Doba přechodu na elektromobily se nezadržitelně blíží. Největší evropský výrobce automobilů, dříve mohutný zastánce nafty a benzínu, vám k tomu přechodu rád pomůže.
Jakkoli by se mohlo zdát, že desítky let dlouhá tradice ve výrobě automobilů se spalovacím motorem bude koncern Volkswagen zavazovat k vývoji a vylepšování tohoto způsobu pohonu do „poslední možné vteřiny“, každý den a týden nám ukazuje, že nic nemůže být vzdálenější pravdě. VW se ukázal jako jeden z nejhorlivějších zastánců úplné elektromobility a je schopen de facto ze dne na den hodit přes palubu všechno, co dosud vybudoval. Až do té míry, že o první místo bojuje s Teslou. Absurdní? Jak se to vezme. Každopádně, pojďme se na to podívat společně.
Z největšího zastánce benzínu a nafty je největší výrobce elektromobilů
Na těchto stránkách jsem již nejednou popisoval několik faktorů, které k tomuto zdánlivě nelogickému kroku koncernu Volkswagen možná přispěly. Mezi nimi „na vyvýšeném piedestalu” nepochybně ční aféra Dieselgate, která krom zásadního objemu finančních prostředků stála VW i nemálo jeho (po desetiletí pečlivě budované) pověsti, renomé, image, zkrátka důvěry. A kdo jiný než pragmatičtí Němci si musí být dobře vědomi oné základní poučky v každém vztahu: důvěra se snadno ztrácí, ale velmi špatně získává zpátky.
A dovoluji si na tomto místě odhadnout, že právě snaha o získání důvěry nazpět (poté, co spotřebě a emisím ze strany „cinklých” motorů TDI nešlo jeden čas opravdu moc věřit) je opravdu jeden z hlavních motorů, které VW pohání na cestě k úplné elektromobilitě. Jakkoli tento motor opravdu nejezdí na benzín, nebo dokonce (nedej Bože) na naftu. Od jednoho z nejúspěšnějších propagátorů přímovstřikových palivových systémů a od tvůrce „magické zkratky na tři” – TDI – je to opravdu pozoruhodný myšlenkový veletoč.
Souboj s Teslou o první místo na evropském trhu? Nevídané
Ale snad i pochopitelný. Navíc v portfoliu koncernu zůstanou vždy „více benzínové” značky. I když ani ty nemají nic jistého: Porsche Taycan je celkem ukázkovým příkladem, a je možné, že se dočkáme i plně elektrické 911. O hybridních nebo elektrických Lamborghini nemluvě. Samotná značka VW pak k bateriím coby zdroji energie tíhne zcela okázale. Žel se všemi s tím spojenými neúspěchy, které se obnažily v plné nahotě nyní, když v Německu plošně skončily dotace na EV. A omezení produkce ID.3 je tuším jen začátek.
Jak navíc uvádí magazín Automotive News, koncern Volkswagen začíná v rámci svého elektromobilního tažení tvrdě bojovat o první pozici s firmou, ke které ještě nedávno vzhlížel z uctivé dálky. Alespoň co elektropohonu týče. Ano, jde o lídra EV trhu, kterým není nikdo jiný, než Muskova Tesla. VW vs. Tesla? Zajímavé. I když si k tomu kolos s dvěma V ve znaku pomohl trošku podpásovou, nicméně stále legální „fintou”. Navíc tak trochu podobnou naší vládní pětikoalici.
VW a jeho síla koncernu (vybudovaném na benzínu a naftě)
Zasvěcení již vědí, nebo minimálně tuší. U německé automobilky se pod „VW koncern” (a produkující elektromobily) zahrnují značky Audi, Cupra, Porsche, Seat, Škoda a VW, které dohromady nabízejí 27 modelů. Tesla byla přitom nesporným šampionem v Evropě na základě prodejů pouze jedné jediné značky – a umístila se na druhém místě za VW Group v celkových prodejích. Přestože měla pouze čtyři modely (viz tabulka č.2). To je na první pohled působivé, zejména když uvážíme, jak dlouho se elektromobilitě věnuje Tesla – a jak dlouho koncern VW.
