Evropský automobilový průmysl nezažívá zrovna lehké chvíle. Ke všem problémům s EURO 7 a koncem spalovacích motorů se přidává ještě Čína. Navíc přímo v srdci Evropy.
Jako by nestačila ze všech stran kritizovaná norma EURO 7 a zákaz spalovacích motorů v roce 2035, případně polovodičová nebo bateriová krize. Ke všem patáliím evropského automobilového průmyslu (a že jich v posledních letech je opravdu nepočítaně, pravděpodobně nejvíce za poslední desítky let) se ještě přidal soupeř a problém v jedné osobě, který je neméně závažný: Čína. A chystá se Evropě pořádně zatopit. A co je nejhorší, Češi budou mít Číňana „za humny“. Pojďme se na to podívat společně.
Čínská hrozba Evropě: z několika směrů současně
Jak vlastně Čína ohrožuje Evropu a evropské automobilky? Hned dvojím způsobem: Jednak čínská vláda masivně podporuje (čtěte: dotuje) výrobu automobilů (a zejména elektromobilů) v čínských automobilkách, které jsou tak následně schopny nabízet svoji produkci za dumpingové ceny. Prodeje evropských značek se tak v Číně propadly na historická minima (VW a Škodu nevyjímaje) a v podstatě na danou situaci není lék, nebo aspoň nijak racionální.
Tesla se ze stejného důvodu na čínském trhu téměř před rokem razantně zlevnila, zejména Model 3 a Model Y, nicméně Tesla si to může dovolit. VW je s maržemi u čínské produkce tak na hraně, že razantní zlevnění zkrátka není možné. To je však jenom ta první hrozba. Ta druhá je, že Čína se rozhodla zaplavit Evropu svými levnými (dotovanými) automobily se spalovacími motory a ruku v ruce i elektromobily, čímž přidělává další na již tak bohaté sadě vrásek čelních představitelů evropské automobilové produkce.
Kdysi se tomu říkalo trojský kůň. Dnes čínská továrna v Evropě
A aby tomu nebylo dosti, následoval krok, jehož se mnozí obávali nejvíce: největší z čínských výrobců, koncern BYD („Build Your Dream“, volně přeloženo „Splň si svůj sen“), se rozhodl vybudovat svoji továrnu v Evropě. A rovnou v samém centru Evropy, u našich jihovýchodních sousedů: v Maďarsku. Čínu evidentně politické názory maďarského lídra Viktora Orbána nezajímají, proč by také měly. Zkrátka „Money first“ a „Job is job“. Stylem politiky se Viktor Orbán ostatně Číně leckdy přibližuje, čili to bylo možná logické vyústění.
Navíc Maďarsko je v automotivu celkem silnou zemí, s dostatkem kvalifikovaných techniků a inženýrů. Pro méně znalé: Audi tam dlouhé roky (či spíše desetiletí) má svoji továrnu na motory a převodovky, to stejné i samotné VW. Při vyjednávání o čínských investicích do nové továrny věřím, že i toto mohlo hrát svoji roli. Stejně tak má továrny v Maďarsku Suzuki nebo Mercedes-Benz. Kdo tedy vidí Maďarsko jako zemi „paprik, segedínského guláše a kukuřice“, možná by měl změnit názor.
BYD sází na politické kontakty i fungující průmysl
Vládní web v Shenzhenu, kde má BYD sídlo, zveřejnil minulý měsíc článek, v němž se uvádí, že maďarský premiér Viktor Orbán se na návštěvě společnosti setkal s předsedou a prezidentem BYD Wangem Chuanfuem. Výkonná viceprezidentka BYD Stella Li uvedla, že automobilka chce vyrábět auta v Evropě a provádí studie proveditelnosti. Jakkoli je z výroků cítit jistá opatrnost, pokud se premiér Orbán sejde s prezidentem BYD, viděl bych to celkem jako „ruku v rukávě“.
Mezi evropské trhy BYD patří Německo, Francie, Spojené království, Španělsko a skandinávské země. S plány na ty další a zbývající, pochopitelně. Společnost má navíc továrnu na elektrické autobusy, která byla otevřena v roce 2016, právě v Maďarsku. Jinými slovy: vyrábět tam i elektromobily by dávalo smysl. Jak danou situaci vidíte vy, bude to opravdu první z kroků na cestě k „čínské invazi do Evropy“? A měla by se Škoda bát? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!