Proč všichni kupují tuto ojetinu? Tajemství je ukryto v jediné věci. Až ji uvidíte, budete ji chtít také

Některé modely Fordu vynikají famózním naladěním podvozku. A když se k nim přidá i praktičnost, je téměř ideální auto na světě. Tento S-Max je toho zářným příkladem.

i Zdroj fotografie: S vědomím City Automobile
                   

Když začneme takříkajíc od konce, tak můžeme s klidným svědomím v srdci prohlásit, že Ford S-Max je jedním z nejlepších rodinných aut. Má pár nedokonalostí, ale ty (ve své první generaci) dohání na MPV bravurními jízdními vlastnostmi. Jízdní vybavenost je příkladná, hraničící až se zábavným charakterem hravého podvozku. Pokud lze říct, co S-Maxu chybí, tak optikou rodiče třeba posuvné boční dveře, tam má navrch Chrysler Voyager.

Málokteré auto je tak univerzální a umí nabídnou (skoro) vše

Nicméně Ford S-Max I. generace, vyráběný v letech 2006 až 2015, bezpochyby představuje elegantní a prostorné MPV s výrazným důrazem na výkon a jízdní vlastnosti. Tato sportovně-rodinná varianta druhé generace Fordu Galaxy má svou technikou velmi blízko Fordu Mondeo III (Mk4). Co to znamená? Že je de facto zajištěna spolehlivost a pohodlí při jízdě. Díky sdílené platformě a pohonnému ústrojí s Fordem Mondeo III zůstává S-Max věrný kvalitnímu základu. Odpovídající zesílení některých dílů zavěšení kol zajišťuje spolehlivost podvozku, ale u modelů s vyšším nájezdem může dojít k volným silentblokům zadní nápravy.

iZdroj fotografie: S vědomím City Automobile

To se projevuje „plavající“ zádí při nerovnostech. Nafta, nebo benzín? Při výběru motorizace je důležité vzít v úvahu preferovaný typ paliva. Přeplňované čtyřválce EcoBoost jsou v pořádku. Zejména s objemem 1.6 litru poskytují efektivní výkon a slušnou spotřebu, aniž by byly náchylné k vážnějším poruchám. Přesto jsou nejčastěji zákazníky kupovány dieselové varianty pro svou mechanickou odolnost. V oblibě je hlavně dvoulitrový diesel s výkonem 103 nebo 120 kW. Ty se jeví jako optimální volba, poskytující dostatek síly pro zvládnutí vyššího zatížení.

Benzíny od Fordu raději ne, francouzské diesely jsou lepší

Motor 1.8 TDCi, byť solidní, mívá někdy problémy s odolností spojky a dvouhmotového setrvačníku. Jinak řečeno s tímto agregátem mohou přijít neplánované výdaje. Jde totiž o motor z dílny značky Ford, kdežto 2.0 TDCi a 2.2 TDCi jsou výtečné, a to i díky svému původu ve francouzském koncernu PSA. Jakkoli větší z dieselů ve starší verzi 129 kW sice táhne jako býk, ale jde těžce do otáček a mívá víc problémů než novější verze se 147 kW.

Dostupná ojetina pod kapotou skrývá nejvýkonnější diesel všech dob. Monstrózním výkonem vypráská kdejaký sporťák

Je třeba vnímat, že starší vozy s automatickými převodovkami nemají příkladnou odolnost. Podobně jako u Mondea se občas vyskytují i rozličné drobnější závady elektroinstalace. Příčiny jsou leckdy hodně banální, typicky jde o průnik vlhkosti do kabeláže. Mezi typické závady patří opotřebená spojka či závady dvouhmotového setrvačníku u TDCi. Typické jsou odstávající okenní lišty nebo nerozpoznání pasivního klíče u bezklíčového přístupu.

Trpí elektroinstalace, na vině je často pouze vlhkost

Ozvat se mohou klepající tyčky předního stabilizátoru nebo vůle v zadní nápravě. Doslova slyšet mohou být i opotřebená ložiska poloos u TDCi s vysokými nájezdy. Závady parkovací brzdy a automatických převodovek jsou obvyklé. Může být zaseklá roleta střešního okna. Známé jsou, jak už bylo řečeno, potíže elektroinstalace, oxidující konektory kabeláže.

Motor, který lze doporučit, je už jmenovaný 2.0 TDCi s výkonem 120 kW. Tato nejvýkonnější verze naftového dvoulitru má dostatek síly, zvládá hravě vyšší zatížení. Má rychlé reakce na plyn a plynulý průběh točivého momentu. Z pohledu výdrže je silnou stránkou filtr DPF regenerovaný vstřikem nafty do výfuku. S tím odpadá problém s ředěním motorového oleje naftou. Běžná spotřeba kolem 7,5 litru nafty také jistě potěší.

iZdroj fotografie: S vědomím City Automobile

Aktuálně je na německém inzertním serveru v nabídce Ford S-Max ve výbavě Business Edition. Jde o sedmimístnou variantu po druhém majiteli, s německým původem. Auto je z roku 2014 a má pod kapotou doporučovaný naftový dvoulitr. Výbava je slušná, podle fotek i stav na první pohled, samozřejmě koupě bez prohlídky by i tak byla riskantní. Pokud by auto prošlo prověrkou, tak za cenu v přepočtu 310 000 Kč dává smysl pro početnou rodinu s tatínkem, který skutečně rád řídí.

Co říkáte na sedmimístnou variantu S-Maxe?

Zdroj: Mobile
Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články