Že je zima náročnějším obdobím se zvýšenými nároky na řidiče je obecně známo. Tím spíš je dobré dodržovat několik pravidel, abychom se z každé cesty vrátili v pořádku domů.
Jízda autem v zimě rozhodně není jednoduchá záležitost. I skvělí řidiči se mohou v obtížných silničních podmínkách dopustit chyb, jejichž napravování může být celkem drahé. Nemluvě o „nápravě“ na tom nejcenějším, co máme – na našem zdraví. Zima má zkrátka svá specifika, a jakkoli si můžeme myslet, že se nám nemůže nic stát a „venku není zima, ale teplo“, realita může být zcela odlišná. Proto je důležité dodržovat několik pravidel, výrazně snižujících případná rizika. Pojďme se na ně společně podívat.
Klidná a plynulá jízda je v zimě k nezaplacení
Během zimy se může zdát, že dopravní značky omezující rychlost jsou zbytečné. Řidiči totiž často jezdí stejně pomaleji, stav vozovky zkrátka nedovolí rychlejší jízdu. Klíčové slovo bezpečné zimní jízdy je ovšem plynulost. Všichni ze zkušenosti dobře víme, že i kritické, zmrzlé úseky se dají relativně bezpečně přejet, když se pokud možno vystříháme kontaktu s brzdou a plynem. A jedeme zcela uvolněně, plynule, bez snahy zbytečně zvyšovat rychlost nebo brzdit.
Brzdit s předstihem, včas a pozvolně
Nicméně když už jsme situací donuceni se brzdy dotknout, pak je opět klíčové brzdit spíše méně, ale s dostatečným předstihem. Jinými slovy opatrněji a pozvolněji, než na brzdu „dupnout“ v poslední chvíli a posledních metrech. Je totiž celkem logické, že na kluzkém povrchu se tento přístup může rychle otočit proti nám. Důležité je také udržovat dostatečnou vzdálenost od vozidla před sebou, aby měli čas na přiměřené brzdění. I při nízké rychlosti může totiž naše vozidlo potřebovat značnou brzdnou dráhu, než se úplně zastaví.
V zimě je více než kdy jindy „k nezaplacení“ systém ABS (protiblokovací brzdový systém). Tento systém umožňuje udržet kontrolu nad vozem při náhlém brzdění a zabraňuje blokování kol. Opravdoví mistři volantu dokáží s pomocí dobře nakalibrovaného ABS projet bez nehody úseky, které by jinak téměř jistě skončily smykem nebo nehodou. Je proto důležité se před sezónou, nebo i během ní ujisit, že asistenční systém je na našem vozidle funkční, s funkčními čidly a správným nastavením.
Avšak pozor: na kluzkém povrchu nám sice systém ABS zajistí bezpečné zastavení, avšak speciálně v zimě za cenu často značného prodložení brzdné dráhy. Někdy opakovaný mýtus o tom, jak ABS zkracuje brzdnou dráhu je speciálně v zimě zcela neplatný, na kluzkém povrchu ABS brzdnou dráhu prodlužuje!
S volantem to stejné: velmi klidně a plynule
Ačkoli by mnozí z nás rádi za volantem aspoň na chvíli vyzkoušeli styl, jakým na zamrzlých pláních Švédské rallye pilotují své speciály Thierry Neuville, Sébastien Ogier nebo Dani Sordo, v zimě a na silnicích vám to opravdu nedoporučujeme. Rallye speciály mají totiž zcela jiné parametry, co se stability a pohonu týče. Navíc rychlé pohyby volantů jsou často kompenzovány stejně rychlým „kontra“. A především roky zkušeností s rychlou jízdou na kluzkém povrchu.
Pro bezpečnou jízdu za běžné zimní situace platí přesný opak: klidné, spíše pozvolné pohyby volantu jdou ruku v ruce s klidným brzděním a celkově plynulým stylem jízdy. Čili v podobném duchu, jako veškerá zimní jízda: plynule a opatrně. Složitými zimními úseky byste měli v podstatě spíše opatrně „proplout“, protáhnout se bez výrazných změn směru a rychlosti, než je projíždět se zvýšenou razancí. Není tedy vhodné provádět náhlé nebo dynamické pohyby řízením, protože to často vede ke ztrátě kontroly nad vozidlem.
Zvýšená pozornost v bílé i černé tmě
Závěrem klasické varování: ať už je před vámi „bílá tma“ z hustého sněžení, nebo klasická černá na konto brzkého stmívání a dlouhých nocí, nezapomeňte na soustředění. Zima je krom složitých povětrnostních podmínek náročná na udržení koncentrace. Naše tělo je s absencí slunečního svitu nastavené do „udržovacího módu“ a projevuje se to mimo jiné ve snížené schopnosti dlouhodobě se soustředit. Ne nadarmo mnoho „chytřejších“ tvorů zimu zkrátka a jednoduše prospí.
My si však takový komfort nemůžeme zkrátka dovolit. Byť by za něj mnozí z nás dali tuším leccos. Včetně autora těchto řádků. Pokud jsme tedy i v zimě nuceni podávat nadstandardní výkony a „dolovat“ ze svého těla maximum, co se jeho duševních schopností týče, buďme současně soudní. Dopřejme tělu odpočinek, rozvrhněme si noční cesty, počítejme s tím, že únava může přijít rychleji a zrádněji, než v prosluněném letním dni, kdy je světlo do 22. hodiny. Odměnou nám bude bezpečné cestování a splněné pravidlo šťastného návratu. Existuje lepší bonus? Pochybuji o tom.
Jaké máte zkušenosti s cestováním v zimě vy? Také máte zvýšenou spotřebu kávy během nočních cest? Dejte nám vědět váš názor a napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!