Řidiči se musí těchto věcí ze svého auta okamžitě zbavit! V opačném případě jim hrozí vysoké pokuty, o auto mohou dokonce přijít

Na autě nemůže být cokoli, co si motorista usmyslí. Za některé doplňky hrozí pokuta, zabavení auta, nebo dokonce vězení.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Je zvláštní doba, aktuálně se bojuje a válčí hned na dvou místech, která jsou relativně blízko nás. Konflikt v pásmu Gazy je sice na Blízkém východě, ale stále jde o Středozemní moře a lokality, kam jezdí obvykle řada Čechů na dovolenou. A válka na Ukrajině je doslova za humny. Právě druhý zmíněný střet už trvá tak dlouho, že média a potažmo i veřejnost ztrácí zájem a přestávají novinky sledovat.

Na dovolenou tam, kde je válka? Češi přišli o oblíbená místa

Popravdě, co nám motoristům ruskou agresi na Ukrajinu připomíná, jsou auta s ukrajinskými registračními značkami. Jsou ovšem země, které to mají k válečnému místu blíže než my a vzhledem k hranicím s Ruskem vnímají věc mnohem intenzivněji. Třeba Pobaltí. Tam si musí řidiči velmi dobře dávat pozor na to, co mají na svých autech. I malá samolepka je může dostat do potíží, měla by být okamžitě odstraněna.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Jinak mohou policisté řidiče postihovat vysokými pokutami. Aktuální situace úzce souvisí s kontroverzními „výzdobami“ aut v Lotyšsku. Před nedávnem byla komunikována výzva řidičům s ruskými a běloruskými tabulkami, aby je vyměnili. V opačném případě hrozilo zabavení automobilů. O tom jsme informovali, podobné je to i u nás, nicméně jelikož s Ruskem máme pouze leteckou „hranici“, ruská auta u nás prakticky nejsou.

Schvalování ruské agrese je trestným činem, hrozí vězení

Povinnost zbavit se ruských aut měla být splněna do tří měsíců. V reakci na tuto situaci se řidiči v Lotyšsku a Estonsku rozhodli vybavit čelní skla svých aut novými nálepkami s nápisy: „Ja russkij“ a „Ja russkaja“. To ale vyvolalo negativní reakce a úřady zakročily. Logicky, nelze se asi divit, starším generacím u nás možná hned naskočily výzvy typu „Jdi domů, Ivane“ z šedesátých let minulého století.

iZdroj fotografie: Se souhlasem uživatele Maciek Jędrusik

Okamžitě bylo vydáno nařízení k okamžitému odstranění těchto nálepek z vozidel. Ignorování tohoto příkazu bude mít vážné následky. Například v Estonsku už byly zaevidovány takové případy a úřady rychle a nekompromisně zasáhly. Řidiči, kteří odmítají nálepky odstranit, se mohou rozloučit se svými vozy a čelí vysokým pokutám. Při provádění kontrol mohou policisté požadovat okamžité odstranění nálepek.

Chytnete se za hlavu, až se dozvíte, jaká auta bude Rusko odteď nuceno vyrábět kvůli sankcím

A co víc, neuposlechnutí tohoto příkazu může mít vážné důsledky, jak už bylo zmíněno, jde o pokuty, znepojízdnění a v extrému o zabavení vozidla. Jak je tomu u nás? Tady za nálepku s prohlášením „Jsem Rus“ asi nikdo o auto nepřijde, ale schvalování války na Ukrajině, to už je trestný čin. A takových bylo u nás už řešeno několik desítek. Jde o obvinění z trestného činu „popírání, zpochybňování, schvalování a ospravedlňování genocidy“ dle § 405 trestního zákoníku.

Propagace násilí se nevyplácí. Za samolepku je pokuta

A to v souvislosti s veřejným schvalováním a ospravedlňováním agrese ze strany Ruské federace vůči Ukrajině. Člověk nutně nemusí jezdit s autem a volat z okna souhlasné komentáře nebo uspořádat veřejné shromáždění, stačí hlásat bludy prostřednictvím příspěvků na sociálních sítích. V případě pravomocného rozsudku obviněnému hrozí trest odnětí svobody od 6 měsíců do 3 let.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Byť u nás platí ústavně zaručená svoboda slova, nelze tuto zneužívat. I ta má svoje limity, přičemž projevy vyvolávající nebo ospravedlňující násilí či nenávist tyto limity překračují a následně mohou být postiženy podle zákona. Tak pozor na to, co člověk pouští z úst nebo píše na zeď. Stejně je tomu i s nálepkami na automobilu, ani tam si nelze lepit symboly nebo slogany, které by porušovaly naše zákony.

Máte na autě nějaké samolepky?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články