Povinnost lékařské kontroly pro starší řidiče má zvýšit bezpečnost na silnicích. Někteří senioři se bouří, obávají se ztráty řidičáku.
Už za pár měsíců budou muset řidiči čelit novému nařízení. Původcem je podle očekávání Evropská unie. Toto nařízení předpokládá povinné lékařské testy pro určitou skupinu řidičů. Ti, kteří se rozhodnou to ignorovat, budou čelit nejpřísnějšímu trestu, který si lze v rámci dané souvislosti představit, a to ztrátě řidičského oprávnění. Je třeba vědět, koho pošle nařízení k lékaři. Tisíce občanů neskrývají svou nespokojenost.
EU má novou povinnost, nás se novinka de facto netýká
Nadcházející nařízení se sice týká Evropské unie, ale aktuální polemika pochází z polského prostředí. Od 1. ledna 2024 vstoupí v platnost nové nařízení, jehož původcem je Evropská unie. Vzhledem k jejich nařízení budou na lékařské prohlídky povoláni řidiči starší 65 let, kteří mají zájem o prodloužení platnosti svého řidičského oprávnění. Tato změna má za cíl zjistit, zda senioři stále mohou bezpečně řídit automobily.
Idea říká, že s věkem se smysly zhoršují, a Evropská unie chce prevencí zajistit bezpečnost na silnicích. Lékařské prohlídky budou zahrnovat testy na stav zraku, sluchu, psychofyzickou zdatnost. Tyto testy umožní zjistit, zda senioři splňují požadavky pro bezpečné řízení. Jak může prohlídka dopadnout? Výsledky mohou být dva. Řidič projde a bude moci nadále řídit, prodlouží si platnost řidičského průkazu.
V opačném případě, pokud test neprojde, budou motoristovi dočasně odebrána řidičská práva. Po určité době bude smět test znovu absolvovat. Toto nové nařízení způsobilo smíšené reakce mezi řidiči a odborníky. Někteří senioři nejsou s tímto stavem spokojeni, zatímco názory odborníků se různí. Jaká je situace u nás? Podle starších dostupných prohlášení se žádné zpřísnění současné legislativy nechystá.
ČR je papežštější než papež, u nás už to v zásadě platí
Už teď musejí senioři od 65 let věku na povinné lékařské prohlídky. Pak je další kontrola v 68 letech a následně každé dva roky. Rozsah zdravotního vyšetření stanovuje vyhláška č. 277/2004 Sb. Z ní vyplývá, že vyšetření je zaměřeno především na nemoci, které vylučují nebo podmiňují zdravotní způsobilost k řízení. Jde o komplexní vyšetření, které pokrývá veškeré potíže, které by mohly řízení vozidla ovlivnit.
Lékařské úkony jsou podrobné, a to včetně orientačního vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Od ledna 2013 navíc platí, že pokud motorista onemocní chorobou omezující jeho schopnosti řídit, musí to lékař ihned nahlásit příslušnému úřadu. U nás je tedy situace pokrytá. Polským řidičům, vzhledem k obecné „kvalitě“ jejich řidičského umění, jistě výše uvedená novinka v rámci zvýšení bezpečnosti jenom prospěje.