Trabant ho měl pod kapotou a moc to nefungovalo. Teď by se měl dvoutaktní motor vrátit a dokázat, že je lepší než elektromobil.
Kdo prožil část života před sametovou revolucí, v dobách komunismu, pamatuje si. Trabanty vyrobené z bakelitu, s uječenými dvoutaktními motory. Když jely, vydávaly hrozný zvuk, a ještě horší zápach z výfuku. Přímo při tankování se míchal benzín s olejem, bez určité zručnosti to nešlo. A teď že by se měly dvoutaktní motory tak, jak si je z trabantů (a nejenom z nich) pamatujeme, vrátit? Ne. Ale dvoutakt jako takový je na pořadu dne.
Ječel, smrděl a nejel. Takový automobil že by se měl vrátit?
Americká společnost Ricardo North America ve spolupráci se společností Achates Power pracuje na vývoji inovativního vznětového dvoutaktního motoru, který se nazývá Opposed-piston engine (OPE). Tento motor v sobě kombinuje několik neobvyklých konstrukčních rysů a technologií, které mají potenciál změnit tradiční spalovací motory, a to i přes současné trendy směřující k elektrifikaci.
Nejnovější verze OPE motoru pracuje na benzín a má tři válce, každý s dvěma písty. Tyto písty se pohybují proti sobě ve stejné ose a kliková hřídel byla rozdělena do dvou částí. Důležité je, že tento motor nepotřebuje ventily, hlavy válců ani vačky, což je možné díky tomu, že pracuje na dvoutaktním principu. Motor OPE je navržen tak, aby vzduch a palivo byly přiváděny přímo do střední části motoru, kde se vytváří spalovací komora.
Místo tradičních svíček využívá vysokou kompresi pro zážeh. Tímto způsobem je dosaženo vznětového principu podobného dieselovým motorům, i když nejnovější verze OPE motoru používá benzin. Podle tvrzení společností Ricardo a Achates Power bylo dosaženo výrazných vylepšení v porovnání s předchozí verzí, která běžela na naftu. Hmotnost motoru byla snížena o 60 %, což má výrazný vliv na jeho celkovou účinnost.
Účinnost motoru je značná, důvod chtít elektomobil není
Uvádí se, že točivý moment motoru OPE se vyrovná naftovým turbodieselům a že motor má nižší spotřebu paliva až o 20 %. Ricardo a Achates Power tvrdí, že vzhledem k menšímu počtu součástek je tento motor levnější na výrobu než tradiční spalovací motory. Zatím jsou známy pouze některé technické údaje, jako výkon 206 kW, a motor byl vyvíjen pro americké pick-upy.
Nicméně otázkou zůstává, zda bude mít v dnešním trendu směřujícím k elektrifikaci osobních automobilů šanci se v budoucnu prosadit. Samozřejmě že doba ječících bakelitových vozítek už by se nevrátila. Mnoho automobilových výrobců se soustředí na elektromobily a přechod na čistě elektrický pohon. To může znamenat méně zájmu o nové spalovací motory. I když jsou účinné a ekologické, jak tvrdí autoři a konstruktéři OPE motoru.