Pneumatiky časem ztrácí některé ze svých vlastností, snižuje se zejména jejich pružnost a poddajnost. Koupit nové pneumatiky navíc neznamená, že budou opravdu nové.
I když už mnozí z nás mají výměnu pneumatik pro tuto zimu za sebou, přesto se najde dost takových, co si teprve pro svoje nové (ať již zimní nebo letní) pneumatiky půjdou. A protože chtějí mít jistotu kvalitního zboží a dobře vědí, že na kvalitních pneumatikách opravdu záleží, ať již se komfortu, nebo bezpečnosti týče, zvolí automaticky „nové gumy“. A možná budou převapeni, že „nové“ nemusí vždy znamenat opravdu nové. Ale spíše „jako nové, jen trochu uleželé“. Pojďme se na to podívat společně.
S věkem ztrácí pneumatika na svých vlastnostech
To, že pneumatika přitom s věkem ztrácí na pružnosti, pomalu tvrdne a její směs nakonec nedosahuje parametrů, jaké měla v době, když opuštěla továrnu je všeobecně známo. Kdo jste někdy kupoval „výhodné“ pneumatiky z druhé ruky a povedlo se vám natrefit na prodejce, který tak trochu klamal tělem, víte moc dobře, jak překvapivě tvrdé a nepodajné umí pneumatiky být. Dokud se nepodíváte na datum výroby, uvedený na každé pneumatice a nezjistíte, že máte přede sebou sice více méně nejetou, ale stářím již třeba desetiletou „gumu“.
Naši čtenáři v drtivé většině vědí, kde onen údaj najít, opakování je ale matka moudrosti a tak jen velmi v rychlosti: tzv DOT číslo je čtyřmístné, kde první dvojčíslí značí týden, druhé rok. Neboli 2020 znamená dvacátý týden v roce 2020. Jednoduché. Zajímavější však je spíš to, jak staré pneumatiky nám vlastně prodejci mohou prodat jako nové? Jak uvádí německý autoklub ADAC, pro obchodníky neexistuje žádný limit krom toho, že zboží musí být opravdu nové.
Do 3 let jako nová, do 5 let s omezenou životností
No, to sice pneumatiky jsou, ale současně dlouhým skladováním o část ze svých nových vlastností přicházejí. Ještě zajímavější je v této situaci názor Federal Association of Tire Trade and Vulcanization Crafts (BRV), která definovala nové pneumatiky takto: „Za předpokladu, že jsou správně a profesionálně skladovány, je pneumatika považována za zcela novou až do stáří 3 let. Do stáří 5 let jsou pak technicky nezávadné. Mají však pouze omezenou životnost.“ Asociace přitom doporučuje vyměnit pneumatiky za nové po deseti letech.
Proč se vlastně pneumatiky skladují, často dlouhé roky? Jde o výsostně sezónní zboží, co se neprodá během jarní/podzimní sezony masových výměn, musí vydržet další rok ve skladu. Podobně jako s vánočními ozdobami: co se neprodá do Štědrého večera, je automaticky „odsouzeno“ k ročnímu skladování. Jenže u vánoční koule nebo skleněné špice rok navíc nehraje roli, u pneumatiky se ale můžete bez problémů dostat z dvou let na tři roky. O které se vám zkrátí celková životnost. Jinými slovy, téměř o třetinu. Budou i takové pneumatiky o 1/3 levnější? Pravděpodobně nikoli.
Výroba ve velkých sériích znamená lepší cenu pro řidiče
Obchody navíc vysvětlují, že pneumatiky jsou často skladovány po delší dobu proto, protože je to jediný způsob , jak zajistit jejich bezproblémovou dostupnost pro řidiče. V kteroukoli roční dobu. Jinými slovy, mít i zimní gumy (za rozumnou cenu) v červenci. Trh je velmi složitý kvůli rozmanitosti velikostí pneumatik, různým variantám a specifikacím. A výrobci zase argumentují, že pouze velkosériová výroba (tím pádem produkce zimních/letních na sklad) umožňuje ekonomickou výrobu, která se pak pozitivně projevuje na ceně.
Jak vidno, situace není zdaleka jednoduchá a ve hře mnoho faktorů, které ovlivňují, jestli se vám povede koupit pneumatiku starou několik málo měsíců, či sice nového, ale již třeba tříletého „ležáka“. Vyplatí se proto určitě dotaz na prodejce, v případě fyzického výběru pak zkontrolovat zmíněný DOT údaj. A budete mít jasno. Mimochodem, jaké stáří by pro vás znamenalo „stopku“ při nákupu nové gumy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!