Další z evropských výrobců s desítkami let dlouhou tradicí se potácí nad propastí poté, co jej k zemi srazily dva hlavní faktory: drahé energie a konkurence z Číny.
Kdo jste podobná věková skupina jako já, pamatujete si nejspíš dobře, jaká tři písmena byla synonymem pro opravdu kvalitní, precizně vyrobená kola „Made in Germany“. A kdo jste někdy kupoval VW z devadesátek, určitě si pamatujete ony věty prodejců z showroomů, když téměř posvátně pronášeli cosi v duchu „…no a pak si samozřejmě můžete poručit BBS kola, ale ta už budou něco stát“. A vida, i takové synonymum kvality je (již poněkolikáté v řadě) bankrot. Pojďme se na to podívat společně.
Vysoké ceny energií + konkurence z Číny = bankrot
Pro celý automobilový průmysl je totiž šokem slyšet zprávu, že výrobce ráfků BBS opět zkrachoval. I přes snahu hlavního investora, kterým není nikdo jiný než KW Automotive (známé podvozky a filtry, mj.), který nastoupil v roce 2021, se BBS nyní ocitá podle zprávy Car engine sports počtvrté na tenké hraně insolvence. BBS se jménem, které je od svého založení v roce 1970 synonymem kvality a inovace ve výrobě ráfků. I přesto muselo 29. září 2023 znovu zahájit trpký proces podání insolvenčního návrhu u okresního soudu v Rottweilu.
A před jeho prozatímním insolvenčním správcem, advokátem Martinem Muchou ze Stuttgartu, nyní stojí monumentální úkol. Navrhnout do tří měsíců životaschopný koncept pro BBS nebo najít kupce pro firmu ze Schiltachu. Vysoké ceny energií, nelítostná konkurence z Číny a strategie, která nepřinesla kýžený úspěch, totiž společnost opět přivedly na pokraj propasti. Platební neschopnost se netýká pouze zainteresovaných stran, ale také 270 zaměstnanců v pobočce Schiltach, jejichž mzdové náklady zpočátku nese pracovní agentura.
Povede se záchrana i do třetice?
Bankrot opět vrhá stín na historii BBS, jejíž jméno tvoří iniciály zakladatelů a místa, kde byla založena: Baumgartner, Brand, Schiltach. U předchozích bankrotů v letech 2007 a 2011 byla BBS vždy zachráněna a pokračovala novými investory. Insolvenčnímu správci však nyní běží hodiny, když se automobilový průmysl dívá na další kroky a osud jednoho z nejuznávanějších výrobců kol na světě a čeká, jestli definitivně padne jedna legenda, nebo se ji (do třetice) povede zachránit.
Cesta BBS od firmy s asi 500 zaměstnanci před posledním bankrotem až po současnou úroveň 270 zaměstnanců je přitom poměrně přesným odrazem turbulencí, kterým jsou vystaveny i tradiční společnosti v nynější krizi automobilového průmyslu. Kvalitní hliníková kola (pravda za vyšší cenu) zkrátka nejsou u mnoha výrobců již na pořadu dne, speciálně když elektromobily mívají ploché kryty kvůli aerodynamice. Jak to s BBS dopadne nyní? Jak tipujete její další osud? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!