Závady v systému startování dokáží pěkně potrápit, speciálně když se proti vám otočí to, co vás mělo chránit. A být za zloděje ve vlastním autě není nic, co byste vyhledávali.
Kontrolky na palubní desce slouží k informování řidiče o stavu auta. Někdy jsou neškodné, jako například informace o tom, že jsou aktivní různí asistenti, jako třeba tempomat. Některé mají řidiči sdělit bezprostřední stav vozidla, například aktivní parkovací brzda, nebo nedovřené dveře. Ty, které však řidiči nevidí vůbec rádi, jsou informace o selhání některé části vozidla, typicky například závada motoru. Do jaké z těchto kategorií tedy spadá kontrolka auta s klíčem a co přesně znamená?
Závada od mírné až po opravdu nepříjemnou
Můžeme rovnou prozradit, že se to nepřekvapivě týká klíče od vozidla. V optimistickém scénáři je tato závada relativně neškodná a levná na opravu. Problém může být třeba i jen ve vybité baterii klíče. V některých případech může však klíč být dekódován, což vylučuje možnost jízdy. V takovém případě může systém označit klíč za padělek a imobilizér zakáže nastartování motoru. Popravdě vím o případu, kdy se tohle stalo a majitel byl z celého tak rozčarován, že na auto zcela zanevřel. A asi se mu nedivím.
Ale ještě zapeklitější situace nastává v případě, že problém spočívá v imobilizéru samotném, což může vyžadovat vyšší náklady. Někdy selže řídící jednotka imobilizéru, konkrétně jeho přijímač. Tato jednotka komunikuje s klíčem a umožňuje odemknout a nastartovat vozidlo. Nejvíce nepříjemný „detail“ celého problému je, že k opravě je třeba přivést do servisu nejen klíč, ale také vozidlo. Jelikož jej však není možné nastartovat, musíte zaplatit za odtah. Vpravdě inspirující.
Pokud je závada v klíči, je problém řešitelný relativně snadno
Klíč, ať už je to hlavní nebo náhradní, je totiž propojen s imobilizérem pomocí speciálního kódu. Pokud se pokusíte nastartovat vozidlo s neautorizovaným klíčem (například padělaným klíčem), systém zablokuje možnost spuštění motoru. Klíč a imobilizér komunikují bezdrátově, takže pokud je baterie vybitá, je komunikace znemožněna. Tato technologie je velkým přínosem v boji proti krádežím vozidel. Tedy v případě, že funguje a odradí zloděje. V případě, že začne žít svým životem a „postaví si hlavu“, máte o zábavu postaráno.
V případě, že problém souvisí s klíčem, je možné jej většinou rychle a bez větších nákladů vyřešit. Pokud nemusíme s autem do servisu , například pokud máme k dispozici náhradní klíč, můžeme hned odjet a problém vyřešit dodatečně. Ale i výměna baterie nebo překódování klíče jsou služby, které vám šikovný servis provede na počkání, speciálně pokud pochopí vaši situaci.
Nejhorší situace nastane, pokud problémem není klíč, ale řídící jednotka imobilizéru. Pak se i náklady se nevyhnutelně zvyšují, minimálně o odtah do servisu. Práce na imobilizéru bývají navíc naceněny vyšší hodinovou sazbou, přeci jen to není výměna oleje. Je také nutné počítat s nákupem dílů (náhradního imobilizéru) a v případě nedostupnosti s čekáním na jejich dodání a následnou výměnu. Což celé zkomplikuje, neb čas jsou peníze, pochopitelně. Jaké máte zkušenosti s imobilizérem vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!