Pokles ceny auta je parametrem, který řada lidí zohledňuje při výběru. Statistici iSeeCars spočítali, které vozy po 5 letech nejvíce a které nejméně klesají na ceně.
V případě, že si neplánujete ponechat zakoupený vůz až do jeho totálního konce, kdy se stane neopravitelným (byť jen z pohledu nákladů na opravy), rozhodně se před jeho koupí vyplatí uvažovat o jeho budoucí prodejní ceně. Čím větší cenu při následném prodeji získáte, tím více si budete moci dovolit investovat do pořizovací ceny dalšího auta.
Konečně přehledný žebříček cenových držáků i propadáků
Ale podle čeho se v rámci poklesu budoucí ceny konkrétního auta orientovat? Mnozí se v tomto ohledu radí se svými automechaniky, jiní pracně porovnávají současnou a budoucí cenu na autobazarech a internetových nabídkách s ohledem na to, na jak dlouho si hodlají vůz pořídit, než jej vymění za novější.
My jsme s nadšením objevili novou studii společnosti iSeeCars, která přináší ve smyslu poklesu cen aut velmi jednoduchý přehled. Nenajdete v něm samozřejmě všechny vozy, které jsou na trhu dostupné, ale možná budete mít štěstí a najdete v žebříčku právě vozy, které jsou ve vašem hledáčku, nebo si alespoň uděláte hrubou představu ve smyslu jednotlivých typů vozidel a také jejich značek.
Co nekupovat? Elektromobily jasný propadák oproti hybridům
V rámci studie byly analyzovány ceny 1,1 milionu vozů prodaných v letech 2022–2023. Ukázalo se, že auta nyní ztrácejí svoji hodnotu podstatně méně než před pandemií covidu. Průměrná ztráta ceny vozu aktuálně činí 38,8 % oproti 50 % v roce 2019. Můžeme si to samozřejmě vysvětlovat tím, že nyní je po autech obecně větší poptávka než v době pandemie. Z průzkumu také vyšlo, že cena elektromobilů klesá rychleji než u modelů se spalovacími a vznětovými motory, a to v průměru o 49,1 % za 5 let.
O ojeté elektromobily jednoduše není takový zájem jako o nové. Kupující se bojí poklesu kapacity elektrobaterií a potenciálních vysokých cen oprav těchto ojetin. Naproti tomu auta s hybridní motorizací ztrácejí na ceně podstatně méně, a to konkrétně 37,4 %. Lidé si prostě na hybridy již zvykli a očekávají od nich jak nižší spotřebu, tak menší poruchovost, respektive nižší náklady na servis.
Porsche jako nečekaný bič na pokles cen skutečně funguje
Dnes populární crossovery, respektive menší SUV s klasickými motory se znehodnocují o 41,2 % a nejlépe si vedou pick-upy, které ztrácejí pouze 34,8 % své původní ceny. O pick-upy je konečně i na evropském trhu stále větší zájem jak kvůli jejich užitné hodnotě, tak bezpečnosti. V neposlední řadě jsou navíc vnímané jako vysoce spolehlivé.
Výborně si v ohledu malého poklesu ceny vedou sportovní vozy. Řada jejich majitelů je vnímá jako zajímavou investici, ale také jednu z posledních šancí na pořízení nového nebo lehce ojetého sportovního vozu před dobou, než se přestanou auta se spalovacími a vznětovými motory zcela vyrábět. Největšími držáky současnosti z pohledu budoucí ceny jsou vozy Porsche 911 (ztrácí 9,3 % z ceny za 5 let) a Porsche 718 Cayman (-17,6 %). Výborně si drží svoji hodnotu také vozy značek Toyota a Subaru.
Ojeté vozy s nejmenší ztrátou ceny v horizontu 5 let:
- Porsche 911 Coupe – 9,3 % (405 305 Kč)
- Porsche 718 Cayman – 17,6 % (299 532 Kč)
- Toyota Tacoma –20,4 % (187 241 Kč)
- Jeep Wrangler – 20,8 % (200 502 Kč)
- Honda Civic – 21,5 % (130 300 Kč).
