Trabant ho měl a nefungoval, teď se revoluční dvoutaktní motor vrátí. To byste chtěli radši než elektromobily?

Trabant ho měl pod kapotou a moc to nefungovalo. Teď by se měl dvoutaktní motor vrátit a dokázat, že je lepší než elektromobil.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Kdo prožil část života před sametovou revolucí, v dobách komunismu, pamatuje si. Trabanty vyrobené z bakelitu, s uječenými dvoutaktními motory. Když jely, vydávaly hrozný zvuk, a ještě horší zápach z výfuku. Přímo při tankování se míchal benzín s olejem, bez určité zručnosti to nešlo. A teď že by se měly dvoutaktní motory tak, jak si je z trabantů (a nejenom z nich) pamatujeme, vrátit? Ne. Ale dvoutakt jako takový je na pořadu dne.

Ječel, smrděl a nejel. Takový automobil že by se měl vrátit?

Americká společnost Ricardo North America ve spolupráci se společností Achates Power pracuje na vývoji inovativního vznětového dvoutaktního motoru, který se nazývá Opposed-piston engine (OPE). Tento motor v sobě kombinuje několik neobvyklých konstrukčních rysů a technologií, které mají potenciál změnit tradiční spalovací motory, a to i přes současné trendy směřující k elektrifikaci.

i

Nejnovější verze OPE motoru pracuje na benzín a má tři válce, každý s dvěma písty. Tyto písty se pohybují proti sobě ve stejné ose a kliková hřídel byla rozdělena do dvou částí. Důležité je, že tento motor nepotřebuje ventily, hlavy válců ani vačky, což je možné díky tomu, že pracuje na dvoutaktním principu. Motor OPE je navržen tak, aby vzduch a palivo byly přiváděny přímo do střední části motoru, kde se vytváří spalovací komora.

Británie skutečně zakáže spalovací auta. Zákon má platit v roce 2032

Místo tradičních svíček využívá vysokou kompresi pro zážeh. Tímto způsobem je dosaženo vznětového principu podobného dieselovým motorům, i když nejnovější verze OPE motoru používá benzin. Podle tvrzení společností Ricardo a Achates Power bylo dosaženo výrazných vylepšení v porovnání s předchozí verzí, která běžela na naftu. Hmotnost motoru byla snížena o 60 %, což má výrazný vliv na jeho celkovou účinnost.

Účinnost motoru je značná, důvod chtít elektomobil není

Uvádí se, že točivý moment motoru OPE se vyrovná naftovým turbodieselům a že motor má nižší spotřebu paliva až o 20 %. Ricardo a Achates Power tvrdí, že vzhledem k menšímu počtu součástek je tento motor levnější na výrobu než tradiční spalovací motory. Zatím jsou známy pouze některé technické údaje, jako výkon 206 kW, a motor byl vyvíjen pro americké pick-upy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nicméně otázkou zůstává, zda bude mít v dnešním trendu směřujícím k elektrifikaci osobních automobilů šanci se v budoucnu prosadit. Samozřejmě že doba ječících bakelitových vozítek už by se nevrátila. Mnoho automobilových výrobců se soustředí na elektromobily a přechod na čistě elektrický pohon. To může znamenat méně zájmu o nové spalovací motory. I když jsou účinné a ekologické, jak tvrdí autoři a konstruktéři OPE motoru.

Jeli jste někdy trabantem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články