Vláda bude rozdávat peníze na elektroauta, každý český podnikatel si na ně může sáhnout. Existuje ale riziko, že to zaplatíme my, běžní občané ČR.
Lidé se radují. Doba přeje různým pobídkám a dotacím a ti, kdo v tom umějí chodit, mohou díky vládním příspěvkům hodně ušetřit. Anebo se napakovat, ale to už je za hranicí legálnosti, byť o podvodech s dotacemi velmi často slyšíme v mediích. V sousedním Polsku řeší, že ceny nových aut jsou vysoké. A že to platí i pro elektromobily, byť právě ty jsou veřejně propagované a mají být smyslem nové mobility.
Když to nevyjde s dotacemi, zaplatíme to z vlastních kapes
Tam funguje program, prostřednictvím kterého zájemce dostane bonus v přepočtu cca 200 tis. Kč na koupi elektromobilu s cenou do 625 000 Kč. Anebo bonus 450 000 Kč při koupi auta na vodíkový pohon do ceny 1 500 000 Kč. Média také zmiňují zajímavou situaci v USA, v Kalifornii. Tamní řidiči hlásí, že za Tesla Model 3 platí v přepočtu 270 000 Kč. Věc zní pochybně, že? Ukazuje se však, že při nákupu lze skutečně získat zásadní výhody.
Ovšem pokud je člověk místním obyvatelem. Konkrétní kupující referuje, že koupil auto a na to se vztahovala sleva 80 000 Kč. Příspěvek na auto pak byl 150 000 Kč. Krom toho má fungovat místní program s pobídkou ve výši 80 000 Kč a federální daňovou úlevou ve výši dalších 150 000 Kč. Jeden by řekl, že je Kalifornie v tomto ohledu jedinečný stát, ale u nás jsou možnosti také. Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo Výzvu na podporu elektromobility.
Pro podnikatele má připraveno 1,95 miliardy korun. V rámci komponenty 2.4 Rozvoj čisté mobility si podnikatelé bez rozdílu velikosti budou moci zažádat o podporu ve formě záručního finančního nástroje kombinovaného s dotační složkou na nákup bezemisních vozidel a dobíjecích stanic. Jak tomu rozumět? Dá se říct, že situace v České republice je v tomto ohledu pozitivní.
Když to nezaplatí dotace EU, budou platit běžní občané ČR
Stát prostě plánuje rozdělit téměř dvě miliardy korun na podporu elektromobility. Tato podpora bude zahrnovat finanční příspěvky a bankovní záruky. Firmy budou moci zažádat o tuto podporu od ledna 2024 do září 2025. Má to ale háček. Aby mohlo Česko čerpat peníze z Nástroje pro oživení a odolnost EU na podporu elektromobility, je třeba, aby podnikatelé pořídili alespoň 4 555 elektromobilů.
Jinak podle kritiků budou vše platit Češi ze svého. Jinak řečeno, iniciativa je financována nejprve ministerstvem průmyslu, až po splnění podmínek EU budou náklady proplaceny. Tedy pokud nebudou pobídky uhrazeny z EU, zaplatíme to my z našich veřejných peněz. Vzpomeňte si na to, pokud to nevyjde a soused s firmou odvedle bude jezdit v novém autě za „vaše“ peníze.