Jeden z nejrespektovanějších manažerů v branži ve svém rozhovoru jasně dokazuje, kde dělá EU chybu. A vysvětluje, jaké to bude mít (neveselé) dopady pro celou Evropu.
Některá rozhodnutí EU jsou minimálně sporná, některá pak vyvolávají bouřlivé diskuse mezi jejich příznivci a odpůrci. Snaha „překlopit“ Evropu do úplné elektromobility a udělat z ní udělat zónu bezemisní dopravy je rozhodně jedním z nich. Norma EURO 7, konec spalovacích motorů a protlačování EV na všech úrovních nenechává chladné především ty, jichž se to dotýká nejvíce: výrobce automobilů. A jeden z nejrespektovanějších manažerů v oboru si pak rozhodně nebere servítky. Pojďme se na to podívat společně.
Green deal může pro Evropu znamenat ekonomický kolaps
Šéf Stellantisu, což je koncern zahrnující 14 automobilek (mj. Fiat, Alfa Romeo stejně jako Citroen nebo Jeep) je totiž přesvědčen, že snahy zachránit naši planetu a bojovat proti škodlivým účinkům emisí CO2 jsou samy o sobě chvályhodné. Problém je ale v tom, že Evropská unie podle něj jednoznačně vsadila na špatného koně. Což je mimochodem docela paradoxní s ohledem na to, že právě Stellantis se svojí „100% elektromobilitou do budoucna“ netají již poměrně dlouho dobu.
Co se tedy změnilo? Podle Carlose Tavarese bude mít rozhodnutí zavést tzv. Green deal velmi negativní důsledky pro evropský automobilový průmysl. Němečtí výrobci jako například Audi se musí obrátit na Číňany a nakoupit od nich technologie pro elektromobily. Auta vyráběná na starém kontinentu jsou v porovnání s čínskými protějšky stále výrazně dražší a podle Carlose Tavarese se tato situace k lepšímu nezmění. „Navíc to celé v důsledku zaplatí zákazník. Máme na to vůbec?“, ptá se v rozhovoru pro německý Der Spiegel Tavares.
A pokračuje: „Evropská komise zvolila velmi drahou technologii: elektromobilitu. Mohou si to dovolit jen někteří zákazníci. A nyní to vynucuje přísnými předpisy. To bude mít obrovské následky.“ Podle šéfa Stellantisu jde i o zavírání továren a krach mnoha firem. Připouští, že Evropská unie by měla mírnit své ekologické snahy a najít nějaký kompromis, například v podobě mild hybridů. Jsou levnější než elektromobily a citelně dostupnější pro větší počet zákazníků.
Odklon od elektromobility je pro EU momentálně nereálný
Odborníci a pozorovatelé z automobilového průmyslu doufají, že Evropská unie změní směr a nakonec uvolní předpisy. Že v tomto směru stále existuje naděje dokazuje nedávné odložení nové emisní normy EURO 7. EU ustoupila tlaku mnoha zemí a rozhodla se normu zmírnit. Nicméně, na kursu EU směrem k elektromobilitě se nic nemění. A jak píšeme v dalším článku, existuje už přesný plán, jak se budou stavět nabíječky a kolik mají nabízet výkonu. Cesta zpět? Obávám se opaku. Tavares ale pokračuje dále:
Carlos Tavares, Stellantis: „Výrobci mají potíže nabízet svým zákazníkům auta za dostupnou cenu s vysokými výrobními náklady. A zároveň obhájit svou ziskovost. Pokud se tomuto dilematu nepodaří vyhnout, skončí to špatně.“
Podle Tavarese bude výroba elektromobilů kdekoli na světě asi o 40 % dražší než srovnatelná auta se spalováním. Důležité je přitom to slůvko „výroba“, tedy včetně baterií, těžby surovin a dalších souvisejících činností. Nikoli jen smontování na lince, to je samo o sobě levné. A samozřejmě to bude muset někdo zaplatit – pravděpodobně koncový zákazník. Se všemi nedostatky, které elektromobily stále trápí, to nevytváří světlou budoucnost. Ekonomika je totiž pro většinu zákazníků nakonec důležitější, než ekologie.
Jak to vidíte vy, má Carlos Tavares pravdu? „Přepískla“ to Evropská unie natolik, že celá snaha o ekologii může nakonec skončit ekonomickým fiaskem? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!