Vozit v zavazadlovém prostoru předměty, které tam opravdu nepatří, může být důvodem k udělení poměrně velké pokuty. Policie bývá v takovém případě nekompromisní.
Hlídat si hmotnost u našeho těla patří k dobrým zvyklostem a jedním z předpokladů dlouhého života. Nadváha není nic, co by komukoli jakkoli prospívalo, a pravděpodobně po ni také nikdo netoužíme. Většinou se proto snažíme dodržovat svou optimální hmotnost a minimálně tušíme, kolik jsme vážili posledně – a kolik máme vážit dlouhodobě. Víme ale, jak jsme na tom s hmotností u svého automobilu? Kolik vlastně můžeme naložit „do kufru“, pokud budeme plně obsazeni? Pojďme se na to podívat společně.
Mnoho výbavy snižuje užitečnou hmotnost
Přetěžování vozidel nad přípustnou míru se dělo zřejmě odnepaměti a má zřejmě stejnou historii, jakou mají automobily samotné. Vždy se našel někdo, kdo potřeboval převézt „jen o trochu více“, než na kolik bylo zamýšlen a projektován automobil, kterým mínil náklad dopravit. S postupným zdokonalováním konstrukce podvozků a automobilů celkově pak desítky kilogramů navíc nebyly v podstatě poznat, stovky kilogram se sice na „sednutí si“ projevily, ale i tak šlo často bez problému jet.
A to ještě do hry nevstoupila „nemoc“ moderních automobilů, které někdy na konto rozsáhlé výbavy „nabobtnají“ natolik, že se jejich užitečná hmotnost smrskne na pouhých několik stovek kilogramů. Jakkoli se auto navenek tváří jako veliké a prostorné, je uvnitř zkrátka natolik „při těle“, že výsledný poměr toho, co uveze k tomu, co dohromady váží je opravdu žalostný. Nejsou přitom výjimkou moderní SUV s hmotností atakující dvě tuny, jejichž užitečná hmotnost je pouhých 400-450 kilogramů. A to nemluvě o obřích elektrických SUV. Tam je tento poměr přímo absurdní.
A tedy méně, než u lecjakého kombi nižší střední třídy, vyráběného před nějakými 10-15 lety. Které mělo sice o dost méně výbavy a oproti dnešku zcela minimálně všech asistentů a dalších bezpečnostních prvků, při pohotovostní hmotnosti 1400 kilogramů však dokázalo dalších 550-600 ještě uvézt. A to je poměr, kterému se mnohé dnešní vozy ani neblíží. O to snazší je pak takové (na první pohled robustní) SUV přetížit, a to ani nemusíte vyskládat zavazadlový prostor až po strop pytly s cementem.
Dodávky do 3,5 tuny občas uvezou podstatně více
Samostatnou kategorií pak bývají dodávky do 3500 kg, umožňující provoz ještě s řidičským průkazem kategorie „B“. Zdánlivě velký a nekonečný prostor svádí často k mohutnému přetížení, a opět: ani nemusíte převážet dvacet imigrantů z blízkovýchodních zemí a být součástí pašeráckého systému, ani nemusíte zásobovat nedaleké hutě a vozit železný šrot z blízké sběrny. Stačí zcela obyčejné krabice s obyčejným zbožím, které je ovšem těžší, než bývá obvykle – a které vyskládáme „až po strop“.
U velkoobjemových dodávek (i takové jezdí běžně do 3,5t celkové hmotnosti) je náhle tuna navíc rychleji, než by se jeden otočil s paletovým vozíkem. A pokud se pak taková zásilka lapí do osidel české policie při stále častějších kontrolách hmostnosti, bývají konce poměrně nepříjemné a poměrně drahé. Poměrně hodně drahé. Jako houby po dešti navíc přibývají kontroly, zaměřené právě na dodávky a vozidla do 3,5 tuny. Nechme ostatně promluvit samotné policejní svodky:
Policejní zpráva z kontroly na Vysočině
Policisté z Dálničního oddělení Velký Beranov zjistili při kontrole na dálnici D1 ve směru na Brno dvojnásobné přetížení vozu Renault Master s českou registrační značkou. Pokuta čeká řidiče i dopravce.
Auto provozoval dopravce v rámci vnitrostátní silniční dopravy a za jeho volantem seděl jednadvacetiletý muž. Převáželo součásti pro dřevěná dětská hřiště. „Při kontrolním vážení policisté zjistili, že vozidlo, které mohlo mít hmotnost 3500 kg, je výrazně – o sto procent – přetížené. Řidiči uložili v příkazním řízení pokutu ve výši 3000 korun a zakázali mu s přetíženým vozidlem další jízdu. Porušení zákona ze strany dopravce policisté zadokumentovali a předají k řešení místně příslušnému správnímu orgánu, který může v tomto případě uložit sankce ve výši až 36 000 korun, za každou započatou tunu přetížení vozu lze uložit sankci ve výši 9 000 korun,“ popsala přestupek Dana Čírtková, tisková mluvčí krajských policistů na Vysočině.
Policejní zpráva z kontrolní akce
Hlavním účelem akce byla kontrola dodržování maximální povolené hmotnosti vozidel. V nedávných dnech vstoupila v platnost novela, která řidičům a provozovatelům nákladních vozidel do 3,5 t stanoví totožné podmínky, jaké jsou pro vozidla nad 3,5 t. Přetížený automobil má totiž úplně jiné jízdní vlastnosti, což v krizových situacích může mít fatální následky.
Po dobu trvání akce policisté zjistili celkem 19 vozidel (z toho 6 nad 3,5 t), které byly naloženy tak, že byla překročena maximální povolená hmotnost. Raritou byla dodávka (do 3,5 t) vážící téměř 7 tun. Tyto přestupky policisté v 11 případech vyřešili na místě v příkazním řízení udělením pokut v celkové výši téměř 50 000,- Kč a v 8 případech oznámili příslušným obecním úřadům. Pokutám se nevyhnou ani provozovatelé přetížených vozidel, což budou ve správním řízení řešit také obecní úřady. Čtyřem řidičům, u kterých vzniklo podezření, že by se mohli vyhýbat správnímu řízení, byly uloženy kauce v celkové výši 175 000,- Kč.
Pokuty za přetěžování vozidel bývají „mastné“
Jak vidno, „vydělat“ si bratru 40 tisíc korun není vůbec nic těžkého, stačí, když to patřičně přeženete s naložením vaší obyčejné, staré dodávky. A to je ještě stále zdaleka není největší pokuta. Ve Velké Británii můžete za podobný přestupek dostat pokutu až 2 500 liber, což je bratru 70 000 korun. To bychom si to opravdu dobře rozmysleli a snad i sami zvážili, než bychom vůbec vyjeli na silnici. Jakou máte s nadměrným nákladem a policejními kontrolami zkušenosti vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!