Nové přechody se řidičům líbí, nemusejí na nich dávat chodcům přednost. Kolik nehod a zranění změna ještě přinese?

Místo pro přecházení není přechod pro chodce. Chodci nemají přednost, neví to, vstupují pod auta a následky jsou pak tragické.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Tradiční přechody pro chodce s klasickými pruhy, takzvané zebry, získávají novou konkurenci. V nových přechodech, které vnáší nový pohled do rozdělení životního prostoru mezi chodci a řidiči. Nová forma přechodů vyvolává otázky ohledně přednosti, mění způsob, jakým chodci a řidiči sdílejí silnice. O přednost tady jde totiž především. Nové přechody pro chodce vznikly z potřeby vytvořit více parkovacích míst pro řidiče.

Přechody pro chodce, kde chodci nemají přednost? Ano!

Tradiční přechody vyžadují zakázané parkování ve vzdálenosti minimálně 10 metrů, což omezuje dostupné parkovací plochy. Nové přechody, které nahrazují tradiční zebra pruhy, eliminují tento požadavek, což vytváří další místa pro parkování. To je motivací pro úřady, které často rozhodují o nahrazení klasických přechodů v některých městech. Jestli vám toto nezní nijak povědomě, tak vězte, že se jedná o situaci v Polsku. Konkrétně v polských Katovicích.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Tam takto obcházejí zavedená pravidla a hledají prostory, jak dostat na parkovací místa více aut. Nicméně i u nás je podobné téma na pořadu dne a vzápětí se mu budeme věnovat. Jednou z klíčových změn nových přechodů je způsob, jakým jsou označeny. Tradiční přechody jsou doprovázeny svislými značkami označujícími přednost chodců. Nové přechody používají modré značky s kódovým označením D-6.

Jiné přechody mají usnadnit parkování řidičům automobilů

Změna odlišuje nové přechody pro chodce od tradičních. Jestli to chápeme správně, tak na klasických přechodech mají chodci přednost a nesmí na nich parkovat aut. Plus ani v jejich blízkosti, viz výše uvedený desetimetrový odstup. Ovšem u přechodů nového typu toto neplatí. Chodci nemají přednost a lze v jejich blízkosti parkovat. Takže nové přechody mohou přinášet výhody pro řidiče z hlediska parkování. A zároveň mohou také zvyšovat riziko konfliktů mezi chodci a řidiči.

Co se stane, když stisknete elektronickou parkovací brzdu za jízdy? Sami to raději nezkoušejte

Poláci vnímají, že je důležité, aby řidiči i chodci byli seznámeni s právní definicí a předpisy ohledně nových přechodů. Aby chápali, jak se v místech nových přechodů mají chovat. U nás jsou obvykle také klasické přechody pro chodce. Platí na nich přednost tak, jak už bylo mnohokrát z naší stran vysvětlováno. Chodci mají přednost, ale ne absolutní. Plus nemají žádnou přednost před tramvajemi. Existují ale také takzvaná místa pro přecházení.

Rozdíl je v názvu, v označení a tom, že chodci nemají přednost

Ta jsou označena značkami s katalogovým označením V 7b „Místo pro přecházení“. Nemají pruhy jako „zebra,“ jen dvě přerušované čáry po stranách. Zde musí být chodec výrazně opatrnější. Na rozdíl od klasického přechodu na nich nemá chodec přednost před autem. Pravidla říkají, že před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

iZdroj fotografie: Pexels

Plus že chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. U „Míst pro přecházení“ je tedy zapotřebí dbát ze strany chodců na bezpečnost a pečlivě sledovat provoz. Nepočítat s předností. Z strany řidičů je pak na místě zvýšená ohleduplnost a hlavně opatrnost před chodci, kteří nemusí znát pravidla v nevědomosti mohou vstoupit před projíždějící vozidlo.

Umíte správně přecházet?

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články