Nové digitální „chytré SPZ“ budou za měsíční poplatek 200 Kč. Přinesou ovšem klíčové výhody

Jsou dvě stovky hodně, nebo málo za to, že máte na autě skutečně chytrou poznávací značku? Jedna skupina řidičů si myslí, že to má smysl.

i Zdroj fotografie: MD ČR
                   

Registrační značky jsou u nás poměrně živým tématem. Jednou se třeba řeší to, že by došlo ke zrušení registračních značek podle krajů a vznikly by celorepublikové tabulky. Tím by ministerstvo získalo přes sto milionů různých kombinací. Jinak řečeno, nestalo by se, že by někde došly kombinace v aktuálním formátu. Tak jako v Praze, což bylo před časem třeba další téma. V hlavním městě totiž došlo ke změně.

Registrační značky jsou živým tématem, stále se něco řeší

Číslice na čtvrté pozici byla nahrazena písmenem. Nový formát tak je např. 1AA A000 namísto dosavadního 1AA 0000. Registrační značky na přání už jsou vcelku starým a neaktuálním tématem, byť toto také svého času poměrně mezi lidmi rezonovalo. Není to tak dávno, co se řešily registrační značky pro hybridy a elektromobily. Ty značky, jež začínají písmenem E. Vážně se zdá, že jde o poměrně nestabilní a stále se měnící a vyvíjející záležitost.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Čeká teď řidiče další změna, budou muset motoristé platit měsíční poplatek za zbrusu novou registrační značku? Ano, ale ne u nás. V minulosti už jsme informovali o tom, že v USA vznikl novátorský projekt s digitálními SPZkami. A věc se má tak, že se ukazuje zřejmě digitalizace registračních značek jako správná cesta. A pokud ne správná, tak určitě pro skupinu motoristů zajímavá. V USA se totiž začínají objevovat digitální poznávací značky víc a víc.

Podvodník v Praze parkuje s upravenou registrační značkou. Pokuty za něj platí nic netušící majitel skutečné SPZ

Možná je to tím, že skutečně přináší řadu výhod. Ale také povinnost, finanční náklad, pravidelný poplatek. Jak nový koncept funguje a jaké jsou jeho klíčové výhody? Jedná se o elektronické náhrady klasických poznávacích značek. Firma Reviver vyvinula digitální poznávací značky pod obchodním označením RPlate. Na konceptu pracovala několik let a nedávno uzavřela dohodu s automobilkou Ford.

Tabulka není statická plechová, jde o aktivní digitální displej

Díky této dohodě jsou digitální poznávací značky nyní oficiálně dostupné u více než 300 prodejců této značky v USA. V podstatě se jedná o náhradu klasické plechové tabulky za digitální displej, který vlastně může zobrazit cokoli. Tedy téměř cokoli. Respektive cokoli, co je legální na SPZ v USA v rámci daného systému zobrazovat. Jaké jsou výhody, a vlastně i důvody, proč je tento koncept stále populárnější? Je to například sledování polohy vozu.

iZdroj fotografie: Reviver

Digitální poznávací značky umožňují pomocí GPS majitelům vozidel sledovat polohu svých aut. To může být bezpochyby užitečné při lokalizaci vozidla v případě krádeže nebo ztráty. S digitálními poznávacími značkami lze provádět správu vozidla online pomocí aplikace. To zahrnuje třeba aktualizace informací na značce v reálném čase. Digitální poznávací značky mohou zobrazovat různá upozornění, například varování před zhoršujícími se povětrnostními podmínkami nebo dopravními problémy. Ochrana před krádeží je dalším benefitem. Nové značky mohou například při ohlášení krádeže upozornit okolí na to, že je automobil kradený.

iZdroj fotografie: Reviver

Česká legislativa digitální registrační značky nezná

Nic ovšem není zadarmo, a rozhodně ne v USA. Nová značka stojí v přepočtu z dolarů asi 14 000 Kč. Plus je zde pravidelný měsíční poplatek cca 200 Kč. Jestli je možné používat digitální registrační značky i u nás? Ne, není to možné. Nadšenci do digitalizace by možná dodali „zatím ne“. Nicméně jestliže se systém v USA osvědčí, možná se dříve či později rozšíří i do dalších států. Možná se jednou dostane přes oceán i k nám. Do té doby jsou v ČR legální pouze klasické plechové tabulky.

Chtěli byste digitální SPZ?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články