Německé svazy technických kontrol v loňském roce prověřily miliony vozidel a přinesly velmi zajímavá čísla ve smyslu vůbec nejvíce nespolehlivých vozů.
Jaké byly nejčastější neduhy, se kterými se v průběhu kontrol precizní němečtí technici setkali? A které vozy vykazují nejmenší spolehlivost? Pokud se rozhodnete pro koupi nového či ojetého vozu, to poslední, s čím se chcete v následujících letech provozu svého auta setkat, jsou jeho časté nebo finančně náročné opravy. A to nemluvíme o době, po kterou budete bez vozu, než dojde k jeho opravám.
O spolehlivosti jednotlivých značek se vedou mezi řidiči sáhodlouhé diskuze, nicméně obecně mají dlouhodobě mezi lidmi nejlepší pověst patrně japonské, ale také německé značky vozů. Jaká je ovšem realita? A podle jakých ukazatelů se máme při výběru ojetiny řídit, abychom nenarazili a nelitovali svého rozhodnutí? Jedno vodítko bychom pro vás měli a v zásadě je jen na vás, zda je před koupí ojetého vozu zohledníte, nebo ne.
Miliony vozů různého stáří
Německé svazy technických kontrol přišly s velmi zajímavými výsledky průzkumu, které vzešly z jejich prohlídek vozů v loňském roce. Celkem 9,5 milionu vozidel se tak dostalo do jejich hodnocení v rámci nespolehlivosti. A my se nyní máme možnost přesvědčit, které modely se v rámci různého stáří ze všech těch zkontrolovaných vozů propadly ve spolehlivosti až na úplné dno.
Než se vrhneme na jednotlivá nelichotivá čísla, je třeba říci, že v průměru u 20 % vozů byly nalezeny v rámci průzkumu závažné technické závady. Kvůli nim se daným autům nepodařilo projít kontrolou napoprvé, a proto si jejich majitelé museli dát po odstranění závad ještě minimálně jedno další kolo technické kontroly.
Které vozy v průzkumu propadly?
Ale nebudeme vás dlouho napínat. Zde se můžete přesvědčit, které vozy dopadly v rámci německých technických kontrol v roce 2023 absolutně nejhůře v závislosti na svém stáří. Máme tu proto hned pět věkových kategorií aut, přičemž některé vozy se v různých kategoriích opakují, a to až příliš často. A takový výsledek už je možné pokládat za opravdu zásadní v rámci dané značky, či dokonce konkrétního modelu.
Vozy staré 2–3 roky
Průměrný počet závad v celé této kategorii byl 5,3 %.
Model | Odhalená závadovost |
Citroen C3 Aircross | 9,4 % |
Volkswagen Sharan | 9,4 % |
Dacia Dokker | 10,8 % |
Dacia Logan | 11,6 % |
Vozy staré 4–5 let
Průměrný počet závad v celé této kategorii byl 9 %.
Model | Odhalená závadovost |
BMW 2 Active Tourer | 16,7 % |
Volkswagen Sharan | 17,1 % |
Dacia Duster | 18,0 % |
Vozy staré 6–7 let
Průměrný počet závad v celé této kategorii byl 13,6 %.
Model | Odhalená závadovost |
BMW řady 5 | 23,8 % |
Dacia Dokker | 24,4 % |
Dacia Duster | 24,4 % |
Vozy staré 8–9 let
Průměrný počet závad v celé této kategorii byl 19 %.
Model | Odhalená závadovost |
Dacia Duster | 28,4 % |
Fiat Punto | 31,1 % |
Dacia Logan | 32,9 % |
Vozy staré 10–11 let
Průměrný počet závad v celé této kategorii byl 24,4 %.
Model | Odhalená závadovost |
Dacia Logan | 35,6 % |
Renault Twingo | 35,9 % |
Renault Clio | 36,4 % |
Bude poslední generace Dacií lepší?
Z těchto výsledků je naprosto evidentní, že se nejmenší spolehlivostí mohou „pochlubit“ vozy Dacia Duster a Logan. Přitom například Duster byl v loňském roce jedenáctým nejprodávanějším novým vozem v České republice a v celoevropském měřítku dokonce devátým. Majitelům nových Dusterů tak nezbývá než doufat, že se výrobci podařilo eliminovat některé budoucí nedostatky jeho vozů a noví majitelé Dacií nebudou již v prvních dvou až čtyřech letech litovat nákupu vozu právě této značky.
Mezi nejstaršími vozy v boji o nespolehlivost figurují kompaktní Renaulty a mezi „mladšími“ nečekaně vyčnívají dva modely BMW, ale také oblíbený rodinný VW.
Japonci stále vedou
Jako nejčastější problémy bez ohledu na stáří vozů němečtí odborníci uvádějí závady na zavěšení kol a brzdách, úniky motorového oleje, poruchy osvětlení a výfukového systému. Z toho vyplývá, že bychom měli při servisu ojetých vozů klást důraz právě na tyto potenciální závady.
Jinak jste si určitě také všimli, že mezi nejméně spolehlivými vozy nefiguruje ani jeden jediný japonský automobil, což opět posiluje dlouhodobý názor, že jsou japonská auta spolehlivější než ta od evropských výrobců. A tento fakt doporučujeme vzít před výběrem další ojetiny v potaz.