosti jsou „správné“.
Záleží na tom, zda je kruhový objezd osazený svislým dopravním značením. Je třeba nahlédnout do zákona. Ten říká, že pokud je před kruhovým objezdem umístěná dopravní značka Dej přednost v jízdě nebo Stůj, dej přednost v jízdě, musí řidič dát přednost v jízdě všem vozidlům, jezdcům na zvířatech i cyklistům nacházejícím se na okružní křižovatce. Jinak řečeno, pokud je značka Dej přednost v jízdě před kruhovým objezdem, musí červené auto dát přednost zelenému.
Rozdíl je v přítomnosti značky Dej přednost v jízdě, popř. Stop
Zákon dále říká, že pokud na příjezdových komunikacích do kruhového objezdu nejsou tyto značky osazeny, platí přednost zprava. V takovém případě naopak musí dát řidič zeleného auta přednost červenému vozidlu, má ho po pravé ruce. Když jsme provedli mezi vybranými čtenáři rychlý průzkum, zjistili jsme, že 92 % dotázaných toto neví a myslí si, že má přednost vždy vozidlo na kruhovém objezdu.
To je v zásadě 92% pravděpodobnost nehody. Jakkoli má kruhový objezd nehodám předcházet, i tady se bohužel nehody stávají. Středový kruh tvoří přirozenou překážku, kolem které jezdí řidiči pomaleji. Proto nehody mívají zpravidla jen lehké následky. Jestliže se na klasické křižovatce vozidla střetnou většinou v pravém úhlu nebo čelně, na rondelu jde často o boční kontakty.
Problémem pro řidiče je také pochopit systém blikání. Při vjezdu na kruhový objezd je zakázáno upozorňovat na změnu směru, řidič musí jet vždy doprava, jinou možnost nemá. Při nájezdu na kruhový objezd se tedy nebliká. A jízda po kruhovém objezdu se považuje za přímou, proto se nebliká ani při projíždění rondelem. Bliká se pouze při výjezdu z kruhového objezdu a při přejíždění mezi pruhy ve vícepruhovém objezdu.