Nový Nammi s pořadovým číslem 01 a zázemím koncernu Dongfeng přijíždí na český trh. Krom atraktivní cenovky nabídne i špičkové technologie.
Dongfeng je v Čechách již velmi solidně „zabydlená“ značka čínských automobilů s vlastní sítí prodejen i servisů. Jejich importér, společnost Plastonic s.r.o. přiváží českým motoristům postupně další a další modely, ať již jde o kompaktní Glory 500, SUV střední třídy Fengon nebo designově mimořádně zdařilé T5 EVO v benzínové i elektrické verzi až po MPV U-Tour a užitkové automobily EV 18 a EV 200. Opravdu revoluční produkt však dorazí v dohledné době – a jmenuje se Nammi. Pojďme se na něj podívat společně.
Mateřský Dongfeng jako záruka moderní konstrukce
Dongfeng je druhá největší čínská automobilka s více než padesátiletou historií. Její specifikum spočívá mj. v neustálé tvorbě „sublabelů“, neboli podznaček, kdy každá pokrývají určitý segment trhu. Španělský SEAT má kupříkladu svoji Cupru, zahrnující sportovní a designově laděné modely, Dongfeng vlastní takové značky jako Forthing, Fukang, Fengon, Aeolus a M-Hero. A nyní k nim přibylo Nammi, se specializací na malé automobily s cílem ročního prodeje 400 000 kusů.
První model Nammi se (nepřekvapivě) jmenuje 01. A je výjimečný tím, že by měl mít mít tzv. solid state baterii, neboli baterii s pevným elektrolytem, schopnou rychlého dobíjení a relativně dlouhého dojezdu. A prostorově i hnotnostně úspornější, než jsou nynější Li-Ion baterie do elektromobilů. Jméno „Nammi“ mimochodem znamená v čínštině cosi jako „nano“, zkrátka malé. To „m“ navíc má cílit na mezinárodní trhy a evokovat anglické „name“, stejně jako třeba německé „Nahmen“.
Výkon je na malé auto více než dostatečný
A mělo by také, dle marketérů, evokovat osobní, bližší vztah s vozidlem. Ale víme dobře, jak to s těmi marketéry a lidmi od reklamy občas bývá. Podstatně zajímavější je to, že Nammi bude mít motor o výkonu 119 kW a bude stát na zcela nové elektro platformě, kterou Dongfeng míní využívat i pro další modely. A která umožňuje zástavbu zmíněných polovodičových baterií, zde konkrétně v sodíkovém provedení. Nabití na 200 km dojezd by se mělo stihnout do 8 minut. To zní hodně slibně.
Navíc bude podporovat funkci externího vybíjení, známější také pod označením V2L. Baterie v elektromobilu tak zastane roli jakési velké powerbanky, schopné napájet elektrospotřebiče, dobíjet notebooky nebo fotoaparáty. Nammi zatím neuvedl další podrobnosti o své baterii, jeho dřívější aplikace této technologie však zahrnovala polovodičovou baterii v sedanu Dongfeng Aeolus E70. Kde disponovala energetickou hustotou 157 Wh/kg. To je pořád méně, než u Li-Ion baterií (kolem 200 Wh/kg), je to ale bohatě vyváženo rychlostí dobíjení a menšími rozměry.
Skvělá cena za nový EV s novým typem baterie
V interiéru nabízí Nammi 01 klasický „mix“ moderních elektromobilů: menší LCD panel coby přístrojovou desku, doplněný velkým displejem pro ovládací prvky a infotainment automobilu, stavitelný dvouramenný volant, ovládání jízdních režimů pod volantem a možnost bezdrátového dobíjení telefonů. Provedení interiéru je u předprodukčního vzorku, který vidíte na fotografiích na malý, levný automobil poměrně působivé a odkazuje na zkušenosti a možnosti mateřského Dongfengu.
A nyní to nejdůležitější: Dovozce Plastonic s.r.o. zatím neoznámil přesnou cenu, za kterou bude Nammi 01 v prodeji, nicméně měla by být nižší než 500 000 korun. Dostáváme se tak pod psychologickou hranici půl milionu, která začíná dělit levné nové automobily od těch dražších. A současně pod cenu, za kterou se dosud nový elektromobil (navíc s novou baterií s rychlým dobíjením do 10 minut) v podstatě nevyskytoval. Jaký tedy bude Nammi 01? Necháme se překvapit v testu.
Jak to vidíte vy, zlákala by vás takto nízká cena a dobíjení za několik málo minut na nový elektromobil? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!