Máte už svůj oblíbený servis, kde jste vždycky spokojení?
Pak patříte mezi ty šťastlivce, kteří se o procesy, spojené s předáváním auta do servisu a s převzetím z něj, nemusejí příliš zajímat. Pokud spolehlivý servis teprve hledáte, předem si připravte půdu pod nohama tak, aby případné problémy šly řešit snadno a rychle. Ukážeme jak.
Vyhledání servisu
Pročítání recenzí a porovnávání vzájemně mezi sebou už je pro nás běžné. Ale zatím spíš u výběru zboží nebo při porovnávání a výběru rychlých půjček, než abychom tak postupovali i u výběru autoservisu. A přitom právě úvodní pátrání po nejlepších zkušenostech se servisy vozů v okolí je prvním předpokladem úspěchu a naší následné spokojenosti!
Kontaktování servisu
Než auto do servisu přistavíte (nebo ho tam necháte odtáhnout, je-li to nutné), dohodněte si (telefonicky nebo osobně) termín. Už k prvnímu kontaktování servisu si připravte doklady od auta. Servis se bude zajímat nejen o věci, které běžně nosíme v hlavě, jako je značka vozu a SPZ. Ale též o drobnosti, co pak dohledáte v technickém průkazu nebo servisní knížce.
Než zavoláte nebo se v servisu stavíte, ujasněte si sami pro sebe, jak popíšete závadu nebo vyžadovanou službu v oblasti údržby vašeho auta. Nemusíte být odborníky, abyste se servisem domluvili, stačí laicky popsat, proč voláte, případně co auto v jaké situaci dělá (a dělat by nemělo, či naopak). Technik odhadne, kolik času si oprava/údržba pravděpodobně vyžádá, a podle toho vám dá termín k přistavení auta.
Příprava auta na návštěvu servisu
Pokud je auto hodně znečištěné, bude vhodné jej alespoň základně umýt. Na co ale nikdy nezapomínejte, je vyprázdnění interiéru od věcí, které v něm být nemusejí. Počínaje cennostmi (na které vám servis opravdu nemůže dávat pozor), přes věci, které by při manipulaci s autem jen překážely, až po případné později doinstalované části interiéru (zda je bude nutné sundat, se dohodněte hned při sjednávání termínu opravy).
Předání auta v servisu
Až auto do servisu dopravíte, ještě chvilku se tu budete muset zdržet. Pečlivě auto předejte. Nejde jen o odevzdání klíčů, ale především o dostatečné vyjádření se, jakou službu právě požadujete, plus dokumentaci současného stavu vozidla.
Technik si v záznamech najde, s čím jste se do servisu objednali. Buď jej ujistěte, že se situace nezměnila, nebo upravte informace o nové skutečnosti. Pokud se závada objevuje jen při jízdě, může být vhodné udělat testovací jízdu. Zkrátka nechat technika, aby si problém „osahal“. Do zakázkového listu pak snadněji dokáže sepsat vše, co bude pro vyřešení závady nutné udělat.
Možná jste si vědomi potřeby vyměnit na autě i nějaké další díly, ale zatím si výměnu nepřejete. V tomto případě informujte technika, že o další opravy nestojíte. A zkontrolujte jeho zápis do zakázkového listu. Sem zanese informace o tom, co se má na autě opravit / zkontrolovat / vyměnit, a co naopak nechat v původním stavu.
Kdyby se ukázalo, že bez další opravy nebude už možné ze servisu odjet, musíte o tom být co nejdříve informováni. Nejlépe telefonicky. V zakázkovém listu se musí objevit i další informace o stavu auta při jeho převzetí servise, především stav tachometru a paliva.
Auto nafoťte. Buď vy, nebo servis, fotky by ale měly mít k dispozici pro obě strany. Aby bylo s čím porovnat při přebírání vozu zpět od servisu.
Odhadovaná cena
Ještě než auto předáte a ponecháte v servisu, musíte být informováni o odhadu nákladů na objednanou opravu či údržbu. Ta se může změnit, ale o zvýšení větším než cirka 10 % by vás měl servis informovat telefonicky. Zeptat se, zda i přes vyšší než odhadovanou cenu, si úkon na autě stále ještě přejete.
Náhradní vůz?
Některý servis vám nabídne náhradní auto, jiný nikoliv. Podle toho se zařiďte, pokud se bez vozu neobejdete. Předem si pozjišťujte, zda máte možnost půjčit si auto zdarma od někoho z okolí. nebo bude nutné zaplatit za vypůjčení vozu náhradního, právě od vašeho servisu, z půjčovny aj.
Převzetí opraveného auta
Až vám servis zavolá, že je auto připraveno k vyzvednutí, a kolik budete platit, připravte si opět trochu trpělivosti. Než podepíšete převzetí auta, pečlivě zkontrolujte, čím prošlo. Nechte si jednak slovně vysvětlit, co bylo s autem nutné udělat, jednak si zkontrolujte, že popisované akce „sedí“ se záznamy v zakázkovém listu a také v servisní knížce. Včetně popisu i účtovaných částek.
Nechte si ukázat nově přidané/vyměněné díly, jejich vizuální kontrola by měla být součástí každého předávání opraveného auta. Díly původní si přitom můžete odvézt, servis na ně nemá žádný nárok. Dohodnout si můžete i testovací jízdu, pokud šlo o opravu náročnější, s většími zásahy.
Při pochybnostech auto nepřebírejte
Nejste povinni auto převzít, pokud se vám na jeho opravě, stavu po opravě, průběhu testovací jízdy cokoliv nezamlouvá. Do zakázkového listu napište, z jakého důvodu vůz nepřebíráte. Servis má pak povinnost se situací zodpovědně zabývat.
Že to nemusí být k vaší spokojenosti, asi tušíte. Ale vždycky začněte konstatováním faktů, která pak mohou sloužit pro definici sporu a jeho případné řešení jinde, než jen mezi vámi a autoservisem. To stejné se týká evidentního poškození vozu během servisování, například na laku. Fotky tu budou nezastupitelným důkazem.
Platba na místě, na fakturu, ale i na splátky
Servis vozu nebývá levný. Zaplatit se dá v hotovosti nebo kartou při převzetí, ale můžete si i jen nechat vystavit fakturu a uhradit ji později, do data splatnosti (ne každý servis to umožní). Nejnáročnější (organizačně) jsou splátky. Proto se s touhle možností potkáte nejméně často.