Navzdory jasným pravidlům na kruhovém objezdu řidiči stále chybují. Na vině je samozřejmě jejich detailní neznalost dopravních předpisů. Víte vy, jak správně řídit na „kruháči“, nebo patříte mezi hazardéry?
Kruhových objezdů je najednou ve městech, ale i menších obcích čím dál tím více. Jejich projetí je ve srovnání s klasickými křižovatkami se čtyřmi, nebo dokonce i více „rameny“ nejen pro řidiče jednodušší, ale mnohdy také pomáhají „kruháče“ v dané lokaci urychlit provoz. Bohužel však ani dnes spousta řidičů vlastně nezná pravidla průjezdu kruhových objezdů, a tím riskuje potenciální škody na zdraví a vozech svých i ostatních účastníků tohoto ekvivalentu křižovatky.
Pokud bychom se zaměřili na to, proč je kruhový objezd pro své účastníky jednodušší ve srovnání s klasickou křižovatkou, odpověď zní – vyžaduje menší nároky na řidičovu pozornost. Před vjezdem na „kruháč“ prostě stačí sledovat jen a pouze vozy přijíždějící po kruhovém objezdu zleva. A naopak, při jízdě po kruhovém objezdu sleduje řidič vozy přijíždějící zprava. Jak to zní prostě, že? Ale ve skutečnosti to tak jednoduché není.
Značka měnící přednost
První zádrhel je totiž v tom, když je před kruhovým objezdem značka Stůj, dej přednost v jízdě. V takovém případě mají přednost všichni účastníci kruhového objezdu (vozidla, cyklisté i jezdci na zvířatech) a řidič, který chce na kruhový objezd vjet, jim přednost musí bezvýhradně dát.
Pokud však komunikace ústící do kruhového objezdu touto značkou označená není, je situace naprosto jiná. V takovém případě platí jednoduše přednost zprava. Pro příklad – řidič vozidla, jež jede v tomto případě po kruhovém objezdu, musí dát přednost vozidlu, které na kruhový objezd vjíždí. Také to můžeme říci jinak. V situaci, kdy chcete vjet na kruhový objezd a před kruhovým objezdem nevidíte dopravní značku Stůj, dej přednost v jízdě, pak máte přednost vy.
Sledování značení před kruhovým objezdem je tedy naprosto zásadní a od něj se v daný moment odvíjí, zda máte, nebo nemáte přednost. Přehlédnutí značky Dej přednost v jízdě může znamenat nehodu. Nespoléhejte tedy jen na to, že víte, že je to kruhový objezd, ale buďte k dopravnímu značení pozorní stejně jako na klasických křižovatkách.
Blinkr pouze před opuštěním kruhového objezdu
Druhý problém spatřují řidiči v tom, kdy mají a kdy nemají v rámci kruhového objezdu zapnout blinkr. A opět zbytečně. Zde je totiž situace ještě jednodušší. Signalizaci o změně směru dává řidič pouze při výjezdu z kruhového objezdu nebo v případě, že je kruhový objezd víceproudý a řidič se svým vozem přejíždí z jednoho pruhu do druhého.
Dávat blinkr před vjezdem na kruhový objezd (což řidiči stále často dělají), je dopravními předpisy vysloveně zakázáno. Nikdy v tomto případě neblikejte, i kdybyste chtěli okruh opustit hned na prvním jeho výjezdu. Pouze vjeďte na kruhový objezd směrem doprava a blikejte teprve v momentu, kdy se rozhodnete jedním z výjezdů kruhový objezd opustit. Samozřejmě ještě před odbočením.
Raději pozor na ostatní řidiče
Doufáme, že jsme vás tímto článkem naučili, jak správně „pracovat“ s kruhovým objezdem, nebo jsme vám v tomto ohledu alespoň osvěžili paměť. Kruhové objezdy v České republice rostou jako houby po dešti a je nutné být nejen dobře informovaný o tom, jak se stát správně jejich účastníkem, ale navíc zde buďte ostražití i v rámci chování ostatních řidičů kolem vás. Ne každý musí být tak dobře znalý dopravních předpisů jako vy a může udělat chybu. Z toho důvodu je především extra rychlá jízda v rámci kruhového objezdu vyslovený hazard.