Najet 400 000 kilometrů za pouhé dva roky znamená v daném autě v podstatě bydlet. A téměř nevypínat motor. Zajímavé pak je, co udělá takový nájezd s moderním turbodieselem.
Jsou auta a auta. Některá mohou začít vyžadovat servis už po ujetí několika desítek tisíc kilometrů a jejich majitelé se jich zbavují často dříve, než překročí druhou stovku tisíc kilometrů. Jiná mezitím najíždí stovky tisíc kilometrů bez jakéhokoli problému a teprve potom se tu a tam přihlásí o výměnu některých dílů. A pak je tady auto, které najede bratru 400 000 km. Za dva roky. To skoro vypadá, jako by se v něm motor téměř nepřestal točit. O to více zajímavé ovšem je, v jakém stavu onen motor nakonec byl. Pojďme se na to společně podívat.
Staré naftové Mercedesy dokázaly „nalétat“ šokující kilometry
A musím rovnou dodat jednu zásadní informaci: bavíme se o nových autech s rokem výroby řekněme po roce 2020. Tedy již se všemi omezeními a zásahy do motorů, jdoucími na vrub splnění ekologických norem. Které pravda někdy nepřispívají životnosti motorů ani nových aut jako takových (start/stop systém, kupříkladu). U jednoduchých, robustně postavených dieselů z minulých dekád nebyl půl milionový proběh ničím extra zvláštním, a taxikáři ve svých Mercedesech zvládali milion vcelku stabilně.
A je dost možné, že něco z těchto „odolnostních dovedností“ značce ze Stuttgartu přeci jen zůstalo. Respektive jejím výrobkům. Protože auto, o němž je od samého počátku řeč ze Stuttgartu pochází, a v rodném listě má napsaný rok 2021. Kombi Třídy E z holandského bazaru nás zaujalo ani ne tak celkovým nájezdem – 400 000 není u Mercedesů ničím výjimečným ani dnes, jako spíš tím, že když se proročítají kilometry z dvou let na jednotlivé dny, vychází to na neuvěřitelných 765 kilometrů denně.
Dlouhé trasy a originální servis: cesta k dlouhověkosti
A to prosím pouze v pracovní dny. Neskutečné. Ten motor v podstatě nemohl ani vystydnout. Což by mohlo mimo jiné být jedním z důvodů jeho mimořádně zachovalého stavu. Jak se totiž v dokumentaci k vozu uvádí, vůz byl servisován pouze v originálním servisu za použití originálních dílů, a poslední servis před prodejem neukázal nejmenších závad ani na pohonné jednotce, ani na převodovce. Motor 300d však není šestiválec o objemu tři litry, jak by se mohlo „postaru“ z označení 300d jevit.
Jde o čtyřválec o objemu válců 1992 ccm, s výkonem 265 koní / 195 kW a možností pohonu všech kol. Standardně jsou pochopitelně poháněna kola zadní, jsme konečně u Třídy E. Jak vidno, i moderní (na Mercedes této velikosti v zásadě „malolitrážní“) motor dokáže zvládnout působivé výkony, zejména když se mu dostává patřičné péče. A ony výkony byly převážně složené z dlouhých tras, motor a celé auto trávilo většinu svého času na německýcn dálnicích.
Motor pracoval v zásadě nepřetržitě
Majitel sám přiznává, že jej používal k placené dopravě osob, tak trochu jako „dálkové taxi“. Auto bylo poprvé registrováno v srpnu 2021, tedy přesně před 2 lety a 2 měsíci. Vůz jezdil pouze ve všední dny, takže jeho majitel najezdil měsíčně 15 298 kilometrů a denně již uvedených 765 kilometrů. Když vezmeme v úvahu, že jel „jen“ 12 hodin denně, vychází to na 64 kilometrů v hodině. To ukazuje rozsah této jízdy a skutečnost, že Mercedes pracoval doslova nepřetržitě.
Nezbývá, než smeknout. Přestože je podle vyjádření majitele i podle fotografií auto v perfektním stavu, s ohledem na jeho nájezd jej nabízí za velmi přijatelných necelých 30 000 euro, v přepočtu zhruba 750 000 korun. To je na Mercedes této velikosti a této motorizace opravdu velmi zajímavá částka. A něco mi říká, že jeho budoucí majitel na něm opravdu neprodělá. Jak to vidíte vy, byl by pro vás takovýto nájezd překážkou pro pořízení? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!