1) Prodeje elektromobilů v Evropě: koncerny a skupiny
Pořadí | Skupina/koncern | Prodeje 1.-3.Q 2023 | % změna 2022 |
---|---|---|---|
1 | VW Group | 287,855 | 59% |
2 | Tesla | 236,650 | 142% |
3 | Stellantis | 168,713 | 17% |
4 | Renault-Nissan | 106,850 | 9.6% |
5 | Hyundai-Kia | 106,651 | 2.4% |
6 | BMW Group (včetně Mini) | 99,821 | 42% |
7 | Mercedes (včetně Smart ForTwo a ForFour) | 82,414 | 49% |
8 | Geely (včetně Volvo and Polestar a Lotus) | 70,198 | 126% |
9 | SAIC (včetně MG a Maxus) | 66,692 | 202% |
10 | Toyota Motor (včetně Lexus) | 14,489 | 362% |
11 | Ford | 12,981 | −20% |
2) Prodeje elektromobilů v Evropě: Značky samostatně
Opačná situace ovšem nastane, když se srovnají kritéria a výrobci vystupují jako výrobci, značka jako značka. A nikoli celý koncern. Tesla zůstává na svých prodejích (masivních 236 650 prodaných vozů), VW jej sleduje z druhého místa s celkovými 138 918 prodanými vozy. Jinými slovy, prohodilo se pořadí z minulé tabulky, kdy v prodejích proti Tesle bojoval VW jako koncern. Pořád jde ale o boj na samotné špici. Byť v případě značky VW je rozdíl v prodejích téměř poloviční.
Pořadí | Značka | Prodeje 1.-3.Q 2023 | % změna 2022 |
---|---|---|---|
1 | Tesla | 236,650 | 142 |
2 | VW | 138,918 | 82 |
3 | BMW | 78,170 | 56 |
4 | MG | 66,100 | 212 |
5 | Audi | 64,247 | 34 |
6 | Mercedes | 64,127 | 55 |
7 | Hyundai | 55,162 | 2 |
8 | Peugeot | 54,130 | 11 |
9 | Renault | 51,127 | −5 |
10 | Kia | 49,997 | 0 |
11 | Skoda | 45,260 | 43 |
12 | Volvo | 45,020 | 188 |
13 | Opel/Vauxhall | 43,723 | 26 |
14 | Fiat | 41,836 | −1 |
15 | Dacia | 37,987 | 44 |
16 | Cupra | 26,595 | 87 |
17 | Polestar | 25,020 | 63 |
18 | Mini | 21,634 | 8 |
19 | Citroen | 20,162 | 17 |
20 | Smart | 18,287 | 31 |
A jak to vypadá na dalších pozicích? Data analytiků ukazují, že Renault-Nissan a Hyundai-Kia jsou spojeni v těsném souboji o umístění v první pětce. Renault-Nissan v čele s Dacia Spring, Renault Megane E-Tech a Nissan Leaf předstihl své jihokorejské rivaly o pouhých 199 prodejů do srpna, uvádí Dataforce. Navíc se Očekává se, že Hyundai s příchodem druhé generace modelu Kona udělá závod ještě dramatičtějším. Ostatně první generace modelu Kona byla nejprodávanějším malým elektrickým SUV v Evropě.
Statistika nuda je (má však cenné údaje)
Jak je patrné, koncern VW se do elektrifikace svého výrobního programu „obul” opravdu masivně. A na slovech, že TDI je definitivně mrtvé zřejmě asi něco bude, jakkoli se nám to nemusí líbit. Jak to vidíte vy? Mají šanci elektrické modely VW uspět i na rovném, dotacemi a subvencemi nepokřiveném trhu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!