Snaha o zvýšení bezpečnosti na silnicích přináší nová opatření ze strany Evropské unie. Kontroverzní snížení rychlosti na 90 km/h a zákaz nočních jízd jsou jen některými z nich.
Snaha o zvýšení bezpečnost na silnicích je rozhodně chvályhodný počin. Denně jsme svědky zcela zbytečných nehod, které by se nemusely vůbec stát, kdyby ony „spojovací prvky“, umístěné mezi sedadlem a volantem vozu respektovaly alespoň základní pravidla, jak se na silnicích chovat. Důsledkem vysokého počtu nehod a zbytečných úmrtí na silnicích jsou nově zvažované předpisy ze strany Evropské unie, jenž by tomuto měly alespoň částečně zabránit. Pojďme se na to podívat společně.
Ambiciozní plán ke snížení úmrtí na silnicích
Jak uvádí mj. německý Bild, Evropská unie chce revidovat své směrnice o řidičských průkazech. Dopravní výbor Evropského parlamentu tak předložil k projednání předlohu, která by mohla stávající předpisy výrazně změnit. Návrh se přitom týká zejména začínajících řidičů a seniorů. Cílem je v rámci projektu „Vision Zero“ do roku 2050 snížit počet úmrtí při nehodách na nulu. Za tímto účelem výbor navrhuje sérii změn dopravního zákona, které by mohly pro řidiče znamenat nejen omezení, ale také vyšší náklady.
Výbor mimo jiné navrhuje zavést omezení rychlosti na 90 km/h pro začínající řidiče. Omezení rychlosti ale není jediným návrhem pro nové řidiče. Komise také navrhuje druhou zkoušku pro zkušební řidičské oprávnění. Jinými slovy, v souladu s tím by uchazeči o řidičský průkaz museli absolvovat druhý test po absolvování zkušební doby, aby mohli řídit sami. Do té doby by mohli za volant jen s doprovodem zkušeného řidiče, tzv. mentora, který by dohlížel i na jejich dopravní (nebo přestupkovou) bilanci.
Zákaz jízdy v noci a omezení „diskotékových nehod“
Dalším návrhem je zákaz řízení v noci pro nezkušené řidiče. V pozadí jsou i v Čechách důvěrně známé tzv. „diskotékové nehody“, ke kterým často dochází v noci. Partička rozjívených teenagerů, často posilněných (nejen) alkoholem sedne do auta a často jí vůbec nezajímá, že ten za volantem by rozhodně, ale rozhodně neměl řídit. Plni adrenalinu a dobré nálady se vydají vstříc dalšímu dobrodružství a zamíří do dalšího podniku, kam již často ale nedojedou. Důsledky podobných nehod přitom bývají tragické.
Jak uvádí t-online.de, jedna ze šesti nehod s následkem zranění v roce 2018 byla způsobena dospívajícími. Mezi 19. a 5. hodinou zemřelo při dopravních nehodách 161 mladých řidičů – dvakrát více než ostatní věkové skupiny. Jedna ze šesti obětí zemřela o víkendu v noci. V ostatních věkových skupinách je to pouze případ jedné z 20 obětí. Zřejmě dostatečný důvod pro to, aby dopravní výbor EU navrhl omezení nočního řízení pro mladé řidiče. Kdo máte děti v „diskotékovém“ věku, zřejmě byste podobný návrh podepsali všemi deseti.
Rychlostní limity podle věku, omezení pro mladé řidiče
Evropská unie také navrhuje rozložit rychlostní limity podle věkových skupin . Pro začínající řidiče by v tomto případě byla omezena rychlost na 90 km/h. To by čerstvým majitelům řidičského oprávnění prakticky znemožnilo předjíždění na dálnicích. Zákonodárci si od „Limitu 90“ slibují snížení počtu nehod, ve kterých (v drtivé většině mladí muži a nejen v sobotu po tanečních party) se rádi předvádí v silných a rychlých autech. Na které ovšem někdy nestačí ani schopnostmi, ani zkušenostmi.
Druhou cílovou skupinou, které výbor věnuje zvláštní pozornost, jsou senioři. O dalších kontrolách pro starší účastníky silničního provozu se mluví už léta. Předloha navrhuje, aby byly řidičské průkazy omezeny po dosažení určitého věku. To znamená: od 60 let by platil jen sedm let, od 70 let na pět let a konečně pouhé dva roky ve věku od 80 let. Kromě toho existují rozsáhlé seznamy toho, co by senioři museli splnit při obnově řidičského oprávnění. Zřejmě by tak definitivně odzvonilo řidičům, kteří pro svůj věk již nemají za volantem co dělat.
Realizace musí projít parlamentem a hlasováním
A jak to vypadá s termíny a realizací uvedených opatření? Návrh dopravního výboru EU není v žádném případě rozhodnutím. Nejprve o něm musí hlasovat parlament a členské státy. Během tohoto procesu jsou stále možné změny. Nicméně pokud bude návrh nakonec v nějaké podobě přijat, musí se jím členské státy EU řídit. Jak to vidíte vy, dávalo by vám podobné omezení pro mladé řidiče (a zpřísnění podmínek pro seniory) smysl? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!