Vysoké ceny nových vozů vedou mimo jiné k tomu, že ani ojeté modely v autobazarech nijak zásadně nezlevňují. Jak je tomu ale u elektromobilů? To vás zřejmě hodně překvapí.
Jednou z nejzásadnějších překážek pro výměnu staršího automobilu za nový bývá cena. Tedy cena toho nového, abychom si to upřesnili. Inflace, problémy automobilek a čím dál tím víc složitější výroba vedou nakonec k tomu, že nad cenovkami nových vozů v showroomech nevěřícně kroutíme očima. A připadáme si místy jako „sociálně slabší skupina obyvatel“, neb nechápeme, kdo na ty nové vlastně může mít. Ale ojeté? A co je možná nejvíc šokující: ojeté elektro? Pojďme se na to podívat společně.
Strach z výměny baterií tlačí ceny dolů
Jak totiž uvádí magazín Automotive News, zůstatkové hodnoty elektromobilů začínají citelně zaostávat za hodnotami vozů se spalovacími motory. Což je trend, který by mohl ohrozit rychlejší přijetí elektromobilů a také ohrozit jeho rentabilitu už přímo u výrobců. Neboli, snížit jejich marže. Což o to, my zákaznící bychom nejraději viděli marže u výrobců nulové, nebo zcela minimální („aby to bylo levnější na krámu“), pravdou ale zůstává, že bez zisku výrobců by nakonec na tom „krámu“ nebylo zhola nic.
Pobídky a daňové úlevy k nákupu nových elektromobilů (jakkoli se tenčící a třeba v Německu již celkem zásadně zmenšené), neustále se měnící se technologie a náklady na pořízení baterií totiž v důsledku znamenají, že elektrická vozidla jsou na trhu ojetých vozů méně atraktivní, říkají odborníci. Výrobci se tak snaží kompenzovat tyto nevýhody tím, že nabízí elektromobily k levnému měsíčnímu pronájmu. Dává to rozum a viděli jsme to v nabídkách českých dovozců zřejmě všichni:
Pronájem za pár tisíc měsíčně může být řešením
Zákazníci, kteří totiž váhají s vysokými katalogovými cenami – a strachem z utrácení stovek tisíc za výměnu baterie – mohou být přesvědčeni k přechodu na elektromobily levnými měsíčními pronájmy a nízkými provozními náklady. Jenže. Každá mince má dvě strany, a tato není výjimkou. Výrobci automobilů mohou nabídnout atraktivní podmínky pronájmu jen tehdy, pokud jsou zůstatkové hodnoty hodnoty vysoké. Což je zvláště důležitý bod pro elektromobily, jejichž výroba a prodej jsou dražší.
Co když ale nejsou vysoké? Pro příklad nemusíme chodit daleko. Ojetý Renault Zoe z roku 2018, s 25 000 kilometry na tachometru (!!!) a tedy v zásadě zajetý, se 100% stavem baterie lze v bazaru nedaleko Prahy pořídit za 379 000 korun. Zůstatková hodnota se v tomto případě propadla o téměř 60% (z původní ceny 897 000 v roce 2018). Šedesát procent za pět let? To je opravdu razantní „sešup“. Záruka na baterii je přitom stále osmiletá, nebo po ujetí 160 000 km. Do kterých má tento konkrétní Renault ještě hodně daleko.
Vyšší zůstatková cena = levnější pronájem
„Čím vyšší je zůstatková hodnota, tím atraktivnější leasingové sazby lze nabízet a tím více vozidel lze prodat,“ říká v té souvislosti Martin Weiss, vedoucí oceňování u společnosti DAT, poskytovatele automobilových dat se sídlem v Německu. Jako příklad toho, jak silné zůstatková hodnota může nakonec učinit elektromobil dostupnějšími, je Peugeot 208. Opravdu povedený a populární hatchbacku je ve své elektrické verzi e-208 nabízen od 130 eur měsíčně ve Francii (pravda s pobídkami).
Z jednoduchého důvodu: protože jeho hodnota při dalším prodeji bude vyšší. Jinými slovy: momentálně je vcelku výjimečná šance najít na trhu ojeté elektromobily, u kterých se původní vysoká cena propadla za několik let na nečekaně nízké hodnoty. A jsou tak dostupnější pro výrazně více zákazníků, než tomu bylo u nového vozu. Průzkum německé společnosti DAT z roku 2022 totiž zjistil, že 53 procent potenciálních majitelů EV uvedlo jako důvod, proč si místo toho koupili auto se spalovacím motorem právě ony „vysoké počáteční pořizovací náklady“.
A to by se pořízením rapidně se zlevňujícího elektromobilu z druhé ruky mohlo změnit. Byl by to argument i pro vás? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!