Řidiči v ČR nebudou mít jinou možnost, než jezdit na elektřinu? TDI je na odpis, VW se u nás popere s Teslou o první místo

Doba přechodu na elektromobily se nezadržitelně blíží. Největší evropský výrobce automobilů, dříve mohutný zastánce nafty a benzínu, vám k tomu přechodu rád pomůže.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Jakkoli by se mohlo zdát, že desítky let dlouhá tradice ve výrobě automobilů se spalovacím motorem bude koncern Volkswagen zavazovat k vývoji a vylepšování tohoto způsobu pohonu do „poslední možné vteřiny“, každý den a týden nám ukazuje, že nic nemůže být vzdálenější pravdě. VW se ukázal jako jeden z nejhorlivějších zastánců úplné elektromobility a je schopen de facto ze dne na den hodit přes palubu všechno, co dosud vybudoval. Až do té míry, že o první místo bojuje s Teslou. Absurdní? Jak se to vezme. Každopádně, pojďme se na to podívat společně.

Z největšího zastánce benzínu a nafty je největší výrobce elektromobilů

Na těchto stránkách jsem již nejednou popisoval několik faktorů, které k tomuto zdánlivě nelogickému kroku koncernu Volkswagen možná přispěly. Mezi nimi „na vyvýšeném piedestalu” nepochybně ční aféra Dieselgate, která krom zásadního objemu finančních prostředků stála VW i nemálo jeho (po desetiletí pečlivě budované) pověsti, renomé, image, zkrátka důvěry. A kdo jiný než pragmatičtí Němci si musí být dobře vědomi oné základní poučky v každém vztahu: důvěra se snadno ztrácí, ale velmi špatně získává zpátky.

Pravda o naftě deklasuje elektro: Němci vzali Audi 3.0 TDI, najeli 50 000 km a rozebrali celý motor. Zde je výsledek

A dovoluji si na tomto místě odhadnout, že právě snaha o získání důvěry nazpět (poté, co spotřebě a emisím ze strany „cinklých” motorů TDI nešlo jeden čas opravdu moc věřit) je opravdu jeden z hlavních motorů, které VW pohání na cestě k úplné elektromobilitě. Jakkoli tento motor opravdu nejezdí na benzín, nebo dokonce (nedej Bože) na naftu. Od jednoho z nejúspěšnějších propagátorů přímovstřikových palivových systémů a od tvůrce „magické zkratky na tři” – TDI – je to opravdu pozoruhodný myšlenkový veletoč.

Souboj s Teslou o první místo na evropském trhu? Nevídané

Ale snad i pochopitelný. Navíc v portfoliu koncernu zůstanou vždy „více benzínové” značky. I když ani ty nemají nic jistého: Porsche Taycan je celkem ukázkovým příkladem, a je možné, že se dočkáme i plně elektrické 911. O hybridních nebo elektrických Lamborghini nemluvě. Samotná značka VW pak k bateriím coby zdroji energie tíhne zcela okázale. Žel se všemi s tím spojenými neúspěchy, které se obnažily v plné nahotě nyní, když v Německu plošně skončily dotace na EV. A omezení produkce ID.3 je tuším jen začátek.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

„Když se podvádělo s emisemi, budeme podvádět s elektromobily“. Utajený tým Tesly operuje originálním způsobem

Jak navíc uvádí magazín Automotive News, koncern Volkswagen začíná v rámci svého elektromobilního tažení tvrdě bojovat o první pozici s firmou, ke které ještě nedávno vzhlížel z uctivé dálky. Alespoň co elektropohonu týče. Ano, jde o lídra EV trhu, kterým není nikdo jiný, než Muskova Tesla. VW vs. Tesla? Zajímavé. I když si k tomu kolos s dvěma V ve znaku pomohl trošku podpásovou, nicméně stále legální „fintou”. Navíc tak trochu podobnou naší vládní pětikoalici.

VW a jeho síla koncernu (vybudovaném na benzínu a naftě)

Zasvěcení již vědí, nebo minimálně tuší. U německé automobilky se pod „VW koncern” (a produkující elektromobily) zahrnují značky Audi, Cupra, Porsche, Seat, Škoda a VW, které dohromady nabízejí 27 modelů. Tesla byla přitom nesporným šampionem v Evropě na základě prodejů pouze jedné jediné značky – a umístila se na druhém místě za VW Group v celkových prodejích. Přestože měla pouze čtyři modely (viz tabulka č.2). To je na první pohled působivé, zejména když uvážíme, jak dlouho se elektromobilitě věnuje Tesla – a jak dlouho koncern VW.

1) Prodeje elektromobilů v Evropě: koncerny a skupiny

PořadíSkupina/koncernProdeje 1.-3.Q 2023% změna 2022
1VW Group287,85559%
2Tesla236,650142%
3Stellantis168,71317%
4Renault-Nissan106,8509.6%
5Hyundai-Kia106,6512.4%
6BMW Group (včetně Mini)99,82142%
7Mercedes (včetně Smart ForTwo a ForFour)82,41449%
8Geely (včetně Volvo and Polestar a Lotus)70,198126%
9SAIC (včetně MG a Maxus)66,692202%
10Toyota Motor (včetně Lexus)14,489362%
11Ford12,981−20%
Zdroj tabulky: Dataforce

2) Prodeje elektromobilů v Evropě: Značky samostatně

Opačná situace ovšem nastane, když se srovnají kritéria a výrobci vystupují jako výrobci, značka jako značka. A nikoli celý koncern. Tesla zůstává na svých prodejích (masivních 236 650 prodaných vozů), VW jej sleduje z druhého místa s celkovými 138 918 prodanými vozy. Jinými slovy, prohodilo se pořadí z minulé tabulky, kdy v prodejích proti Tesle bojoval VW jako koncern. Pořád jde ale o boj na samotné špici. Byť v případě značky VW je rozdíl v prodejích téměř poloviční.

PořadíZnačkaProdeje 1.-3.Q 2023% změna 2022
1Tesla236,650142
2VW138,91882
3BMW78,17056
4MG66,100212
5Audi64,24734
6Mercedes64,12755
7Hyundai55,1622
8Peugeot54,13011
9Renault51,127−5
10Kia49,9970
11Skoda45,26043
12Volvo45,020188
13Opel/Vauxhall43,72326
14Fiat41,836−1
15Dacia37,98744
16Cupra26,59587
17Polestar25,02063
18Mini21,6348
19Citroen20,16217
20Smart18,28731
Zdroj tabulky: Dataforce

A jak to vypadá na dalších pozicích? Data analytiků ukazují, že Renault-Nissan a Hyundai-Kia jsou spojeni v těsném souboji o umístění v první pětce. Renault-Nissan v čele s Dacia Spring, Renault Megane E-Tech a Nissan Leaf předstihl své jihokorejské rivaly o pouhých 199 prodejů do srpna, uvádí Dataforce. Navíc se Očekává se, že Hyundai s příchodem druhé generace modelu Kona udělá závod ještě dramatičtějším. Ostatně první generace modelu Kona byla nejprodávanějším malým elektrickým SUV v Evropě.

Statistika nuda je (má však cenné údaje)

Jak je patrné, koncern VW se do elektrifikace svého výrobního programu „obul” opravdu masivně. A na slovech, že TDI je definitivně mrtvé zřejmě asi něco bude, jakkoli se nám to nemusí líbit. Jak to vidíte vy? Mají šanci elektrické modely VW uspět i na rovném, dotacemi a subvencemi nepokřiveném trhu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že VW s elektromobily uspěje i na rovném trhu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
77 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články