Necháváte sníh na autě? Koledujete si o solidní pokutu, policie o jedné speciální věci vůbec nemíní diskutovat

Neočistit důkladně vozidlo od sněhu před vyjetím na silnici je nejen v rozporu se zákonem, ale i nebezpečné pro vás i pro okolní řidiče. O pokutě od policie ani nemluvě.

i Zdroj fotografie: peterolthof / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Ačkoli sněhové dny momentálně poněkud ustoupily klasicky teplé české zimě, neznamená to, že se věci nemohou ze dne na den změnit. Ostatně všichni si pamatujeme „překvapení“, které v Čechách nastalo zkraje prosince. Kdy, považte, začalo sněžit. A to pravda o trochu více než „3 centimetry, u muzea čtyři“, jak zpívá ve svém šlágru Jarek Nohavica. Zima tady s námi bude ještě minimálně dva měsíce, je tedy dobré vědět, jak se popasovat se sněhovou nadílkou na autě ve vztahu k pravidlům silničního provozu. Pojďme se na sněhuláky na autě podívat společně.

Dikce zákona je poměrně neúprosná

Není asi nutné opakovat poučku, že jedním ze základních pravidel bezpečnosti v silničním provozu je udržovat čistotu vozidla. To znamená odstranit sníh, led, bahno a další nečistoty, které mohou omezit výhled řidiče. Sníh a led na autě totiž mohou bezesporu ohrozit bezpečnost jak vaši, tak především okolních účastníků silničního provozu. A také se seznámíme s pokutami, které se týkají sněhu na vozidlech nejen v České republice, ale i v ostatních zemích Evropské unie.

Už máte přezuto na zimní pneumatiky? Nepotěšíme vás: Častá chyba má vliv na bezpečnost, měli byste je prohodit

iZdroj fotografie: Depositphotos

Řidič má povinnost očistit vozidlo od ledu a sněhu podle ustanovení § 5 odst. 2 písm. i) a písm. j) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Zákon přesně stanovuje, že řidič nesmí řídit vozidlo, které je znečištěné, pokryté námrazou nebo sněhem, což by znemožňovalo výhled z místa řidiče směrem vpřed, vzad a na strany. Řidič také nesmí řídit vozidlo, na kterém nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

Následky uvolněného sněhu a ledu bývají někdy tragické

Pokud neodstraníte sníh ze střechy svého vozidla a náhle zablokujete brzdy, sníh se sesune na přední sklo a znemožní vám výhled. Teď si představte situaci, kdy jedete rychlostí 130 km/h na dálnici. V případě vozidel s nákladními přívěsy je sníh a led na střeše zvláště nebezpečný pro provoz. Podívejte se na záběry, které ukazují, jak nebezpečně se tyto odletující částice sněhu a ledu mohou projevit:

Jak je to s povinností řidičů kamionů odstraňovat sníh? Ometání je může dostat do problémů, ale ohrožují tak ostatní

Pokud pak vyjedete s vozidlem, které je pokryté sněhem, ledem nebo jinými nečistotami, jež brání řidiči ve výhledu z vozu, „koledujete“ si samozřejmě o pokutu. V Česku můžete dostat až 2 000 Kč v rámci blokového řízení, nebo 2 500 Kč ve správním řízení. Na Slovensku je pokuta za sníh na střeše 60 €. V Německu zaplatíte 20 € za sníh na karoserii a 80 € v případě ohrožení ostatních. V Rakousku jsou ovšem zcela jinde: až drakonických 5 000 € pokuta v případě ohrožení ostatních nebo zavinění nehody. Ve Švýcarsku pak až 200 CHF.

Pokuta je však pouze minimální sankce za vaše chyby. Je důležité si uvědomit, že odletujícím sněhem nebo ještě nebezpečněji ledem z vozidla můžete způsobit vážnou dopravní nehodu, která může mít mnohem horší následky než vysokou pokutu, jako například zákaz řízení, vězení, nebo dokonce ztrátu lidského života.

Necháváte zbytky sněhu na autě, nebo důkladně čistíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články