Jedna z největších předností evropských automobilů se po nejnovějších testech Euro NCAP rozplynula jako pára nad hrcem. Čína je i tady lepší. Jak je to vůbec možné?
Určitě si ještě pamatujeme dobu, kdy spojení „evropské auto = bezpečné auto“ bylo cosi jako axiom. Nepsaný zákon. Univerzální pravda. Zkrátka něco, co je naprosto samozřejmé a o čem se vůbec nediskutuje. A pokud ne zrovna extra bezpečné, tak alespoň bezpečnější než většina ostatní světové produkce. Krom „Amerik“ s pětilitrovou V8 pod kapotou, samozřejmě. Asie? Čína? K smíchu. Po výsledcích testů Euro NCAP za rok 2023 však většinu z nás smích přejde. Kdysi samozřejmé a jasné se rozplynulo jako pára nad hrncem. Pojďme se na to podívat společně.
Výsledky jsou naprosto skvělé. Tedy pro Čínu
Není žádným tajemstvím, že nárazové testy Euro NCAP jsou důležitým determinantem pro kupce automobilů. Jak se automobilový průmysl vyvíjí, specialisté zlepšují postupy k zajištění bezpečnosti řidičů v Evropě. Nové testy jsou přísnější a berou v úvahu mnoho nových bezpečnostních systémů. Specialisté zkoumají auta jak z hlediska spolehlivosti varovných systémů pro řidiče, tak z hlediska jejich příspěvku k předcházení kolizím s chodci, cyklisty a dalšími vozidly.
Vyhodnocení a shrnutí výsledků jednotlivých testů každého nového vozu, který přichází na trh, je pro nás všechny milníkem pro bezpečnost mobility. Se vznikem čínských značek, zejména elektrických, získali specialisté Euro NCAP mimořádně zodpovědný úkol. A hodnocení některých z nich je opravdu zajímavé. A nyní, na konci roku 2023, už známe odpověď na to, jak jsou na tom vozy z Číny, Japonska a Jižní Koreje ve srovnání s evropskými značkami. Výsledek je překvapivý a spíše „znepokojující“. Tedy pro tu Evropu, abychom byli přesnější.
Největší a nejmodernější VW je druhé – mezi dvěma „Číňany”
Podle údajů oznámených Euro NCAP provedla organizace v roce 2023 nárazové testy a posoudila 17 nových modelů. A to jak u spalovacího motoru, tak u elektromotoru. Mezi nimi bylo devět z Číny, tři z Evropy, dva z Japonska, dva z Jižní Koreje a jeden z Vietnamu (VinFast VF8). Podle údajů organizace nové modely čínských výrobců výrazně překonaly modely jiných společností, což definitivně vyvrací dosavadní představy a stereotypy.
Jak vidíte, když je kritériem bezpečnost dospělých cestujících, nachází se Nio ET5 na vrcholu žebříčku s 96 %. Na druhém místě je Volkswagen ID. 7 se skóre 95 % a na třetím pak další model pro Nio – EL7 se skóre 93 %. Není žádným tajemstvím, že všechny zmíněné modely získaly konečný výsledek maximálních pěti hvězdiček v testu Euro NCAP. Jinými slovy? Absolutně nový elektrický VELKÝ Volkswagen je mezi dvěma „Číňany”, navíc jedné značky??? Nevídané, neslýchané. Co na to vývojáři v Německu?
Čína je skvělá i v dalších kritériích
Zamíchejme kartami: co kdyby hodnotícím kritériem byly systémy varování řidiče a předcházení kolizím, které jsou standardní výbavou? Překvapení po druhé: I zde jsou Číňané opět na prvním místě. Zvláštní zmínku si zde zaslouží nový smart #3 se skóre 85 % bodů. Následuje opak: velké SUV od Mercedesu EQ-E se stejným hodnocením. Mírně však zaostal v oblasti bezpečnosti dospělých cestujících a bezpečnosti chodců. Na třetím místě se umístila Kia EV9 s výsledkem 83 %. Zde byl každý ze zmíněných modelů ohodnocen maximálním počtem pěti hvězdiček.
Je známo, že příliv čínských vozidel se zvyšuje. Mnohá z nich lze zakoupit i v Čechách. Vynikající pětihvězdičkové hodnocení v náročných testech Euro NCAP nás vede k zvědavosti, co přinese rok 2024. Dá je vedení Euro NCAP opět na stejnou úroveň, nebo možná ještě vyšší než u těch, jež se vyrábějí v Evropě? Nepochybujeme, že specialisté Euro NCAP budou mít příští rok co dělat. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět váš názor do diskuse pod článkem, děkujeme!