První vítězství evropských států v boji proti normě EURO 7 by nakonec mohlo mít lehce nahořklou příchuť. Z oslavy by se totiž mohla stát celkem drahá povinnost.
Ještě nedávno to vypadalo, že Evropská unie bude se spalovacími auty čím dál tím víc bojovat a omezovat jejich existenci všemi způsoby. Symbolickou oprátkou na šibenici mělo být zavedení nové emisní normy EURO 7. Automobilová lobby (a státy v čele s ČR) ale dokázaly zvrátit její text ve prospěch spalovacích motorů. Na posouzení, jestli se můžeme radovat, bychom si ale možná měli počkat. Protože se brzy může ukázat, že nákup nového naftového nebo benzínového auta bude pro Čechy… povinností. Pojďme se na to podívat společně.
Evropská unie poprvé uznala námitky k podmínkám EURO 7
Jaký je tedy současný stav? V září Evropská komise poprvé uznala námitky osmi zemí, mezi nimi i České republiky, a bude zmírňovat původní znění normy. V listopadu by mělo dojít ke schválení, a možná i posunu platnosti celé normy. Ekoaktivisté zuří, protože Evropský parlament podle Automotive News podpořil mírnější verzi emisních norem Euro 7. Původní podoba předpisů předpokládala radikální snížení přípustných výfukových emisí nových aut.
Problém byl v tom, že cíle byly tak vysoké, že je žádný automobil kromě hybridů nedokázal splnit. Navíc by to znamenalo, že by se náklady u menších vozů zvýšily na absurdní úrovně. To vše proto, že by výrobci byli nuceni vynaložit spoustu peněz na přizpůsobení svých pohonných systémů normě Euro 7. Výsledný efekt by tedy mohl být nakonec celkem opačný: lidé by si nechávali déle svoje starší, ekologicky nevyhovující vozy, protože na nové elektromobily zatím většina z nás nedosáhne.
Česká republika jako lídr při vyjednávání o EURO 7
Rozhodnutí přišlo jako výsledek snahy osmi zemí EU včetně České republiky, které se postavily proti přísnějším pravidlům. A které doložily, že automobilky jsou již nyní pod extrémním tlakem. Zejména proto aby splnily plánovaný zákaz prodeje nových automobilů s emisemi CO2 v roce 2035. Evropští výrobci automobilů tvrdí, že norma Euro 7, která má vstoupit v platnost od roku 2025, je příliš nákladná a přínosy pro životní prostředí by byly zanedbatelné.
Jenže. Každá mince má dvě strany, a ani tato není výjimkou. Přestože ACEA (Asociace evropských výrobců automobilů) může slavit úspěch, stále není zcela spokojena s novou podobou předpisů. Jak uvádí magazím Automotive News, generální ředitelka ACEA Sigrid de Vries stále poukazuje na nedostatky projektu Euro 7. Podle ní by pro životní prostředí bylo nejlepší, kdyby předpisy vyhnaly ze silnic starší vozy. V praxi by to však znamenalo, že by si řidiči v Evropské unii museli pořizovat vozy splňující minimálně normu Euro 6.
Bez EURO 7, bez elektromobilů, zato povinně s EURO 6
Pro automobilky by to samozřejmě byla situace snů, ale miliony lidí by takový krok vystavil vysokým nákladům. Otázkou je, jestli by to ale nakonec nebylo lepší, než nyní mohutně prosazovaná elektrifikace. Zkrátka kompromis: bez drakonické EURO 7 s jejími emisemi z pneumatik a brzd, ale se zachováním možnosti moderních spalovacích motorů. Jak to vidíte vy, dávalo by to nakonec smysl, zůstat (a prosazovat) EURO 6? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!