Konečně: EU schválila nové palivo jako bonus pro naftová a benzínová auta. Co to pro nás v praxi znamená?

Nový typ paliva přináší šanci, že spalovací motory zůstanou ve hře i po roce 2035. Zejména pokud jej EU zařadí na seznam tzv. „neutrálních paliv“.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Evropská komise se myšlenkou alternativních, syntetických či tzv. bezemisních paliv zabývá již poměrně dlouhou dobu. Na těchto stránkách jsme již nejednou psali o zvratech a následných povoleních a opětovných zákazech, které s sebou celá tato kauza přináší. Naposledy to byla radost Němců nad prosazením možnosti syntetických paliv i po roce 2035 a výroby motorů, která by tato paliva spalovala. Nyní se zdá, že je všechno opět trochu jinak. A do věci se vložila Itálie. Pojďme se na to podívat společně.

Italové se snažili docílit akceptování biopaliv ze strany EU

Jak totiž ve svém prohlášení uvedl Massimo Artusi, viceprezident Federauto odpovědný za nákladní dopravu a člen představenstva Asociace evropských dealerů AECDR, „několik dní před rozhodujícím zasedáním Evropského parlamentu, které bude muset rozhodnout o přechodu nákladních vozidel a autobusů na ekologická paliva, je s ohledem na závěrečný „trilog“ zásadní pro ekologickou, ekonomickou a sociální udržitelnost dodavatelského řetězce, že převažují pragmatičtější pozměňovací návrhy na obranu technologické neutrality. Což umožňuje plenárnímu shromáždění dosáhnout rozumnějšího hlasování“.

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Pro náš sektor je životně důležité“, dodal Artusi, „aby ty nejvyváženější návrhy na postupný a skutečně účinný přechod k dekarbonizaci systému byly předloženy na plenárním zasedání – což představuje instituci, která nejlépe reprezentuje demokratickou vůli evropští voliči. Jde o formalizaci stanovisek již schválených parlamentními komisemi pro dopravu a průmysl, které již rozhodly ve prospěch realistických řešení, zbavených nálepky ideologie“.

Pravda o elektřně z fosilních zdrojů a náročné likvidaci baterií

„Byl by to zásadní a okamžitý příspěvek k ochraně životního prostředí“ – uzavřel Artusi – „zejména při čekání na přechod k elektrifikaci, aby bylo možné z životního cyklu vyjmout všechny látky měnící klima, které jsou v současnosti vypouštěny do atmosféry při těžbě surovin a jejich zpracování při výrobě elektřiny. Ta je totiž získávána stále převážně z fosilních zdrojů. Stejně tak je nutné zahrnout do výpočtů nutnost likvidace velmi těžkých baterií nezbytných pro pohon elektromotorů“.

Elektromobily jsou politický podvod. Za 20 let se probudíme a bude to ještě horší. Německý dokument mluví jasně

A jak to nakonec dopadlo? Evropská komise vyjádřila kladné stanovisko k rovnocennosti tzv. biopaliva s běžnými palivy, získavanými z ropy. To je dobrá zpráva především pro kamiony. A dokonce Výbor pro dopravu Evropského parlamentu podpořil zařazení biopaliv na seznam CO2 neutrálních paliv. Mohou tedy přispět k dekarbonizaci silniční dopravy. I to je pozitivní zpráva. A možná největší posun. Svítá nám tedy stále naděje, že „bude co tankovat“ do spalovacích motorů i po roce 2035, a dokonce bude možné motory pro tato paliva dále vyrábět.

Jak to vidíte vy, dokáží racionální hlasy nakonec zvítězit a zachovat biopaliva i pro další období po roce 2035? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Budou lepší biopaliva, nebo elektromobily?

Zdroj: NFDA
Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články