Jeden člověk v jednom autě je málo, zavedeme povinnost minimálně tři lidi na jeden osobní automobil? Stát se zase ukázal, jsou tady nové typy parkovišť.
Jedno přísloví říká, že každá změna je dobrá. O tom, že by to platilo absolutně a vždy, se dá pochybovat. Motoristy čeká obvykle největší změna v pravidlech silničního provozu vždy s koncem starého a začátkem nového roku. Česká republika není výjimkou, i letos, respektive v příštím roce. Hned od 1. ledna nás čekají novinky. Některé pozitivní, jiné negativní. Část pak je zřejmě emocionálně neutrální a mezi ně jistě bude spadat i nová dopravní značka P+D.
Parkování na okraji měst napojené na MHD již funguje
Aby bylo jasno, tak „toho bude víc“, s příchodem roku 2024 se chystají v České republice významné legislativní změny v oblasti silničního provozu. V reálu nás čeká zavedení řady nových dopravních značek. Jednou z těch nových je značka pro parkoviště označená P+D. Jaké změny s sebou tato nová značka přináší a kde můžeme očekávat tato parkoviště? Souvisí s parkováním, to je podle vzhledu asi zřejmé hned na první pohled.
Nová značka se liší od již známých označení K+R a P+R. Zatímco K+R, neboli Kiss and Ride, označuje parkoviště určené pro krátkodobé zastavení nebo vyčkávání vozidel, zejména pro naložení a vyložení osob, které pokračují hromadnou dopravou. A P+R, neboli Park and Ride, je určeno pro parkování vozidel, jejichž řidiči pokračují veřejnou dopravou, nová značka P+D bude mít odlišný účel.
Parkoviště označená P+D jsou navržena pro vozidla, jejichž řidiči budou přestupovat do centra města jako spolujezdci v jiném vozidle. V čem je odlišnost od již známého typu parkoviště? Na rozdíl od existujících parkovišť typu P+R nebo K+R nedochází u P+D ke změně druhu dopravy. Jde pouze o přestup více osob do jiného vozidla. Toto opatření má za cíl podporovat sdílení automobilů a snižovat počet individuálních vozidel v centru města.
Bude vám do auta přidělen cizí člověk jako spolujezdec? Ne
Taková parkoviště tedy mohou být typicky na okraji velkých měst, u hranic s dálnicí. Ovšem bez přímého napojení na síť městské hromadné dopravy. Smysl to samozřejmě dává. Ona jízda s prázdným autem je jistě méně efektivní, než když jede automobil plně obsazený. Systém, který by toto ale cíleně a promyšleně řešil, neexistuje. Nějaká chytrá aplikace možná, ale bez návaznosti na oficiální parkoviště v metropolích. Je to na lidech.
Takže ano, jet v autě ve čtyřech a ne sám, jediný, to je ekologické i ekonomické. Ovšem je rozdíl mezi komunistickým nasazením povinného spolujezdce do auta a dobrovolnou sdílenou jízdou. Očekávat, že na parkovištích P+D budou stát fronty bezprizorních lidí, které bude někdo přidělovat ostatním lidem do aut, je nesmyslné. Ale domluvit se s více lidmi a pokračovat dále jedním vozem, to logiku jistě má.