Statisticky se tato auta dožijí nejvyššího nájezdu kilometrů. Patří mezi ně i to vaše? Kupodivu to má háček

Některé modely aut jsou v podstatě nesehnatelné s nízkým nájezdem kilometrů, přesto bývají v dobrém technickém stavu. V čem je tedy ukrytý háček, který některé kupce odrazuje?

i Zdroj fotografie: Alexander Migl / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Položili jste si někdy otázku, čím to je, že některá auta se prodávají s opravdu velkými nájezdy, a jiná se do podobných „kilometrových vod” často ani nepodívají? Jak je možné, že některé modely (často německých „prémiovek”) mají (ideálně nestočené) tachometry začínající dvojkou, nezřídka trojkou, a jiné nikoli. Znamená to, že ty jedny jsou nutně lepší a ty druhé horší? Zajímavá otázka. Podívali se na ni i experti z carVertical a my se na ni podíváme společně také.

Vyšší nájezdy jsou u některých vozidel v podstatě normou

Manipulace s najetými kilometry je neustálým jevem, a proto uvědomělý spotřebitel stojí před výzvou najít spolehlivý ojetý vůz. Výzkum, který provedla společnost carVertical v Německu, vrhá světlo na statistický počet najetých kilometrů různých značek vozidel a poskytuje cenné informace pro kupující i prodávající. Například mezi vozy z roku 2008 mají Volvo, Audi a BMW nejvyšší průměrný nájezd: 244 505 km, 210 190 km a 209 411 km. Mezi 10letými auty je zase lídrem Škoda (177 880 km), následovaná Volvem a Audi.

Nejlepší motor světa 1.9 TDI – svatý grál všech mechaniků najel 700 000 km v Golfu a je stále ve skvělém stavu

Na základě těchto údajů je vidět, že vozidla prémiového segmentu statisticky urazí během své automobilové životnosti větší vzdálenost. Je velmi možné, že Volvo S60 nebo Audi A6 se staví hlavně mimo město. Proto je při dobré servisní historii stále velmi přijatelná vzdálenost přes 200 000 km. To je mimochodem zajímavá myšlenka. Německo je protkané sítí dálnic, velmi komfortních a velmi rychlých. Není nic nereálného přejet půlku Německa na obchodní jednání a večer být u rodiny.

Německé „dálniční křižníky” spolykají stovky tisíc kilometrů, ani nemrknou

S vozy, jako jsou Audi A6 nebo Mercedes E-Klasse, se z takové cesty stává denní rutina, ani ten vůz, ani jeho posádka to nevnímají jako cokoli výjimečného. Ta auta jsou zkrátka na podobný styl zacházení postavená. Je tedy opravdu možné, že by se určité modely vozů stavěly přímo s „budoucím určením”, aby najížděly astronomické porce kilometrů, a jiné nikoli? Něco na tom může být. A je to pochopitelně zohledněno v ceně.

Chalupář prodává „obyčejný“ Mercedes za 125 300 Kč. Neví však, jaký poklad mu ve skutečnosti dřímá v garáži – kšeft roku

S Mercedesem E-Klasse (v zásadě s jakýmkoli klasickým Mercedesem) opravdu ujedete stovky tisíc kilometrů a nebude to na něm moc poznat. Nicméně vás pořízení i provoz bude stát jiné peníze než třeba Fiat Panda, která bude po stejné dávce kilometrů vypadat zcela jinak. Pochopitelně, jsou auta do města a jsou auta na dálnice. Liší se od sebe celkem zásadně. Co z toho ale vyplývá pro kupce ojetin? Jedna popravdě zajímavá skutečnost:

Kvalitní vozy mívají více najeto, protože jsou kvalitní

„Vozy s mnohem vyšším počtem najetých kilometrů, než je průměr na trhu, mohou být méně předvídatelné z hlediska provozních nákladů, protože jejich opotřebované součásti jsou náchylnější k poruchám. Bez ohledu na to bude mít poměrně ceněný vůz s původním počtem najetých kilometrů vždy vyšší cenu než auto se stočeným počítadlem kilometrů a nadhodnocenou cenou,“ říká Matas Buzelis, automobilový expert a vedoucí oddělení komunikace společnosti carVertical.

iZdroj fotografie: Audi

Matas Buzelis, automobilový expert z carVertical, dále upozorňuje, že auta s vyšším kilometrovým nájezdem jsou často levnější. Logicky. To však s sebou nese riziko podvodu ze strany prodejců, kteří rádi „kreativně manipulují” s tachometrem za účelem získání vyšší ceny. Kupující by měli být ostražití a před nákupem zkontrolovat historii vozidla, zejména u značek jako Audi, Mercedes a BMW (ale třeba i naše Škoda Superb), kde jsou nízké kilometry obzvláště podezřelé.

Udržované, od prvního majitele, s perfektním servisem: netřeba se bát

Jinými slovy a na závěr: udržované exempláře „dálničních letců”, jakými jsou Audi A6, BMW řady 5 nebo 7, stejně jako vyšší třídy Mercedesů není třeba zavrhovat, ani když mají vyšší nájezd. Možná je jen a zkrátka pravdivý. Ta auta jsou na podobné proběhy zkrátka stavěná a nedělají jim potíže. Ohlídejte servis a neměly by vás potkat nečekané patálie. Raději dieselový Mercedes s 350 tisíci a perfektním servisem než „skoro nejetou” (čtěte: dvakrát stočenou) „Astru po dědovi”.

Nenechte si znehodnotit auto nekvalitním servisem. Profesionalitu, že je auto v dobrých rukou, poznáte podle 4 signálů

Jakkoli nemám absolutně nic proti Astře. Její umělé omlazení však mohlo být tím, co vám ve finále způsobí větší průvan v peněžence než udržovaný Mercedes. Mimo jiné i proto se uvádí v inzerátech „počet majitelů”. Pokud totiž kupujete Mercedes od někoho z první ruky, kdo si jej pořídil jako nový a zaplatil za něj 1,5 milionu, dá se téměř s jistotou předpokládat, že mu také dopřál adekvátní péči. Nechce přece, aby mu taková věc ztrácela na ceně. Proto se takové nákupy mohou vyplatit. I pokud na tachometru svítí vyšší číslo než obvykle.

Dáte hodně na nájezd kilometrů?

Zdroj: Carvertical
Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články