S příchodem nového roku se změnila řada pravidel, řidiči je musí znát a ihned respektovat. To ale neznamená, že neplatí staré známé předpisy.
Vánoce a Nový rok přinášejí do života lidí v určitém ohledu jisté uvolnění. Euforii z konce starého a začátku nového roku. Nicméně Nový rok s sebou přináší nejenom velmi často novinky a změny v pravidlech, typicky u nás jde letos o úpravu bodového systému. A třeba také zrušení technických průkazů tak, jak je známe z minulosti. Ovšem také jde o návrat do „starých kolejí“ v tom smyslu, že je třeba dodržovat pravidla zaběhlá.
Novinky v dopravních předpisech jsou, ale ty staré platí stále
Přelom roku byl u nás většinou ve znamení vyšších teplot. Nebyl sníh, nebyl led. A řidiči možná zapomněli, na co si mají dávat pozor. Předpověď počasí se tentokrát plní, je tu prudké ochlazení a motoristé musí vzít na zřetel to, jak se mají na silnicích chovat. S nynějším chladným obdobím se vrací pro řidiče řada povinností. Teploty klesají, a ještě nějakou dobu klesat budou, hluboko pod nulu. Krajina kolem se pokryje pravděpodobně bílou pokrývkou.
V tomto mrazivém období je snadné udělat chyby, které by mohly znamenat nejen nepříjemnosti, ale také finanční postihy. U polských sousedů apelují na řidiče, aby si dávali velký pozor. Podle Ústavu meteorologie a vodního hospodářství lze očekávat výkyvy počasí. Předpovídají se vydatné srážky včetně sněžení, to znamená, že je nutné připravit se na zimní podmínky. Neodstranění sněhu z vozidla je prvním prohřeškem typickým pro polské řidiče. Že je jedním z klíčových úkolů pro řidiče v zimním období udržovat své vozidlo čisté od sněhu, ignorují.
Parkování pod širým nebem může znamenat, že auto bude rychle pokryto bílým nánosem. Někteří lidé možná k této povinnosti přistupují s lehkostí, ale nedodržení tohoto pravidla může znamenat vysoké pokuty. Lidé, kteří neodstraňují sníh ze střechy nebo kapoty svého auta, mohou být potrestáni pokutou v rozmezí od 100 Kč do 15 000 Kč v přepočtu. Čistota skel a světlometů je dalším typickým hříchem. Zorné pole řidiče by mělo být v souladu s polskými předpisy, což znamená plnou průhlednost skla o 180 stupních.
Jak je možné, že zimní pneumatiky nejsou v zimě povinné?
Nedodržení tohoto pravidla, stejně jako zanechání namrzlých světlometů, může způsobit pokuty až do výše 1 500 Kč. Jak je tomu u nás? Stejně, jen postihy jsou jiné. Nicméně i u nás musí mít řidiči očistěné vozidlo. A to z několika hledisek. Nesmí mít zakrytý výhled, laicky řečeno. Nesmí z jedoucího auta nic odpadávat a ohrožovat ostatní řidiče. A nesmí mít nečitelnou registrační značku. Jsou tady ale od našich sousedů určité odlišnosti. V Polsku je zakázáno nechat běžící motor v zastavěných oblastech na volnoběh a zahřívat auto.
Jde o ekologické předpisy a to, že emise výfukových plynů jsou nadměrné. Tyto přestupky mohou být pokutovány částkou od 100 Kč do 1 500 Kč v přepočtu. Naopak je to s povinností mít na autě zimní pneumatiky. Podle § 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Když je na silnici sníh a led, musí řidič zcela změnit chování
Nebo pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Řidiči motorových vozidel tedy musí mít v tomto období na vozidle zimní pneumatiky nejen, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, ale také v případě reálné hrozby, že k tomuto jevu dojde. V Polsku povinnost mít na autě zimní pneumatiky není. Dost paradoxní, že? Tak tedy, i když zima občas poleví, je třeba mít na paměti, že dodržování „zimních“ povinností pro řidiče nekončí. A je třeba myslet na to a nenechat se zaskočit.