- Subaru BRZ – 23,4 % (181 753 Kč)
- Chevrolet Camaro – 24,2 % (181 753 Kč)
- Toyota C-HR – 24,4 % (149 900 Kč)
- Subaru Crosstrek – 24,5 % (161 593 Kč)
- Toyota Corolla – 24,5 % (129 920 Kč)
- Ford Mustang – 24,5 % (23 184 Kč)
- Porsche 718 Boxster – 25,1 % (452 838 Kč)
- Kia Rio – 25,8 % (112 134 Kč)
- Porsche 911 Cabrio – 26,0 % (945 884 Kč)
- Honda HR-V – 26,2 % (163 923 Kč)
- Subaru Impreza – 26,2 % (155 164 Kč)
- Chevrolet Spark – 26,6 % (107 161 Kč)
- Toyota RAV4 – 27,2 % (198 419 Kč)
- Hyundai Accent – 27,4 % (119 907 Kč)
- Toyota 4Runner – 27,4 % (294 492 Kč)
- Chevrolet Corvette – 27,5 % (508 748 Kč)
- Subaru Impreza – 27,8 % (160 339 Kč)
Manažerské prémiovky hrozí extrémním propadem ceny
Není až tak velkým překvapením, že prémiové tzv. manažerské modely ztrácejí po pěti letech většinu své hodnoty. Tyto ojetiny jsou jednak náročné na spotřebu, a navíc hrozí horentními náklady na servis. Nejvíce se znehodnocují velké výkonné sedany, jako je Maserati Quattroporte (-64,5 %) nebo BMW řady 7 (-61,8 %). Moc dobře na tom nejsou ani Audi a vozy značky Cadillac.
Které vozy ztrácejí na ceně za 5 let nejvíce:
- Maserati Quattroporte – 64,5 % (2 029 171 Kč)
- BMW řady 7 – 61,8 % (1 622 745 Kč)
- Maserati Ghibli – 61,3 % (1 313 155 Kč)
- BMW řady 5 hybrid – 58,8 % (850 640 Kč)
- Cadillac Escalade ESV – 58,5 % (1 431 024 Kč)
- BMW X5 – 58,2 % (1 004 147 Kč)
- Infiniti QX80 – 58,1 % (1 061 737 Kč USD)
- Maserati Levante – 57,8 % (1 251 219 Kč)
- Jaguar XF – 57,6 % (889 728 Kč)
- Audi A7 – 57,2 % (1 095 750 Kč)
- Audi Q7 – 56,8 % (934 774 Kč)
- Cadillac Escalade – 56,5 % (1 323 683 Kč)
- Audi A6 – 56,3 % (856 844 Kč)
- Volvo S90 – 55,8 % (792 176 Kč)
- Mercedes-Benz třídy S – 55,7 % (1 580 611 Kč)
- Lincoln Navigator L – 55,5 % (1 281 817 Kč)
- Mercedes-Benz GLS – 55,5 % (1 221 315 Kč)
- Tesla Model S – 55,5 % (1 347 248 Kč)
- BMW řady 5 – 55,3 % (892 774 Kč)
- BMW X5 – 54,7 % (895 820 Kč)
- Lincoln Navigator – 54,7 % (1 200 236 Kč)
- BMW X5 M – 54,0 % (1 484 604 Kč)
- Range Rover – 53,9 % (1 542 777 Kč)
Zjistili jste, že právě váš vůz ztrácí na ceně opravdu drasticky? Možná je to správný moment v případě příštího nákupu auta uvažovat o jiném modelu, nebo dokonce značce. Málokomu z nás je přece jedno, že po pěti letech získá za svůj vůz už jen polovinu jeho původní hodnoty, nebo ještě méně. Vozy Toyota, Subaru, Honda, nebo dokonce Porsche jsou tedy z pohledu poklesu jejich budoucí ceny velmi správnou volbou.