Měření rychlosti na každé silnici v Česku? Kamery máme, není problém. Změří vás všude, jak to bude fungovat?

Že se dá rychlost měřit i jinak, než jen klasickým radarem, je obecně známo. S množstvím kamer kolem nás to však celé dostává zajímavý rozměr.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Že tu a tam na svých cestách potkáme více či méně umně zamaskovaný radar, měřící naši rychlost, jsme si samozřejmě již dávno zvykli. Doba legračních příslušníků Veřejné bezpečnosti s malými trojnožkami a velkým radarem, jak se kdesi krčí za křovím jsou již definitivně pryč, dnes si kamery umístěné za sklem stojícího (i jedoucího) vozu policie vůbec nevšimnete, její obsluha přitom dostává během několika sekund přesné údaje i s detailní fotografií. Přesto existuje ještě něco citelně efektivnějšího. Pojdme se na to podívat společně.

Rychlost se dá měřit mnoha způsoby

A nemáme ani na mysli stacionární radary, umístěné v různých místech u silnici a dokumentující naše rychlostní prohřešky. To jsou sice také velmi efektivní „výběrčí daní“, nicméně mají jednu citelnou nevýhodu: nedají se úplně zamaskovat. Zkrátka vždy budou alespoň trochu vidět, jejich přítomnost detekují antiradary a vyskytují se také na různých mapách. Jinými slovy, kdo o nich ví, podruhé (potřetí, počtvrté) se již většinou nespálí. Co kdyby vás ale měřil někdo někde takřka pořád?

Na „měření rychlosti“ policejní hlídky varoval ostatní řidiče dálkovými světly. Teď mu hrozí 2 roky vězení

Myslíte, že je to sci-fi? Nemožná realita? Nenechte se vysmát. Pravda, úplně všude, na každé okresce a každé polní cestě to (legálně a možná jenom nějaký čas) nepůjde. Pokud tedy někdo nezaměří GPS lokalizátor vašeho vozidla nebo vašeho mobilu (oboje přítomno téměř bez výjimky v každém modernějším automobilu s navigací, zcela bez výjimky pak v každém chytrém telefonu). V tom okmažiku by stačilo jen odečítat souřadnice a čas – a máme rychlost. Pro výkonné počítače směšná úloha.

Co použít kamery, pracující v 24/7 režimu?

A co ke stejném účelu použít něco, co máme již nainstalované a co i legálně funguje a snímá provoz před sebou? Tedy všudypřítomé kamery? Zde není potřeba radar – což je stejně neúčinné, protože řidič zpomalí, projede kolem a pokračuje v jízdě rychlostí, jak chce. Není potřeba radar ani policejní hlídka. Celý úsek měření je pod kontrolou díky kamerovému systému. Na úsek vjedete v určitou dobu a v určitou dobu ji opustíte. Čas a délka vzdálenosti, kterou urazíte, dávají výsledek. Průměrná rychlost. Pokud je vyšší než limit, odchází se pokuta. Jak snadné.

iZdroj fotografie: Pixabay

Dobře – přiznejme si to – bylo by poměrně obtížné zavést takový systém na každé silnici v Čechách. Nějakým zázrakem by to asi bylo možné, ale nikdy se to nestane. Ale pokud jde o dálnice a rychlostní silnice? Zde se situace dramaticky mění. A zde – alespoň si to myslím – by bylo výrazně jednodušší takový systém zavést. Víc, než si vůbec dovedeme představit. Ty kamery už tam fyzicky jsou a non stop snímají, umí odečítat registrační značky a registrovat pohyb jednoho konkrétního vozidla. Spočítat rychlost? Úkol pro páťáka ze základky.

Výsledek v podobě neustálého strachu – a snížení rychlosti

Jak by to vlastně fungovalo? A čeho by se tím dalo dosáhnout? Ti, kteří jezdí vždy rychle a z pravidel mají trhací kalendář, by i nadále stejně jezdili příliš rychle. A za (téměř) každé překročení by dostali pokutu. Jednu, dvě, tři… Nebo deset. Nejen, že by zaplatili „balík“, ale poměrně rychle by přišli o řidičský průkaz. Asi by nějakou dobu trvalo, než by si lidé uvědomili, že to vlastně funguje. A pak? Pak by nastal strach a nikoho by ani nenapadlo překračovat povolenou rychlost. A vlastně – není právě toto cílem?

Na silnicích se objeví nová generace rychlostních radarů. V těchto lokalitách si dejte pozor

Pravdou totiž zůstává, že klasické úsekové měření rychlosti je mimořádně účinným nástrojem v boji s řidiči, kteří překračují povolenou rychlost. Jenže jenom v daném úseku. Že rychlost jinde a jindy většina řidičů překračuje, není třeba nikomu říkat a nikomu to vysvětlovat. Osobně si myslím, že neznám nikoho, kdo by nikdy nepřekročil povolenou rychlost. Po silnicích jezdíme většinou „po svém“ – jak uznáme za vhodné. Nepotřebujeme předpisy. Tedy pokud někde na obzoru není hlídka.

Změnilo by se leccos, nakonec by mohlo být bezpečněji

Výše popsaný systém by zásadně měnil pravidla hry. Nevěděli byste dne ani hodiny, která z oněch milionů kamer přispěla k tomu, že se právě vám změřila rychlost. A že to bude letos již potřetí, a může přijít ono nepříjemné sdělení a odevzdání řidičského průkazu do tří dnů na místně příslušný úřad obce s rozšířenou… A tak dále. Možná by to opravdu byla revoluce. A v momentě, až bychom se všichni začali opravdu bát „o papíry“, i s nečekaně dobrým výsledkem. V podobě opravdu bezpečnějších silnic.

Jak to vidíte vy, měl by podle vás podobný systém smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Přispělo by takovéto měření k větší bezpečnosti?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články