Zažitý mýtus o tom, že auta s výraznými barvami jsou v provozu bezpečnější se v kontextu nehodovosti ukazuje v poněkud jiném světle.
Vždy se věřilo, že křiklavé barvy automobilů zvyšují bezpečnost silničního provozu. Zkrátka jen tím, že jsou viditelnější. Červenou na silnici nepřehlédnete ve dne ani v noci, a ani kanárkově žlutá nebude v tomto směru k zahození. Nový výzkum magazínu carVertical však tento mýtus vyvrací. Auta ve výrazných odstínech při něm totiž měla paradoxně více incidentů a kolizí, než jejich „tlumenější“ kolegové. Jak je to možné? Souvisí opravdu barvy s nehodami? Pojďme se na to podívat společně.
Obliba barvy podle země i klimatických podmínek
Když se rozhlédnete na ulici, okamžitě si všimnete, že některé barvy aut jsou oblíbenější než jiné. Trendy barev vozidel se však v jednotlivých zemích liší. Barva oblíbené a preferované v Čechách nebo Německu (které je nám v tomto směru velmi podobné) nemusí být tak populární v Portugalsku nebo Mexiku. V zemích s teplým podnebím je více barevných vozidel než v chladnějších zemích. V Norsku, Kanadě nebo Švédsku neuvidíte zářivé auto často, ale v Kalifornii nebo Itálii je situace jiná.
Obecně platí, že bílá auta jsou populárnější v teplejších klimatických podmínkách, protože bílá odráží sluneční světlo, takže tato auta jsou v létě méně citlivá na celkové „přehřátí“. Studie odhalila, že bílá je nejoblíbenější barvou v Austrálii (39,1 % z celkového vozového parku) a v EU (26,8 %). Australané také zbožňují stříbrná (15,9 %) a šedá auta (14 %). Evropané preferují ještě více šedou (25,9 % ), následované černou (24,5 %). Podobné procento černých vozidel lze nalézt také v USA (24,7 %). Tam se však líbí i bílá (20,9 %) a stříbrná (17,3 %) auta.
71 % vozů z výzkumu bylo černých, bílých, šedý nebo stříbrných . To jen dokazuje, že lidé jsou velmi konzervativní, pokud jde o barvu vozidla.
Barva jako součást firemní identity výrobce
Konkrétní barva může být součástí identity a brandingu výrobce. Červená je v našich myslích často spojena s Ferrari, žlutá s Lamborghini, modrá se Subaru atd. Většina lidí je však konzervativnější a výrobci to vědí. Kupříkladu výrobky Audi. Ze všech vozů Audi ve výzkumu carVertical v průběhu několika let bylo 37,5 % černých, 31,3 % šedých a 10 % bílých, což vcelku věrně odráží současné trendy v barvách vozidel. Černá je také nejoblíbenější volbou mezi zákazníky BMW: 35 % a Mercedes-Benz: 36 %.
Šedá je nejoblíbenější barvou i u našich Škodovek: 32,75 %, stejně jako u Toyoty (34,3 %) , Volva (31 %) , Opelu (32 %) i u Volkswagenu (33,6 %). I když je možné pořídit si Volkswagen nebo Mercedes v zářivé barvě, jde o vzácnou volbu a zákazníci preferují časem prověřené tóny. Někteří výrobci jako Peugeot nebo Citroen v průběhu let zavedli do svých palet jasné barvy, které přitahují mladší a extrovertnější řidiče. Šedá, bílá a černá jsou však mezi svými zákazníky stále mnohem oblíbenější než modrá nebo žlutá.
Jak souvisí barvy s počtem nehod?
Možná vás to překvapí, ale u některých barev aut je větší pravděpodobnost, že utrpí nehodu. Podle výzkumu carVertical je nejnebezpečnější barvou červená , protože 60 % červených vozidel z výzkumu mělo někdy v historii nehodu. Možná to bude tím, že fanoušci rychlosti milují sportovní auta a zbožňují červenou. A také více bourají. Relativně nebezpečné jsou také hnědá (59 %) a černá (57 %) auta. Žlutá (55 %) a modrá (54 %) jsou méně nebezpečné, zatímco bílá (50 %) a šedá (50 %) jsou nejbezpečnější.
To se dá vcelku dobře vysvětlit. Jak již bylo uvedeno, černá bývá vlastní silným BMW a Mercedesům, jejichž majitelé rádi sešlápnou plyn až k podlaze i tam, kde to není pro bezpečnost nejvhodnější – a opět tak zvýší statistiku nehod. Žlutá (jakkoli barva Ferrari) a modrá jsou spíše doménami rodinných, usedlejších řidičů, stejně jako šedá a bílá. Tam zase tvoří velké procento firemní řidiči, jenž z podstaty jezdí jinak, než jejich kolegové v červeném „sporťáku“. Méně bourají, preferují nenápadnost, spolehlivost a serioznost před čímkoli jiným.
Jak to máte s barvami aut vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!