Řízení s mobilem v ruce je velký prohřešek. Policie má novou fintu a pokutuje řidiče, na které do této chvíle nedosáhla, doslova.
V dnešní době je pro řadu motoristů nemožné odložit mobilní telefony. Spousta lidí používá telefon během jízdy bez ohledu na to, že jde o přímé porušení předpisů. Policie tak při postihování těchto přestupků musí inovovat své metody. Používání telefonu a dalších elektronických zařízení během jízdy se stalo vážným problémem, který ohrožuje bezpečnost na silnicích. Všude, po celé Evropě, policejní síly hledají nová a efektivní řešení.
Policie nespí a snaží se nacházet nové způsoby, jak pokutovat
Odhalit, a hlavně důkazně zaznamenat na kameru řidiče osobního auta je pro policii relativně snadné, to umí. Ale problémem jsou řidiči autobusů a nákladních aut. Kabiny těchto vozidel jsou vysoké a policista z osobního auta nemá často šanci důkazní materiál pořídit. Například v Německu se nové technologie staly pro strážce zákona užitečným nástrojem v boji proti porušování pravidel na silnicích. Tedy, nové?
Správně by bylo třeba prohlásit, že nové technologie ve spojení s tou nejstarší pomůckou, kterou lidstvo zná. Stačí zkombinovat tři věci dohromady. Sportovní kamery typu „GoPro“, dodávku a žebřík. Podle dostupných informací němečtí policisté používají dodávku v nenápadném designu. Auto, které by jeden očekával třeba ve službách pokrývače, elektrikáře nebo zedníka. Dodávka vezla na střeše klasický žebřík. A na něm byla nenápadně umístěna sportovní kamera. A díky tomuto systému už šlo do kabiny kamionu snadno nahlédnout.
Dodávka, žebřík a kamera. Německá policie s tím loví řidiče
Monitorování probíhalo na dálnici A1 u Rotenburgu. Řidiči, kteří používají mobilní telefony během řízení, nečekali, že budou takto přistiženi. Hlídkování vedlo k vystavení pokut více než 40 řidičům během pěti dnů. Zda by to u nás bylo vzhledem k obecné nekázni mnohem víc? Ano, bylo, jak bude vysvětleno vzápětí. Nicméně německé pokuty za porušení pravidel týkajících se mobilních telefonů se mohou dostat do značně vysokých částek.
V přepočtu z eur jde až od 3 000 Kč na místě. V případech spojených s vyšším ohrožením může být pokuta až 5 000 Kč. Německé předpisy zakazují používání jakýchkoli elektronických zařízení během řízení, což zahrnuje nejen mobilní telefony, ale i tablety a navigační zařízení. I jinde v Evropě probíhá hon za řidiči velkých aut s mobily v ruce, ve Velké Británii nebo v Nizozemsku používá policie autobusy.
Podobné to je i u nás. „Autobus má při dokumentaci přestupkových jednání výhodu nadhledu,“ uvedl kpt. Ing. Jan Frieser z odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Libereckého kraje. „Některá protiprávní jednání řidičů nákladních vozidel nelze za jízdy z osobního motorového vozidla Policie ČR dokumentovat.“ Důvod? Jak už bylo uvedeno, výška kabiny vozidla.
Pozor, kamera, akce! Chvilka s mobilem a řidič má problém
„Řidiči nákladních vozidel jsou před pohledem policistů obvykle ukryti ve vysoko položené kabině nákladního vozidla,“ dodal kpt. Ing. Jan Frieser. Věc funguje tak, že policie jezdí autobusem, který zvenku vypadá jako jakýkoli jiný. Nenese žádné policejní znaky. Uvnitř však sedí policisté s kamerou a nahrávají vnitřky kabin nákladních aut, kolem kterých jedou.
Pokud má řidič nákladního auta nebo kamionu mobil v ruce, je zaznamenán. A policisté z autobusu dají echo motorizované hlídce v osobním autě, která řidiče zastaví a pokutuje. Pokud v Německu načapala policie 40 řidičů bez kázně za pět dnů, tak u nás na to stačí čtyřiadvacet hodin. Při jednom z nedávných zátahů na řidiče nákladních aut policie během jednodenní akce zadokumentovala na videozáznam celkem 43 přestupků, s pokutami v částce 22 800 korun.