Přednost v jízdě nehraje roli, jde o něco jiného. Záleží na semaforech, značkách a policii, ta má poslední slovo.
Co je malé, to je milé, říká jedno staré přísloví. Platí to i naopak, velké věci obvykle lidi děsí. A týká se to i křižovatek. Zejména řidiči, kteří bydlí v menších městech, když přijedou do nějaké metropole, se mohou cítit na velkých komplikovaných kříženích nejistě. Příkladem může být obrovská křižovatka s mnoha pruhy, příkladově vyobrazená na naší grafice. Jde o schéma, to je informace pro čtenáře citlivé na detaily, měřítko a přesnost zobrazení.
Stejná pravidla pro jednoduchou křižovatku i složitou s pruhy
Nejde o stoprocentní zobrazení reality. I kdyby byla s tradičním konceptem do tvaru kříže nebo písmene X. V jednom směru jsou v křižovatce dva pruhy tam i zpět, k tomu jsou zde dva pruhy odbočovací. Křižovatka je řízena světelnou signalizací. Je zde i dopravní značení v podobě svislých dopravních značek i vodorovného dopravního značení. Otázka z testů autoškoly by pravděpodobně zněla, co udělá řidič modrého vozidla, které se blíží ke křižovatce a bliká doprava. Jsou zde tradičně tři možné odpovědi.
První nabízí, že řidič může pokračovat dál v jízdě křižovatkou, dává znamení o změně směru včas a v dostatečné míře. Je na hlavní komunikaci. Druhá varianta je, že může pokračovat v jízdě křižovatkou. Je v dostatečné vzdálenosti od křižovatky a na světelném signalizačním zařízení již svítí signál „Připravit k jízdě“. Nesmí pokračovat v jízdě křižovatkou. Má povinnost zastavit vozidlo před příčnou čárou souvislou.
Kdo má vyšší pravomoc – semafor, značky, nebo policie?
Pro správné vyřešení testové otázky je třeba vědět, co je pro řidiče nadřazené s ohledem na označení a signalizaci. Podélné značení, nebo dopravní značky? Semafory? A co když jsou na místě dokonce policisté a řídí dopravu? Věc se má tak, že křižovatky řízené světelnými signály, takzvanými semafory, jsou nadřazené křižovatkám s dopravními značkami a křižovatkám bez dopravních značek.
Jsou-li na křižovatce semafory, ovšem nejsou aktivní, platí to, že se řidiči musí řídit dopravními značkami. Pokud tam tyto nejsou, pak platí pravidlo pravé ruky. Bez ohledu na to, jestli jsou na křižovatce značky anebo semafory, ať už zapnuté či vypnuté, policie má vždy právo veta. Tedy pokud jsou na místě policisté a řídí dopravu, jako kdyby nebyly na místě značky, jako kdyby světla na semaforech nesvítila. Na nic z toho nesmí řidiči brát zřetel.
Rozdíl je v tom, zda svítí, nebo nesvítí světla na semaforech
Pro připomenutí je tady analogie pokynů policistů a barev na semaforech. Signál se žlutým světlem „Pozor!“, nahrazuje pokyn vztyčené paže policisty. Pro řidiče jedoucí ve směru předtím volném znamená povinnost zastavit vozidlo. Policista postojem s upažením rukou v úrovni ramen připomínající tvarem písmeno „T“ nahrazuje signál se zeleným světlem „Volno“. Jak je to s červeným světlem?
Povinnost zastavit vozidlo na pokyn „Stůj!“ platí pro řidiče přijíždějící směrem k zádům a pravému boku. Jak se tedy zachová řidič modrého automobilu z našeho obrázku? Správnou odpovědí je varianta třetí, tedy že řidič nesmí pokračovat v jízdě křižovatkou. Má povinnost zastavit vozidlo před příčnou čárou souvislou. Proč? Protože svítí semafory a na nich je aktivní červená barva.
Počet pruhů nehraje roli, jde o semafory a dopravní značky
Neplatí tedy svislé dopravní značení, řidič v tomto ohledu není na hlavní komunikaci. Při vypnutých světlech by se vše změnilo. V takovém případě by platily dopravní značky. Řidič modrého auta by mohl pokračovat dál křižovatkou a odbočit vpravo, stejně jako řidič červeného osobáku. Bílá dodávka a dvojice aut v pruhu vedle ní, žluté a zelené, by jely dál. Byly by na hlavní komunikaci.