Nejnebezpečnější auta dneška: Jedním z nich pravděpodobně jezdíte i vy (výsledky nárazových testů Euro NCAP)

Co se stane s řidičem a posádkou auta po nárazu do protijedoucího auta? Nikdo si to asi nechce ani představit, ale je dobré vědět, v jakém autě náraz pravděpodobně přežijete.

i Zdroj fotografie: Euro NCAP
                   

Dnes už asi každý ví, co jsou to nárazové testy Euro NCAP. Jde o komplexní testování nových automobilů prostřednictvím reálných nárazů, kolizí a střetů. V modelových autech jsou senzory, figuríny a vše je po nárazu analyzováno. Výsledkem je procentuální a hvězdičkové hodnocení. V loňském roce bylo zkoumáno 17 vozidel. Je zajímavé, že více než polovina z nich byla vyrobena v Číně.

Co je čínské, je (ne)bezpečné? Výsledky testů překvapily

Jak si auta vedla a kdo si odnesl titul nejméně bezpečného vozu? Není náhodou, že většina testovaných elektromobilů byla z Číny. Výběr je jednoduše založen na datech uvedení nových vozů na trh. Je vidět, jak se čínští výrobci snaží opanovat co největší podíl na trhu. Devět nových aut pochází z čínské produkce, dva modely pocházejí z Japonska a Koreje a jedno vozidlo bylo dokonce vyvinuto a vyrobeno ve Vietnamu.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Latin NCAP

Pouze tři automobily jsou produkty německých značek. I tady se dá číst mezi řádky a vnímat, jak to je s motivací těch kterých automobilek získat co nejvíce nových zákazníků. Jaké auto bylo v testech nejlepší? Na vrchol se suverénně řadí VW ID.7, které nabízí dobrou až velmi dobrou bezpečnost napříč všemi čtyřmi disciplínami, zejména z hlediska ochrany cestujících. Airbagy jsou instalovány mezi předními sedadly, aby vzájemně chránily řidiče a spolujezdce v případě bočního nárazu.

Američané ukázali nejbezpečnější letošní auta. Vítězové překvapí

V případě střetu s protijedoucím vozidlem by byl elektrický sedan vyšší střední třídy podle rozboru odpovídajících testů dobrým soupeřem. Systém varování před opuštěním jízdního pruhu funguje jemně, také zasahuje v krizovějších situacích. VW ID.7 má také systém, který po nárazu zabrzdí, aby se zabránilo následným kolizím. O jediný bod za ním (s maximem 210 bodů) je Nio ET5, čínský sportovní sedan s elektrickým pohonem. Na třetí a čtvrté místo se dostávají Smart #3 a BYD Dolphin.

Německé prémiové značky poměrně zklamaly

Mírným zklamáním působí umístění luxusních značek BMW a Mercedes. Velmi dobrých 5 hvězdiček získává také BMW řady 5, ale dosažený počet bodů stačí pouze na páté místo v tomto žebříčku. Členové představenstva Mercedesu nebudou nadšeni ani z celkového devátého místa svého vlajkového produktu EQE SUV. Zejména proto, že pokud jde o bezpečnost, jsou Nio EL7, BYD Seal U a Lexus RZ před drahým luxusním SUV ze Stuttgartu .

Jasným propadákem je nové Hyundai Kona. Korejský malý vůz se v žádném dílčím hodnocení do první desítky nevejde. Těsně před Konou je Vinfast VF8, elektrické SUV. Výraz „propadák“ je třeba ale chápat v kontextu konkurence, která byla v loňském roce testována. Ani umístění na pozicích 11 až 17 neznamená, že by šlo o výrazně nebezpečná auta. Všechna testovaná auta obdržela hodnocení se čtyřmi nebo pěti hvězdičkami, což svědčí o vysokém bezpečnostním standardu moderních vozidel.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejvíce bodů a titul nejbezpečnějšího vozu v roce 2023 získal Volkswagen ID.7, což ukazuje na pokrok v oblasti elektromobilů v bezpečnosti. Ale ani poslední KONA není výrazně špatným, respektive nebezpečným autem. Vzhledem k výsledkům je jasné, že automobilový průmysl bez ohledu na lokalitu výroby zvládá reagovat na náročné podmínky a kritéria bezpečnosti. Posun vzhledem k minulosti je obrovský.

Jak bezpečné je vaše auto?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články