Slupky z rýže jako výrobní materiál pneumatik renomované značky? Co to udělá, když půjde auto do smyku, se teprve ukáže.
Ekologie je stále skloňovanějším výrazem v oblasti automobilového průmyslu. A všech odvětvích, které s automobily souvisí. Což je samozřejmě správně. Nikdo nechce ničit planetu, na které žijeme, nikdo nechce dýchat vzduch, který by byl pro naše plíce škodlivý. Ekologie není sprostým slovem, jen se nesmí nadužívat a zneužívat. Skutečně ekologickým přístupem je používat materiály, jež zatěžují životní prostředí co nejméně.
O životní prostředí je třeba se starat. Recyklovat je zásadní
Ekologičtějšími se stávají i pneumatiky, výrobci se zaměřují na udržitelnost. Společnost Pirelli, jedna z předních značek v oblasti pneumatik, se rozhodla představit zcela nový symbol, který označuje pneumatiky obsahující nejméně 50 % materiálů z obnovitelných a recyklovaných zdrojů. Toto nové označení, dvě šipky v kruhu, bude označovat všechny pneumatiky vyráběné s ohledem na ekologii a splňující tuto náročnou normu.
Premiérové použití tohoto symbolu se objevilo na pneumatice Pirelli P Zero E, která obsahuje více než 55 % materiálů biologického a recyklovaného původu. Co je však důležité zdůraznit – tato deklarace není jen prázdným slibem výrobce. Ověření obsahu ekologických materiálů provádí Bureau Veritas, světový lídr v oblasti ověřování shody a certifikace norem kvality, životního prostředí, zdraví, bezpečnosti a sociální odpovědnosti.
To znamená, že se jedná o transparentní a důvěryhodné potvrzení ekologického přístupu. Co konkrétně obsahují takové ekologicky udržitelné pneumatiky? Je to třeba lignin. Lignin je materiál získaný ze šrotu celulózového a papírenského průmyslu. Je klíčovým prvkem, který přispívá k odolnosti pneumatik a současně snižuje valivý odpor. Napadlo by někoho, že v pneumatikách jsou i rýžové slupky?
Organické materiály a staré pneumatiky jako základ výroby
Pro zlepšení trakce na mokrém povrchu se v běhounu pneumatik využívá oxid křemičitý. Silika, která se používá, pochází z popela z rýžových slupek, což je ekologická alternativa srovnatelná s tradičním zdrojem. Saze získávané z pyrolýzního oleje z vyřazených pneumatik. Přidávají se do gumových směsí pro zvýšení stability, pevnosti a trvanlivosti pneumatik.
Polymery, v těchto pneumatikách získané z monomerů z recyklovaných kuchyňských olejů nebo z pyrolýzního oleje z použitých pneumatik. To je ekologická alternativa k tradičním polymerům z fosilních zdrojů. Tradiční kaučuk může být nahrazen materiálem získaným z biomasy, jako další krok směrem k udržitelnosti. A v neposlední řade rayon na kordové tkaniny ve struktuře pneumatik. Ty jsou vyrobeny z viskózového vlákna (rayonu), původem z celulózy.
Pneumatiky lze vyrábět ekologičtěji, tak proč to tak nedělat
Pirelli si klade do budoucnosti v rámci udržitelnosti ambiciózní cíle. Do roku 2030 by měly pneumatiky s tímto logem obsahovat nejméně 60 % materiálů biologického původu a minimálně 12 % recyklovaných materiálů. Řidiči musí, pokud chtějí být ekologičtí, vědět, co nový symbol znamená. Symbol dvou šipek v kruhu se tak stane dost možná reálným důkazem zelené revoluce na silnicích. Tedy na pneumatikách.