Konec spalovacích motorů u jedné z největších motorářských legend značí neodvratitelné: elektromotory nahradí to, co jsme na autech tak milovali. Opravdu to přijde?
Jeden z „posledních mohykánů“ a současně firma, která je s benzínem a naftou spjatá téměř bytostně ohlásila konec spalovacích motorů. „Freude am Fahren“, neboli radost z jízdy a slogan, který BMW doprovázel dlouhá desetiletí a který byl pro zástupy jejich fanoušků spojený s dokonalými motory, zejména řadovými šestiválci zkrátka navždy odchází do historie. A možná se jenom přejmenuje na „Freude am Fahren elektrisch“, kdo ví. Pojďme se na konec jedné legendy podívat nyní společně.
Posledním motorem byl vidlicový osmiválec
Jak totiž uvádí mj. stanice Bayerische Rundfunk, v listopadu sjel z montážní linky BMW v Mnichově poslední spalovací motor. Po 60 letech výroby. Pro německou automobilku je to historický zlom, těžko srovnatelný s čímkoli jiným. Továrna v bavorské metropoli zkrátka přejde na výrobu elektromobilů, což je technologicky natolik odlišná výroba, že nemá smysl udržovat staré výrobní postupy a staré výrobní linky spolu s novými, zaměřenými na elektromotory a baterie. Naopak by to bylo kontraproduktivní.
Posledním motorem byl mimochodem osmiválec N63 o objemu 4,4 litru, jedna z těch legendárních jednotek, které fanoušci značky s modrobílou vrtulí ve znaku tak milovali. Kdo by neznal řadové (a dnes již kultovní) šestiválce M52 nebo M54, o objemu od dvou litrů až po 3,2 litru. Nebo jejich poslední „inkarnaci“ B58 z M340i, která dávala famózních 285 kW, neboli 387 koní. V Alpině B3 pak ten samý motor vyladili dokonce až na 364 kW/ 495 koní! To asi nepotřebuje komentáře.
Přesun výroby do Rakouska a Anglie
S tím je tedy navždy – alespoň v Mnichově – konec. BMW však naštěstí bude spalovací motory vyrábět nadále,a dokonce i ty, které se aktuálně vyrábějí v Mnichově, budou nadále dostupné. BMW přemístilo svou výrobu do továrny Steyru v Rakousku a do Hams Hall ve Velké Británii. Jinými slovy: skončilo oblíbené „Made in Germany“, začne „Made in Austria“, případně „Made in U.K.“ Co to bude znamenat pro kvalitu a spolehlivost motorů se můžeme přesvědčit teprve do budoucna, až se začnou tyto motory montovat pod kapoty „bavoráků“.
BMW přitom oznámila toto rozhodnutí již v roce 2020. Pozadím kroku byla podle mluvčí BMW plánovaná přeměna mnichovského závodu na e-mobilitu. V závodě BMW v Mnichově dosud pracovalo na konstrukci motorů kolem 1200 zaměstnanců. Podle BMW Group byli všichni přeškoleni a umístěni do jiných oblastí. Na ploše, kde dříve stála hala na výrobu spalovacích motorů, má nyní vyrůst montážní hala pro nové modely. BMW do této přeměny podle svých slov investuje 400 milionů eur, což je zhruba 10 miliard korun.
BMW investuje i v dalších regionech Bavorska
Balíky peněz ovšem nepřitečou jen do hlavního závodu v Mnichově. V závodě BMW ve Wackersdorfu v Horním Falcku má být vybudováno testovací centrum baterií, kde se budou testovat vysokonapěťové baterie a další komponenty elektrického pohonu. Kromě toho teprve v září tohoto roku občané dolnobavorského Straßkirchenu odhlasovali, aby zde BMW mohlo postavit továrnu na baterie v obcích Straßkirchen a Irlbach. Jaký to rozdíl proti Čechám, chtělo by se dodat. U nás by něco podobného stěží prošlo. Továrna na baterie vedle mého domu? Zapomeňte.
Jak je patrné, BMW to s přechodem na elektromobilitu myslí opravdu vážně. Němcům ostatně nic jiného nezbývá, pokude se nechtějí dostat do konfliktu s nařízeními Evropské unie. Něco mi přitom říká, že to přesně oni nechtějí. A jakkoli by se nám více líbily klasické benzínové a naftové motory, pod kapotami nových vozů BMW (nejen z Mnichova) najdeme častěji klasické oranžové kabely vysokého napětí a elektromotory. Jestli to je dobře, nebo špatně, nechám na posouzení každého z vás. Dejte nám to vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!