Přenášení špičkových technologií z prostředí závodních okruhů do vozů pro běžné smrtelníky je rozhodně chvályhodné. Tím spíš, pokud nakonec vedou i ke snížení spotřeby paliva.
Že se ty opravdu revoluční a moderní technologie nejprve testují v motorsportu, aby se nakonec mohly zavádět do sériové výroby a byly tak dostupné i nám, obyčejným smrtelníkům, je dlouhodobě známá věc. Nemusíte nosit nehořlavou kombinézu a mít reflexy chřestýše nebo kobry, abyste si mohli užít to, co před vámi otestovali odvážní muži (a zhusta dnes i odvážné ženy) na závodních okruzích za volanty speciálů. A co je nejpříjemnější, některé technologie umí snižovat spotřebu. A šetřit peníze. Vaše peníze. Pojďme se na to podívat společně.
Snížení spotřeby paliva se hodí všem, i pilotům Le Mans nebo Formule 1
Přitom „šetření palivem“ není zrovna to, co by se v motorsportu považovalo za nejdůležitější. Možná s výjimkou vytrvalostních závodů na okruzích, kde každá zastávka pro palivo znamená zdržení, jakkoli sehrané týmy mechaniků dokáží natankovat rychlostí, nad jakou zůstává rozum občas stát. A ještě u toho vyměnit všechna čtyři kola a utřít obtížný hmyz z čelního skla. My bychom za podobný čas nebyli schopni ani vytáhnout stěrku na setření čelního skla z přihrádky na palubní desce.
Zanechme však srovnávání nesrovnatelného. Neustále vyvíjenou veličinou v motorsportu, stejně jako při vývoji běžných osobních vozidel je aerodynamika. Dokonale řešené vozy po aerodynamické stránce dosahují nejen lepších dynamických parametrů, ale mívají také nižší spotřebu paliva. Menší odpor vzduchu rovná se menší práce na uvedení a udržení vozidla v pohybu. Fyzika je v tomto poměrně jednoduchá. Dotáhnout to do (téměř dokonalosti) se naposledy rozhodnul Ford s svým Mustangem GTD.
Speciál pro Le Mans a technologie pro Focus nebo Pumu
A jakkoli by ta tři písmena v označení mohla evokovat cosi naftového z konkurenční stáje VW, v tomto případě je všechno jinak. Mustang GTD je speciál určený na okruhové závody typu 24h Le Mans nebo stíhací jízdy po „zeleném pekle“, neboli severní smyčce okruhu v Nürburgringu. Přitom ale řešení, použitá při jeho vývoji by se měla ve finále uplatnit v sériových vozech tak, aby byla ku prospěchu nejen pilotům na okruzích:
„Mustang GTD rozbíjí každou zažitou představu o superautu,“ řekl Jim Farley, prezident a generální ředitel Fordu. „Je to pro nás zcela nový přístup. Nekonstruovali jsme silniční auto pro trať, vytvořili jsme závodní auto na silnici. Mustang GTD přebírá závodní technologie z našeho závodního vozu Mustang GT3. Ty pak zabaluje je do karoserie Mustangu z uhlíkových vláken a předává je k využití na jakékoli silnici nebo městské ulici.“ To je opravdu smělé tvrzení, nicméně výsledky měření dávají Farleymu za pravdu.
Aktivní aerodynamika jako klíč k úspěchu
O co přesně jde? Ocitujeme tiskové prohlášení Fordu: „Srdcem aerodynamického výkonu Mustangu GTD je jeho systém redukce aerodynamického odporu. Ten využívá hydraulický systém, který dokáže změnit úhel zadního křídla a aktivovat klapky pod přední částí vozu. Tak, aby našel správnou rovnováhu mezi prouděním vzduchu pro rychlost a přítlakem pro přilnavost v závislosti na podmínkách výkonu.“ Takto technicky složitě popsáno to možná na první pohled není zřejmé, Ford proto dále doplňuje:
„Každý povrch, otvor karoserie a ventilační otvory na a pod karoserií Mustangu GTD jsou funkční,“ řekl Greg Goodall, hlavní programový inženýr Mustang GTD. „Někdy je vzduch je směrován na chlazení, jinde na aerodynamiku nebo na přítlak. To vše proto, aby GTD bylo rychlejší, lépe drželo na vozovce a mělo nižší spotřebu bez ohledu na podmínky, které kolem panují.“ Jinými slovy, Fordu se podařilo u Mustangu GTD aplikovat aktivní aerodynamiku do té míry, že tato se stává nedílnou součástí celé konstrukce vozu.
Komplexní řešení pro jízdu po okruhu i překonávání obrubníků ve městě
A ovlivňuje velmi těsně celé jeho fungování. Nikoli tedy jen oblasti přítlaku a vztlaku, jak tomu u aerodynamických prvků bývá obvyklé. „Naši jezdci v Le Mans otestují a doladí technologii, kterou má Mustang GTD i pro trať a ulice,“ dodává Goodall. „Když je požadován maximální výkon na trati, může odpružení Mustangu GTD snížit karoserii o 40 mm, což dále pomáhá zlepšit proudění vzduchu nad karoserií a kolem ní. Ve městě může naopak to stejné sloužit například v opačném směru pro překonávání zpomalovacích retardérů nebo parkování u obrubníků“
Jinými slovy, tisíce hodiny strávených v aerodynamických tunelech a následná špičková řešení použitá u Mustangu GTD by zanedlouho mohla být ku prospěchu i běžným smrtelníkům. Kteří sice nepotřebují maximální rychlost přes 300 km/h v rovince Mulsanne při závodech v Le Mans, ale ocení, když si jejich auto řekne o něco méně paliva při tankování. A mimo jiné i k tomu jsou nové technologie Fordu určené. Nechme se překvapit, v jakém prvním sériovém voze (Mustang nepočítáme) se některé z těchto řešení objeví.