Během zimní sezóny se řidiči potýkají s mnoha výzvami. Sjíždění zasněžených či jinak hůře sjízdných svahů patří rozhodně k nim. Jak tedy bezpečně sjet každý kopec?
Bezpečné sjíždění často táhlých a dlouhých klesání v zimním období bývá někdy strašákem i pro zkušené řidiče, natož pro ty, kdo se do podobné situace dostanou třeba jen několikrát za rok. Strach z toho, že nám to „ujede” a pojedeme dolů samospádem, bez možnosti kontrolovat směr, a především bez možnosti zpomalit nedává mnohým spát. Přitom stačí dodržovat několik pravidel a ani (základně ošetřené) svahy Alp pro vás nemusí být strašákem. Pojďme se na tajemství bezpečného sjíždění podívat společně.
Cestování po horách nahoru a dolů
Prvním pravidlem bezpečného cestování v horském terénu je správná volba převodového stupně a přizpůsobení rychlosti aktuálním podmínkám na silnici. Do kopce není od věci snížit rychlost, jet na nižší rychlostní stupeň a pokud možno plynule. Důležitější než celková rychlost je schopnost mít pod pedálem plynu dostatek síly a případné nutné korekce v náročných momentech. A opět: kouzlo je skryté v plynulosti: „Dokud to jede, snažte se především vyjet”, bez velkých korekcí. Lepší pomaleji, ale jistě.
Naopak při sjezdu z kopce v zimě je rozumné využít valivý odpor a možnost brzdění motorem. Což je postup, který postupným zařazováním nižších rychlostních stupňů dokáže plynule snižovat rychlost automobilu. S důrazem na slůvko „plynule”. Pokud se pedálu plynu ani nedotkneme, ventil nasávání vzduchu se uzavře a vytvoří se podtlak, následní omezení proudění vzduchu do válců vede k odsávání energie, což ve finále vytváří brzdnou sílu motoru a efektivně zpomalí vozidlo.
„Nestát” na brzdě, brzdit přerušovaně, pozor na přehřátí!
Přehřáté brzdy jsou velkým rizikem pro bezpečnost při jízdě z kopce dolů. Pokud se obáváme ztráty kontroly nad vozem a držíme stisknuté brzdové pedály, může dojít k úplnému přehřátí brzdových kotoučů i destiček. Trvalé tření totiž výrazně zvyšuje teplotu, dlouhodobé vystavení vysokým teplotám pak vede k rychlému a poměrně zásadnímu snížení účinnosti brzdění. Proto je tak důležité používat brzdění motorem. A brzdit přerušovaně, rozhodně „nestát na brzdě delší dobu”.
Při jízdě z kopce v zimě je nutné sledovat stav vozovky ve více rovinách. Za prvé je důležité věnovat pozornost přilnavosti povrchu. Pokud jsou viditelné skvrny ledu nebo sněhu, je rozumné zpomalit, neriskovat, nenajíždět na ně v riskantních úhlech. Neb nevíte, jak vaše auto v klesání (a brzdění současně) zareaguje, poku ztratí adhezi. Současně je nezbytné dodržovat bezpečnou vzdálenost od vozidel před námi. V podmínkách omezené přilnavosti je pochopitelně brzdná dráha výrazně delší. A samozřejmě, to snad ani nemusíme zdůrazňovat: podmínkou a alfou a omegou veškerého úspěchu jsou kvalitní, nesjeté zimní pneumatiky.
Někomu to vyhovuje pomaleji. To je zcela v pořádku, ostatní počkají
Je také vhodné se vyhnout jakýmkoli náhlým manévrům v horském terénu a raději se zaměřit na plynulou jízdu, což je klíčové pro bezpečný pohyb v horách. Je také třeba si uvědomit, že spěch není dobrým rádcem. Pokud se tak cítíte bezpečněji a potřebujete jet pomaleji než ostatní účastníci silničního provozu, je to v pořádku. Jeďte přesně tak, jak vám to vyhovuje. Cíl je jediný: být dole v pořádku a připraven na další cestu. K tomu vám držíme všechny palce!