Za hranicemi stojí benzín o sedm korun méně, u dalších sousedů platí za litr nafty 16,50 Kč. Proč je u nás palivo tak předražené?
Cena paliva je klíčovým parametrem pro každého motoristu. U společností, firem a institucí souvisí s náklady na provoz firmy, soukromé osoby řeší, kolik musí ubrat z rodinného rozpočtu. Je zarážející, jak velké rozdíly jsou v cenách pohonných hmot mezi jednotlivými evropskými státy. Ještě nedávno platilo, že v rámci našeho regionu má nejlevnější palivo Polsko. V minulých letech byly ceny paliva v Polsku vyšší, to vedlo k nelibosti ze strany řidičů.
Proč je u nás benzín drahý a 100 m od hranic stojí o 7 kč méně?
Později ceny paliva v Polsku klesly a byly nižší než v mnoha jiných evropských zemích. Toho si samozřejmě všimli i čeští řidiči a ti v příhraničních oblastech neváhali a jezdili do Polska tankovat. Je možné si položit otázku, proč jsou ceny paliva v Polsku nižší než v jiných evropských zemích. Možných vysvětlení může být několik. Daňová politika je prvním z nich. Rozdíly v daňové politice a úrovni daní na palivo mohou hrát klíčovou roli v cenách pohonných hmot.
Polsko může mít nižší daně na palivo než jiné země, což by mohlo snížit konečnou cenu paliva pro spotřebitele. Dovozní ceny jako druhý parametr. Ceny ropy a pohonných hmot na světových trzích se neustále mění. Pokud Polsko získává levnější dovoz ropy nebo má výhodné obchodní dohody s dodavateli ropy, může to ovlivnit ceny paliva. A ty jsou pak odlišné od těch, které mají jiné státy.
V Německu je benzín o pár korun dražší. Neplatí to o platech
To je tak trochu v rozporu třeba s cenami v Nizozemsku, které patří mezi ty nejvyšší v Evropě. A to i přesto, že je zde Shell, lokální producent, největší v Evropě a druhý největší na světě v oblasti petrochemie. Na druhou stranu, je to jako očekávat, že u nás bude nabídkay značky Škoda nejlevnější jen pro to, že je to „naše“ značka. Konkurence mezi různými provozovateli čerpacích stanic a obchodními řetězci může hrát roli v cenách paliva.
Větší konkurence může vést k nižším cenám pro spotřebitele. I když tady by jeden spíše očekával pohyb na hraně mezi legálním byznysem a kartelovými dohodami. V neposlední řadě je to měna jako důležitý faktor. Kurz měny může ovlivnit náklady na dovoz ropy a pohonných hmot. Pokud polský zlotý oslabí či zesílí vůči jiným měnám, může to změnit ceny dovozu, a tím i ceny paliva.
Platit 16,50 Kč za litr nafty? V Evropě to je možné, ale ne u nás
Nejlevnější cena pohonných hmot je v rámci Evropy v Bělorusku. To ovšem vzhledem k vazbám na Rusko a diktátorskému režimu má dost ojedinělou pozici. A skutečnost nízkých cen může souviset více s politickými vizemi prezidenta než se skutečnou ekonomickou situací na trhu. O tom, jak funguje cenotvorba pohonných hmot u nás, už jsme psali několikrát. Cenu litru benzínu tvoří vždy spotřební daň, k tomu je zde DPH.
Absurdní v tom, že jde o daň placenou z daně. Plus část ceny tvoří náklady na výrobu, distribuci a samozřejmě je zde i marže výrobců a dodavatelů. Proto u nás teď stojí litr benzínu cca 39,50 Kč. V Polsku je benzín o 7,70 Kč levnější. To znamená, že Poláci tankují benzín za cca 31,80 Kč. Nafta je u nás za 39,90 Kč, na polských stanicích za cenu o 6,30 Kč nižší. Stačí si spočítat, kolik ušetří Polák oproti nám na jedné nádrži. Zmiňované Bělorusko má ceny nafty a benzínu zhruba 16,50 Kč v přepočtu za jeden litr.