Video: Policejní Škoda Octavia pod stromem a neposkytnutí pomoci přímo na kameru. Tohle by se mělo trestat

Ujetí od nehody a neposkytnutí první pomoci je jedním z nejhorších lidských selhání, s jakými se na silnicích můžeme setkat. Naše video to ukazuje na konkrétním případu.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Plzeňská Jehlárenská
                   

Dnešní pokračování s videozáběry z palubních kamer se vrací zpátky do Čech, konkrétně do Plzně a jejího okolí. Tam dění na silnicích pravidelně zaznamenává (a ke svým záběry od fanoušků přidává) kanál Plzeňská Jehlárenská, s jehož laskavým souhlasem videa sdílíme a komentujeme. To dnešní se týká hned dvou incidentů, přehrávač videa je nastaven na ten závažnější, obsahující potenciální trestný čin. Tak se na to pojďme společně podívat.

Ujet od nehody a neposkytnout první pomoc je neomluvitelné

U první ukázky sledujeme z kamery, jak se vozidlo jedoucí pravděpodobně o několik pozic před námi (případně jedoucí v protisměru, z videa to není zcela přesně poznat) náhle roztočí na silnici a poměrně drsně přistane v protilehlém příkopu. S ohledem na rychlost je zřejmé, že energie nárazu musela být vcelku značná. A že tedy není vůbec jisté, že se těm uvnitř havarovaného auta něco nestalo. Respektive se dá celkem logicky předvídat, že stát mohlo. Dítě vzadu na sedačce, uvolněné předměty v kabině, cokoli.

VIDEO: Nešťastný řidič skončil s autem na střeše domu. Bizarní nehoda se šťastným koncem

Tím spíš je naprosto nepochopitelný přístup řidiče auta jedoucího před kamerou. V okamžiku nehody sice „zašlápne“ ukázkově brzdu a zastaví takřka „na pětníku“. Nicméně stojí jen chvilku, aby se náhle rozjel a zmizel v dáli. Opravdu tohle někdo udělal? Tak snad je elementární lidská slušnost v podobném případě pustit výstražné blinkry, cestou na sebe hodit vestu a běžet se podívat, co je s pasažéry uvnitř havarovaného vozu. Co když tam je někdo zaklíněný a přestal dýchat? Pak jde o vteřiny.

Zákon v tomto případě hovoří jasnou řečí

Vteřiny mezi životem (případně životem s doživotními následky) a smrtí. Přesně to, co měl udělat řidič prvního vozu, udělal řidič z vozu s kamerou. Vyskočil a pádil se podívat, jestli někdo nepotřebuje pomoct. Hluboce lidské, přesto (doufejme) pro většinu z nás zcela samozřejmé. Pro posádku vozu, co odjela od nehody, pak malý vzkaz: pokud se toto video dostane k orgánům činným v trestním řízení, nemusí v podstatě ani nic moc dalšího dokazovat – na videu je to natočené celkem přehledně.

A paragraf 151 Tr. zákoníku hovoří zcela jasně:

§ 151 Neposkytnutí pomoci řidičem dopravního prostředku

Řidič dopravního prostředku, který po dopravní nehodě, na níž měl účast, neposkytne osobě, která při nehodě utrpěla újmu na zdraví, potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na pět let nebo zákazem činnosti.

Případná „úniková“ diskuse o tom, jestli na této něhodě někdo měl, nebo neměl účast, ztrácí zcela smysl. Stojíte proti havarovanému vozidlu, které mělo nehodu? Tak máte na nehodě účast. Můžete být ti, co jsou schopni ihned pomoci, a přesto to neuděláte? Pak se vystavujete trestnímu stíhání, tečka. Na vašem svědomí už nechám to, jak se vám onen večer usínalo. To ale případný soud zajímat nebude, ten zajímají pouze fakta a důkazy. A ty jsou tady zcela nezvratné.

Kousek od tohoto videa je pak ukázka policejní Octavie, na niž se v poslední vteřině před ujetím skácel strom. A jakkoli auto je téměř na odpis, nikomu se nic nestalo. To doufejme ani v prvním případě. Přesto nad ním visí nemalý vykřičník: Pokud se kdykoli dostanete do podobné situace, neujíždějte. Nezmatkujte, podívejte se za sebe, bezpečně vystupte. A běžte se podívat, jestli někdo nepotřebuje pomoct. Nevíte, kdy budete podobnou lidskou spoluúčast potřebovat i vy. Držíme každopádně palce, ať se vám nehody jen a pouze vyhýbají!

Jak byste trestali ujetí od nehody?

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články