Čekání na to, která z „telefonních“ firem jako první uvede svůj elektromobil, je u konce. Xiaomi všem „vypálilo“ rybník a ukazuje, co umí přes 600 koní s pohonem všech kol.
Tak je to tady. Kdo čekal, že první výrobce telefonů, který začne vyrábět (sériově) auta, bude Apple, se zmýlil. Popravdě, ač fanda kalifornské značky s nakousnutým jablkem, nečekal jsem, že nějaký „iCar“ v dohledné době přijde. Apple je široce rozkročená technologická firma s mnoha platformami, včetně výkonných počítačů nebo streamovaného obsahu. A není v Číně. Což se možná ukázalo jako klíčový parametr. Dámy a pánové, první „auťák“ od Xiaomi je tu. Pojďme se na něj podívat společně.
Čína je v elektromobilech v podstatě k nepřekonání
Ono totiž podnikat v Číně, mít sídlo v Číně, a především mít kontakty na denní bázi v Číně se pro vývoj a výrobu elektromobilu ukazuje jako jedna z klíčových předností. Čína je v elektromobilech světová velmoc číslo jedna a nedovedu si představit, kdo by ji dokázal v dohledné době předběhnout. V zemi jsou stovky firem zabývajících se komponenty do elektromobilů, na pracovním trhu jsou tisíce a tisíce od minuty „použitelných“ inženýrů s bohatými zkušenostmi, a navíc je velmi snadné se domluvit s již fungujícím výrobcem na spolupráci.
A to přesně učinil telekomunikační gigant Xiaomi. Spojil se s jednou z největších firem v oboru BAIC a výsledkem je první elektromobil značky Xiaomi s označením SU7. Zajímavé je, že BAIC vyrábí v Číně také vozy Mercedes-Benz v rámci společného podniku Beijing-Benz, který byl založen v roce 2005 a kde BAIC vlastní 51 %. BAIC je také akcionářem samotného Mercedes-Benz a drží 10% podíl v německém tradičním výrobci. To asi nepotřebuje komentáře.
Výkon téměř 700 koní na všech čtyřech kolech
Jaký je tedy první „telefonní automobil“? Xiaomi SU7 je mírně „přizvedlý“ sedan s rozměry 4 997 x 1 963 x 1 455 mm a velmi komfortním rozvorem 3 000 mm. Bude vyjíždět na kolech 19″ a 20″, obutých buďto do rozměru 245/45 R19 nebo 245/40 R20. Xiaomi ukázalo zatím dvě verze – s lidarem a bez. Lidar je instalován za předním sklem. Na prvních fotografiích je patrná kamera na sloupku B, takže máme podezření, že Xiaomi SU7 přijde s funkcí odemykání rozpoznáním obličeje. Zkrátka jako doma v telefonu.
A teď to nejdůležitější: pohon a výkony. A držte si klobouky, neb pojedeme hodně rychle. Xiaomi SU7 se bude nabízet s dvěma druhy pohonu: buďto s pohonem předních kol a motorem o výkonu 220 kW, nebo „čtyřkolkou“ s dvěma motory o systémovém výkonu 495 kW (220 kW + 275 kW). Baterie LFP pochází od BYD pro slabší variantu a typu NMC od CATL pro dražší variantu. Jinými slovy, silnější verze nabídne „postaru“ výkon 675 koní. To na nenápadný sedan, jakkoli svými tvary podobný designu Porsche, není vůbec špatné.
I Porsche by se před Xiaomi muselo mít na pozoru
Pohotovostní hmotnost je 1 980 kg a maximální rychlost je u nižší výbavy omezena na 210 km/h. Pohotovostní hmotnost nejvyšší výbavy je 2 205 kg a maximální rychlost 265 km/h. Zrychlení je u výkonnější varianty kolem 3 sekund. Jinými slovy, tento „EV z telefonů v designu 911“ by reálné Porsche uměl zřejmě potrápit, do dvou set kilometrů v hodině pak zcela určitě. I přes poměrně vysokou hmotnost u výkonnější verze navíc nelze zapomenout, kde všechny ty kilogramy jsou – v podlaze.
A ve spojení s pohonem čtyř kol budou tedy zajišťovat odpovídající stabilitu, kterou v rychlých zatáčkách jako když najdete. Dodávat, že auto pracuje na systému HyperOS od Xiaomi, který dokáže „pohánět“ telefony i automobily, je asi zbytečné. Tak co říkáte, povedla se Xiaomi jeho „autová premiéra“? Nesvrbí vás ruce při představě, jak musí (speciálně výkonnější varianta) jezdit? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!